Hur väljer man kattras?
Jag är mer insatt i hundvärlden än kattvärlden och tycker det verkar betydligt lättare att välja en hundras än katt då man har så mycket att gå på, storlek, aktivering, pälslängd osv.
Jag och min sambo har bestämt oss i alla fall att vi ska skaffa kisse, ja inte förens till vintern men vill ändå börja planering nu eftersom vi inte riktigt har bestämt oss för ras.
Vi vill ha en stor katt, spelar inte så stor roll om det är en långhårig eller korthårig men jag vill inte ha en katt man måste borsta varje dag, nångång i veckan känns okej. Raserna vi funderat på är siames, maine coon, ragdoll och norsk skogkatt. Vi har idag en perser men hon har inte den jobbiga perserpälsen. Hur går man tillväga när man väljer kattras?
Stor?
Bengal, maine coon, ragdoll, britt? Dom är stora, men olika i temperamentet så frågan är ju, vilket temperament vill ni ha?
Hellre lite lugnare än sjövild, men det är mest för våran andra katts skull, hon är en riktig soffkatt som antingen ligger i soffan eller kollar ut genom fönstret, därför är jag tveksam till siamesen då det jag har hört är att dom är rätt "aktiva".
De raser jag nämnde anses generellt vara de största.
Rekommenderar då ej bengal, eftersom de är rätt vild.
Föreslår att ni tittar närmare på maine coon, ragdoll och britt :)

Är det rasrent ni ska ha så tror jag att britten kan matcha era önskemål samtidigt som den kan harmoniera med er perser. Maine Coonen kan jag så lite om, men även den ska ju vara lugn.
Det är ju viktigt att det blir en bra matchning till er perser. En för aktiv katt kan bli jobbig.
Men för övrigt så kan jag starkt rekomendera att adoptera en vuxen katt ifrån ett katthem, en kisse med en personlighet som ni fastnar för och som kan passa mer er misse. Då gör ni en väldigt god gärning också, eftersom katthemmet då kan ta hand om en ny hemlös katt.
#3 vill du ha en relativt lugn katt så går ju siames/ori bort. De kräver mkt stimulans och en aktiv lekkamrat.
Vill du matcha perserns temperament skulle jag kolla på en britt.
Men som tidigare skrivit, gå på nån utställning och kolla på katterna, prata med uppfödare och hittar ni ngn ni gillar fråga om ni får komma och hälsa på.
En norsk skogkatt då, kan det vara något? Eller kanske en sibirisk katt, de är väl också rätt så stora va? Lite som skogisen och maine coonen?
#8 fast är inte sibirisk katt rätt så aktiv? Enligt vad jag har hört då, har ingen själv
Vet inte riktigt. Har fått för mig att de kan vara aktiva katter på så vis, men ändå vara en soffpotatis om de vill. Inte så aktiva på det viset att de svingar lian i gardinerna och tuggar sönder huset för att de inte blir aktiverade 24/7. men jag har ingen erfarenhet av rasen själv, så säkert vet jag ju inte.
Själv när jag skulle skaffa en till ras(har Norsk skogkatt) så gick jag på flera
utställningar o tittade o funderade hemma .Besökte även uppfödare hemma
hos dem
o funderade igen. Man ska ju ha klart för sig att många uppfödare tycker ju
att deras ras är bäst så läs lite mellan raderna. Är ju jätteviktigt att få en
katt
som passar in hemma hos er. Annars hör man folk klaga när det ej blev som de
tänkt o katten märker det , mår dåligt av det o kanske börjar kissa inne
tom.
Väntar nu på min sibirkattunge o hoppas hon ej ska riva hela huset
men blir det så så får jag ta det.
En annan ras än perser som er katt skulle kunna ha mest utbyte av är exotic, kanske då en hane, då dessa är större än honorna. En katt på samma nivå som hon själv kan få henne lite mer aktiv, medan en maine coon, siames eller norsk skogkatt antagligen skulle göra henne mer tillbakadragen, och hon kanske börjar vantrivas när den nya blir vuxen och dominant.
Det är lätt att välja ras.
Norsk skogkatt ska det vara
! Jag är lite partisk eftersom jag har flera och föder upp dem, men det är en underbar ras
.
Susanna

Partisk ja, men tror det Norsk Skogkatt passar bra i den beskrivning ni gav. Våra är lugna sällskapskatter som ibland kan rusa omkring och leka. Pälsen är lättskött och våra gör en storfällning en gång per år.

Norsk skogkatt lägger jag min röst på
.
Vi har haft en exotic(korthårig perser) med våran skogis och det gick jättebra. Skogisar behöver inte kammas så speciellt ofta heller.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus