Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4317 ggr
Isira
0

Mjällande katt

Hej

Min äldsta tös har börjat mjälla. Vet någon här vad jag bör ge henne eller använda för att det ska bli bättre?

Hon har varit lite små tramsig med maten och äter lite sämre och endast såsen eller gelen av burkmaten hur jag än trugar. har testat olika sorter. Köpte hem Bilax idag för hon är väldigt glad för den och hoppas hon äter lite bättre då. Hon verkar inte må dåligt i övrigt, mer som hon inte tar sig tid att äta. Jag är hemma mera nu efter en lång stressig period vilket har resulterat i mer lek här hemma, kanske det som distraherar henne.

Har börjat sitta med dem när dem äter, då lugnar hon sig och äter lite mer den lilla schattan Tungan ute

Alla råd och tips är välkomna Glad inte kul för henne att behöva mjälla en massa ju.

Cindy
0

Jag tycker du ska välja ett foder rikt på animaliska proteiner och fetter, och gärna med en extra skjuts omega-3. Bilanx har ganska lite kött jämfört med många torrfoder du finner i zoofackhandeln (t.ex Eukanuba, Iams, Porta 21, Orijen). De är inte dyrare i dagskostnad.

Är foderbyte inte ett alternativ så skaffa i alla fall laxolja och prova att ge en månad. Det kan göra underverk för en torr hud och matt päls.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Stressmjäll och stressfällning är förresten ganska vanligt, så kanske blir det bättre med tiden om du och kissen får fasta rutiner.

Vänliga hälsningar
Cindy

Isira
0

Ja lite svårt just med fasta rutiner nu när jag inte heller har det. Ska testa se till så hon i sig ordentligt med omega 3. Testat lite olika sorter från djuraffären tidigare och dem säger bara blää *suck* så tänkte att jag kanske kan locka med något jag vet att hon tycker om. Ska se vilka fler sorter i djuraffären man kan testa, kanske någon annan går hem Tungan ute

tack för tipsen.

Cindy
0

Porta 21 Sensible är nytt i Sverige och har hittills fått enormt bra kritik både för innehållet och smakligheten. Prova att beställa en liten påse på www.zoo.se (fler butiker kommer att ha fodret inom kort). Priset är dessutom kanon!

Vänliga hälsningar
Cindy

Isira
0

Okej, den hade jag inte hört om :) ska jag testa.

När jag köpte iams för ett tag sen så var det en tugga sen fick jag blicken som "är du dum eller" :P så sopades skålen undan lol dem vet inte hur bortskämda dem är *flin*

Cindy
0

Det man kan ha i åtanke är att det kan skilja väldigt mycket i hur mycket en katt behöver av olika foder. Många misstar litet foderintag för att katten inte gillar maten, när den faktiskt bara ätit vad den behövde.

Det finns foder som de behöver nästan dubbelt så mycket av jämfört med andra! Glöm inte att många foder i zooaffären har smakgaranti, så du kan lugnt prova dig fram tills något faller kissen i smaken :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

Yoda
0

Jag tycker du ska ta en funderare varför hon är så stressad (som jag tolkar det) kring matsituationerna. Kanske passar det bättre att ha maten framme hela tiden?

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Isira
0

Maten är framme hela tiden, bara burkmat jag lägger upp några gånger om dagen. Hon verkar snarare inte ta sig mycket tid att vara i köket med Kaori själv och äta för hon är mer eller mindre fastklistrad på mig just nu Tungan ute hon vill nog bara ta igen uppmärksamhet då jag inte hann mycket under december, januari pga examensarbeten och liknande. Hon är inte stressad hon är väldigt lugn nu men vil vara med mig heeeela tiden.  Men vill inte att hon får i sig för lite mat för det så går här och lockar och pockar. Men sen hon inte bryr sig är  det kanske ingen fara, det vänder nog av sig själv. Ville mest veta vad som kunde vara bra att tillsätta i maten just nu för att hjälpa hennes stackars torra hud.

Allt behöver inte vara stora problem ;P