Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5538 ggr
Billikanin
0

Upphittad katt!

I morse hittade jag en katt! Den satt i ett träd på vår tomt, kunde inte komma ner och skrek hjärtskärande. Till slut lyckades den i alla fall komma ner, och sprang i väg en bit. Jag lyckades dock få tag på den och upptäckte då att den var mycket mager och full med knutor. Katten har jag nu tagit in då den bara skrek så fort jag lämnade den. Det är tydligt att det har varit någons katt då den är mycket, mycket kelen (sitter i knäet på mig just nu), såjag antar att den antingen har kommit bort eller är utkastad.

Det är en ungkatt, skulle tro att den är mellan 4 och 6 månader, kanske äldre om den är liten i växten. Den är extremt kelen, svart med 4 vita tassar och vit bläs och haka. Nosen är svart, men den har vita morrhår. Pälsen är lång och hoptovad, samt att den har någon slags mjäll/ohyra på ryggen, så den måste ha varit ute ett tag. Den har inget halsband och ingen öronmärkning, men den kan ju vara chippad, jag planerar att ta den till veterinär snart för att ta reda på detta samt kolla upp mjällen på ryggen. Jag har inte kollat könet ännu. Katten finns i Vanneberga utanför Kristianstad i Skåne.

Om ni hör talas om någon som saknar en sådan katt eller har tips på hur jag kan gå vidare, snälla hör av er!  Bild på katten kommer senare!

Imitra
0

Oj så hemskt, vilken tur att du tog in den!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Ring polisen på 114 14 dom har ett register för borttappade/upphittade katter.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Du kan även gå in på hittekatter.ifokus och få tips och råd hur du kan gå tillväga. Som att sätta upp lappar i området, kontakta katthem om du har i närheten för och se ifall någon sökt sin katt där etc.

IceJossan
0

Gör ett inlägg på kattpolisen.ifokus.se också. Sätt upp lappar över ett stoort område (katten kan ha knallat långt), annonsera i tidningen, skicka in annons till katthemmens annonssidor m.m.

Billikanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla tips och råd! Jag ska absolut följa dem! Jag har redan annonserat på Kks:s hemsida också, så förhoppningsvis hittas hemmet snabbt - den måste ha ett hem, så himla tam som den är!  

Imorgon ska hen till veterinären och där ska vi kolla eventuellt chip samt se över "mjällen" på ryggen och se om man kan göra något åt den hemska pälsen…  

Jag har för övrig ändrat mig angående ålder. Katten är en ungkatt, men jag tror mer på 6 månader än fyra. Som sagt, om någon hör något om en försvunnen katt som liknar denna, tveka inte att höra av er.

Bifogar en bild på charmtrollet! Stulit mitt hjärta har hen redan gjort!

Katzuki
0

Åh vilken stilig kisse! Hoppas du hittar hans/hennes hem :O Hemskt med alla stackare som "försvinner" osv :( lycka till!

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

[Kaninlycka]
0

#5 Vilken vacker katt du hittat!

AgnetaB
0

Oj va fin den är!

Lusthan
0

Den var ju jättefin. Vad gör du om du inte hittar ägaren till katten?

Billikanin
0

Ja, visst är den extremt fin! Den är verkligen väldigt kelig också, och dessutom rumsren, så det borde ju vara någons… Det har i alla fall varit någons…

Jag vet inte riktigt vad jag kommer att göra om jag inte hittar ägaren… Själv skulle jag gärna behålla den, men övriga familjemedlemmar är inte riktigt med på noterna vad det gäller det… Vi får väl se. Annars letar jag efter ett nytt hem till den, ett bra hem där den får stanna! Ut ska den i alla fall inte igen. Den får stanna här så länge i alla fall.

Tyckte inte att förra bilden gör henom rättvisa, så jag bifogar ett par nya på skönheten.  

Billikanin
0

Vi kallar den för "Trassel" så länge, främst med tanke på pälsen som är i en enda tova…

Billikanin
0

Jag har aldrig träffat en mer kelen och tillgiven katt, helt otroligt!

Imitra
0

åh så söt !

Madamej.blogg.se

AgnetaB
0

Helt gudomlig! Ännu ett exempel på att folk ej ska skaffa långhårs katt om de ej förstår att borsta den o speciellt om den går ute. Då måste det göras varje dag så det ej blir en plåga när man gör det.

Billikanin
0

Lite uppdateringar angående lilla "Trassel": Idag har vi varit på besök hos veterinären. "Trassel" skötte sig utmärkt! Vet. trodde att hon är mellan 6 månader och max ett år gammal. Han kunde också säkerställa att det är en hona, vilket jag misstänkte. Hon är inte chippad, och inte märkt i örat, så hon är alltså inte märkt på något sätt. 

Mjällen i pälsen är troligtvis just Mjäll, men hon ska ändå behandlas mot eventuell ohyra för säkerhets skull, eftersom hon kliar sig en del. Hon ska också avmaskas. Vikten är 2,7 kilo, vilket (enl. vet) är lite med tanke på storlek och päls, så hon behöver gå upp en del.

Idag har vi också vaccinerat henne. Om vi inte har hittat ägaren inom en vecka ska vi tillbaka och söva henne så att de kan raka av pälsen. Han försökte lite idag när hon var vaken, men det tyckte hon inte om (så klart), det var enda gången hon visade att hon ogillade något! Så himla duktig! Hon ska också, förmodligen, kastreras (eftersom hon inte är renrasig och inte är märkt antar vi att det inte är en avelskatt… Och även om det är någon som har tänkt ha henne till hobbyavel så… låt oss bara säga att det känns som att det finns tillräckligt med korsningskatter redan…) samtidigt som hon rakas, så att hon slipper sövas två gånger. Om det nu inte är så att hon redan är kastrerad, de kunde inte se något ärr på magen eftersom hon har så mycket ihopknutad päls! Pälsen är alltså så knutig att man inte kommer ner till skinnet! Samtidigt ska hon också chippas så att hon inte kan komma bort fler gånger, varken från oss eller från ägarna om vi nu hittar dem. Detta gäller alltså om vi inte har hittat ägaren inom en vecka, längre än så kan hon inte gå med den pälsen!

Vi tror dock fortfarande att hon ägs av någon, med tanke på hur tam och kelen hon är, går på låda och allt, dessutom var hon ganska lugn i bilen så hon kanske till och med har åkt innan. Dessutom trodde vet. att hon troligtvis har perser i sig, eftersom nosen är så trubbig. Frågan är bara var ägaren är och hur långt hon har gått!

Om hon inte har någon ägare lär jag behålla henne, jag kan ju inte bara lämna bort denna underbara katt (som just nu ligger och spinner i mitt knä)!

Jourhemmet
0

Sätt upp lappar överallt inkl. i affären. Det finns säkert en mycket orolig ägare någonstans. Visserligen tycker jag att ägaren är mycket oansvarlig som inte märkt katten men katten kan ju ha rymt hemifrån och egentligen vara en innekatt.

Lusthan
0

Finns inte risken att katten kan ha varit någons över sommaren som sedan släppt ut den och struntat i den? Det beror ju också på hur gammal hon är lillkissen.

Hon verkar ju vara i goda händer nu i alla fall. Sen om man nu är så orolig för sin katt så kan man ju annonsera efter henne. Det gjorde mina föräldrar när en av våra sprang bort när det åskade. Henne fick vi tillbaka några veckor senare för att någon sett annonsen.

AgnetaB
0

ännu ett skäl till att man ska köra korsningsavel med  perser med deras enorma underull som MÅSTE skötas. Alltid samma visa .

Lusthan
0

Är det så illa när det gäller Perser? Man kanske skulle prova att korsa in lite Ragdoll eftersom deras päls verkar vara lite mer lättskött (vad jag har förstått). Nu är jag verkligen inte duktig på avel och sånt så jag ska egentligen inget säga. Har ingen aning alls hur det fungerar… Men om man nu kan korsavla kanske det är en variant.

AgnetaB
0

#18 menar förstås INTE .

#19 tror ragdolls päls är mera lättskött.perser är ju riktigt håriga o måste

skötas ordentligt. jag har sett o hört om flera perserkorsningar o de är alltid

dåligt skötta i pälsen då de måste borstas. de flesta klipper ju sina för de får

tovor då de ej sköts. det tycker jag är hemskt(de måste sövas o det dör djur

då o då vid sövning)för att man ej sköter den. smutsig päls blir tovig därför

måste de regelbundet badas också. alltså inte en katt för alla.

katten ligger på armen så blir konstigt

Lusthan
0

Du menar inte, okej då förstår jag. Vi har en långhårig katt här hemma som aldrig haft några tovor sen han flyttade hit och han borstas ganska sällan. Men han är nog någon gatukorsning. Förra ägaren har fått för sig att han är en Ragdoll men han är kolsvart så jag tror inte det. Har haft han i några år nu.

Jourhemmet
0

Annonsera på Blocket under efterlysningar. Jag hade garanterat blivit skogstokig om någon hade "tagit" min katt.

Billikanin
0

Självklart har vi satt lappar och annonserat både härstans och varstans. Katten är också anmäld som upphittad till polisen och Kattkommando Syd så om någon skulle höra av sig dit och söka efter den så har de vårt nummer. Jag har också gått runt hela kvarteret, knackat dörr och berättat att jag har hittat en katt, lämnat mina uppgifter så att de kan kontakta mig om de vet något. Ingen verkar ha sett katten förut. Byns hårfrisörska är också kontaktad så om någon pratar med henne får de också reda på att vi har katten.

Veterinären tyckte först att vi skulle raka den idag, men vi ville inte det eftersom vi först vill eftersöka ägaren innan vi gör något "allvarligare" med katten. Precis som Jourhemmet skriver skulle även jag bli skogstokig om någon "tog" min katt, men detta handlar om en katt som verkar ha kommit bort eller vara övergiven, den bor nog inte här i närheten då den verkligen satt här ute och skrek på hjälp… Men vi gör verkligen vårt bästa för att hitta ägaren och hoppas verkligen att vi hittar hennes hem! Ägarna måste vara mycket oroliga för sin katt, kan jag tänka… så vida hon inte är övergiven då, vilket veterinären verkade tro.

Dock måste den ha varit ute ganska länge med tanke på hur den ser ut och vi har inte märkt några annonser från ägaren ännu. Den kan ju ha gått lååångt dock, så vi tänker inte ge upp om att hitta ägaren i första taget! Självklart är ju målet att ägare och katt ska återförenas om det är möjligt! Rakas måste hon dock för hon lider så hemskt av sin päls…

Lusthan
0

Även om jag inte hade varit urförtjust i att min katt mer eller mindre flyttat så skulle jag ändå vara grymt tacksam för allt ni har gjort och tänker göra. Även om man kan tycka att kastreringen är over the top så är det ju uppenbarligen ingen avelskatt eftersom att den inte är chippad eller id-märkt på något vis sedan innan. Så ingen kan ju komma och säga att du kastrerat en katt som skulle kunna tjäna in en massa pengar eller som skulle kunna ge fina kullar.

Du gör vad du kan och det du gör är bra. Fortsätt så. :)

[Norrbysa]
0

Lite lik denna förutom kön. :-)

http://www.blocket.se/vi/31714604.htm

(Är de ok att länka såhär?)

Billikanin
0

Ja, vi kände att kastrering kanske är lite väl vi också, så vi har bestämt oss för att vänta med det ett tag så att vi nästan kan vara "säkra" på att inte hitta ägaren innan vi kastrerar. Raka av pälsen måste vi dock göra, för det måste ju även ägaren göra annars - det finns inte en chans att borsta ut den!

#25 Tack för tipset! Dock inte samma katt eftersom denna har mycket mindre vitt på bröstet och den svarta fläcken på nosen åt andra hållet, men annars mycket likt! Fler sådana tips uppskattas, även om jag också letar själv.

loppan007
0

vad fint av er att lägga ner pengar och tid på vet och sådär!

Sagolika
0

Vad snällt av er att hjälpa henne. Ska ni behålla henne?

Lusthan
0

Skulle ett katthem hitta henne och inte hitta ägaren på ett tag så misstänker jag att katten skulle kastreras där också. Så om du gör det ser jag egentligen inte som något större problem när det har gått en tid och pälsen måste ju bort, oavsett om ägaren hittas eller inte eftersom att det måste göra ont och vara obehagligt för henne.

Billikanin
0

#28 Ja, om vi inte hittar ägaren kommer hon få stanna här. Det skulle inte kännas bra att lämna bort henne till någon helt okänd (annat än ägaren då), hon har verkligen stulit mitt hjärta! Men förhoppningsvis hittar vi ägaren, det skulle ju vara det bästa, om ägare och katt får återförenas.

#29 Ja, det är så jag tänker också, hade t.ex. Kattkommando Syd tagit in henne hade hon förmodligen kastrerats där också efter ett tag. Pälsen måste ju i alla fall bort, men kastreringen får vänta lite, vi vill först försöka hitta ägaren.

Billikanin
0

Jag kunde inte låta bli att göra en snabb uppdatering angående lilla Trassel. Hon har fortfarande inte hittat sin ägare, men vi ger inte upp. Dock börjar hon känna sig riktigt hemmastadd här vilket ni kan se på bilderna nedan!

Billikanin
0

Så söta tassar har hon!

Imitra
0

åh herregud så söööt hon är!:D

Madamej.blogg.se

Billikanin
0

#33 Ja, visst är hon?! Jag förstår inte att hennes ägare inte hör av sig! Hon är ju anmäld som saknad till polisen så om de hör av sig dit får de ju direkt reda på var hon är. Dessutom har vi satt upp en massa lappar, men inget napp ännu. Hon har ju trots allt varit här sedan i torsdags nu, och bara varit inne, så ägarna kan ju inte ha sett henne sedan dess i alla fall, om det nu skulle vara någon i byn som äger henne vilket jag tvivlar på med tanke på vilket skick hon är i. Så hon bör varit borta längre. Jag börjar fundera på om hon har varit ute så länge att ägaren möjligtvis har gett upp hoppet om att hitta henne..? Men vi är fortfarande vid gott mod och hoppas att finna ägaren snabbt (även om jag så klart inte har något emot att ha henne här)!  

Bifogar ännu en bild!

Imitra
0

Tyvärr så kan hon vara en sommarkatt, eller helt enkelt någon som bestämde sig för att det inte var kul att ha katt längre..

Hon kommer nog trivas utmärkt hos er tror jag Skrattande

Madamej.blogg.se

line84
0

Finns det någon gräns tidsmässigt då man kan betrakta katten som sin egen? Om det tex dyker upp en ägare om ett halvår och säger att de äger katten? Om man då ser katten som sin familjemedlem och inte vill släppa den? Någon som vet hur det funkar?

Billikanin
0

#36 Hmm, det har jag också funderat på… Hon får ju stanna här om vi inte hittar ägaren, men det är ju som du säger, om ägaren kommer om ett halvår… Då har hon ju blivit en familjemedlem här… Samtidigt är det ju egentligen den ursprungliga ägarens katt, så jag antar att man får lämna ifrån sig katten, eller..? Någon som vet hur det fungerar?

#35 Ja, jag har också tänkt på det, men jag funderar på om hon verkligen skulle ha överlevt ute så länge, och fortfarande vara så extremt tam, om hon varit ute sedan i somras? Hon verkar inte ha någon jaktinstinkt heller…

loppan007
0

jag vet inte säkert juridiskt, men om dom dyker upp sen och vill ha katten är det nog en moralisk fråga, och om ni lagt ner massa pengar även en ekonomisk.

vill dom betala er för alla utgifter ni haft för katten?

Kan dom bevisa att katten är deras?

somsagt, tror att ni kan neka och behålla katten, om ni har den som innekatt och vägrar ge dom den tror jag inte att dom kan anmäla er och på så sätt få polisen att ta tillbaka den?

oh-la
0

ett tips. gör inga ingrepp på katten innan hon lagligen betraktas som er. även om man tycker att man gör en god gärning oavsett om man hittar nya ägaren eller ej om man kastrerar och id-märker så kan man faktiskt råka illa ut om husse eller matte dyker upp och inte samtycker. egenmäktigt förfarande kallas det. vad katthemmen gör och inte gör tycker jag inte hör hit eftersom de är en organisation och ni är privatpersoner, så det kan faktiskt göra skillnad.

katten räknas som hittegods och omfattar samma bestämmelser. är katten anmäld hos polisen har gamla ägaren 3 månader på sig att höra av sig innan katten övergår i er ägo. har för mig att du skrev att den var polisanmäld, så ring dem igen och be dem höra av sig när dessa 3 månader gått och katten blir er. behöver det göras ingrepp, rakning exempelvis är det en helt annan sak. det är inte permanent, men kastrering skulle jag vara hemskt försiktig med. man kan tycka vad man vill om oseriös blandrasavel, men tyvärr ser svensk lag inte det som förmildrande omständighet…

är katten polisanmäld, och ingen ägare hör av sig inom 3 månader, men dyker upp efter ett halvår och vill ha tillbaks sin katt kan ni be dem fara och flyga. katten är lagligen eran. däremot skulle jag vara noga med dokumentation, och även begära skriftligen i mail elle rliknande från polisen den dag katten övergår så det inte blir ord mot ord om när den polisanmäldes. spara även papper och liknande om den ursprungliga anmälan.

loppan007
0

om det är en bondkatt tror jag inte man kan anmäla det eftersom egendomen är "värdelös". Det var ju en veterinär som råkade avliva istället för att kastrera och det gick inte att anmäla för att "varan" det handlade om inte var tillräckligt värdefull >.<

oh-la
0

det spelar faktiskt ingen roll om det är en bondkatt. det räknas ändå som egendom och går under hittegodsreglerna. vet faktiskt folk som råkat illa ut när de hittat en katt och kastrerat den innan 3 månader och ägaren har dykt upp…

majvi
0

Om katten inte är ID-märkt är det svårt för förra ägaren att kunna bevisa att det är deras katt.Det kan finnas foton men det finns väl mer än en miljon katter i Sverige och det finns väl för det mesta en liknande katt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

hellsinger
0

efterlyst katt

har ni kollat denna ???

Imitra
0

#43. Det där ser ju ut som den kissen !

Madamej.blogg.se

Billikanin
0

#39 Tack så mycket för tipset! Det ska jag absolut tänka på. Raka måste vi ju göra, men det är kanske bäst att vänta med kastreringen då.

#43 Ja, det har vi gjort men det är tyvärr inte samma katt. Den här katten har mycket mindre vitt på bröstet och inte likadan svart prick på nosen, och är dessutom en hona. Tack ändå, det kunde ju ha varit samma!

MajaBack
0

Angående att bli juridisk ägare, det hade vi en del strul med när vi hade hittat vår Knytte. Vi ville inte kastrera innan dess, men hade hört det här med en viss tid och trodde att polisanmälan räckte. Senare fick vi veta att man måste "göra anspråk" på katten, har man gjort det får man ett ägarbevis sen.

Lycka till med den vackra kissen!