den charmiga katten...
Det konstigaste någonsin hände igår. Ni som inte visste det är jag lite rädd för katter. För när jag var 6 år gammal skulle jag klappa en katt och den rev upp min arm. Sen dess har jag varit lite undandragandes till katter. Men igår när jag cyklade hem stod det en svart katt vid snön nära mitt hus. Och jag tänkte det är väll vilken katt som helst det där? Men när jag cyklade lite saktare för att titta på katten kom den fram till mig. Den kurrade emot mitt ben och såg glad ut. Jag stannade cykeln och klappade den. Den var så mysig. Den spinnde och såg väldigt nöjd ut. Det slutade med att jag lyfta upp den då slickade den mig på kinden…jag var så glad. Men eftersom jag inte vet hur man håller en katt så ville den ner efter 20 sekunder. Sedan gick jag in tänkte hämta lite skinka till katten men då var den borta..jag gick ut och letade lite för den hade verkligen charmat mig. Jag antar att alla katter inte river upp ens armar. Så igår försvann min lilla katt skräck så nu det enda jag vill ha är en snäll kelig katt

Vad roligt att du träffat på en snäll katt =)
De flesta katter är snälla, men olika orsaker kan ju göra dem elakare o rivas o bitas.. de kan blivit rädda, ha ont mm..
alla katter har ju olika personligheter.. jag har 3 katter o 1 av dem är elakare än de andra.. han bits o rivs o e allmänt bråkig emellanåt..
#1 Ja en väldigt snäll katt var den :)

Härligt att rädslan försvann :) Tack vare en sån charmör till katt.
Men tänk på att du inte bör mata den, risken finns att den kommer tillbaka efter mer och sedan hellre är hos dig än går hem. Hemskt för ägaren om katten flyttar! Så tänk på det - det är någon annans katt som ska gå hem för att äta istället för at bli bortskämd av dig ;) Gos räcker :)
Ja vissa katter är så otroligt sociala att de till och med vill gå in i ett främmande hus :O
Jag minns när vi bodde hus och det fanns en långhårig svartkatt som brukade följa efter mig när jag gick hem från skolan. Den försökte följa med mig in i huset flera gånger men jag schasade ju såklart ut den igen. Det var bara lite gos den fick, ingen mat :)

Om du haft kattskräck och kommit över den så att du nu vill ha katt igen så skulle jag rekommendera dig att börja med en äldre omplacering. Då vet du redan från början hur temperamentet är på just den katten. Så småningom när du kommit över din skräck helt så kan du gå vidare och skaffa en kattunge :-)
Men en vuxen katt som är lugn och stabil, som kommit över de jobbiga kattunge och trots-stadierna är guld värd!
Många uppfödare omplacerar katter som tidigare gått i avel och som inte faller in i gruppen väl efter kastrering. Eller som av andra anledningar inte trivs i ett multikatthushåll.
Önskar dig all lycka med en framtida katt!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#5 Okej jo omplaceringskatt tänkte jag mig :) Dock jag har ingen anning hur man håller en katt. Har en uppfattning om att man tar handen på ruggen/rumpan och svansen ska ligga mellan benen?
Var tvungen lyfta ena missen, jag tar med vänster hand innanför frambenen med handen mot bröstbenet och höger hand som under rumpan/baktassarna (de viker in benen som under rumpen så jag har inte handen mot deras rumpa utan baktassarna i handen) Hoppas du får en liten bild av hur lyfta. Men jag lyfter inte en katt jag inte känner och låter dem först lukta lite på min hand (om det inte är mina egna förståss)
Härligt att höra att din rädsla för katter har fått en positiv vändning av denna lilla misse du mötte