Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3008 ggr
[rightPAW]
0

Pälsvård, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig haft långhåriga katter förr och nu har jag hittat två rejäla tovor i pälsen på min blandistjej som vi fick hem i fredags. Är det bara att klippa bort dem eller finns det andra sätt att få bort tovorna?

Har i övrigt jättefin päls, mjuk och fräsch

Hjälp uppskattas!

IceJossan
0

Sätt en kamm under en tova i taget och klipp bort dem. Kammen är för att inte riskera att klippa i huden. Borsta henne sedan regelbundet över hela kroppen, speciellt på problemområdena (hals, mage och mellan benen).

Sitter tovorna för nära kroppen så måste de rakas bort. Lämpligen hos veterinär medans katten sover på lugnande.

[rightPAW]
0

Tackar!

Kronängens
0

Om du har en katt som lätt får tovor, så kan det vara bra att vänja henne vid bad. En ren päls tovar mindre än en smutsig. Det är också bra att kamma ofta, så att du minskar risken att pälsen tovar ihop. Man kan spraya balsamspray på tovorna innan man försöker reda ut dem. Klippa eller raka kan man behöva om det inte går att kamma ut dem. Tipset med kammen intill huden är bra.

Imitra
0

Jag kammar min långhåriga varje dag, gör det till en vana så blir det inga tovor sen :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Elshira
0

Vi har fått klippa bort tovor några gånger, främst på katter som blivit gamla och då på bakdelen.

Rakapparat är himmla bra om katten tolererar det (ljudet alltså), vi kunde det göra hemma själva med en som rakade och en som höll i. Givetvis kan man inte hålla i en katt som kläser eller håller på, men våran misse höll sig lugn bara man höll ner henne och "satte henne på plats" genom att hålla emot någon gång eller två då hon försökte gå. Sedan fungerade det ganska så bra med en hand nder huvudet och en till att klia nacken (ja spinna kunde hon i.af då!).

Annars så går givetvis sax också bra. I våra fall hade man nog inte kunnat få in en kamm längst in tyvärr och dessutom kunna klippa på det, men man får ta väldigt lite hår i taget helt enkelt och liksom lirka in ena änden lite i taget. Man tar kanske ett område på 1 x 3 mm i taget xD

Måttligt med "våld" är det väll klart man kan använda, är de trygga att man håller på med en och t.ex vana att bli borstade så är det sällan ett problem. Men det ska ju inte behöva uppstå blodvite för att hålla på… Då är det bäst att åka till veterinären och göra det snabbt och enkelt med lite lugnande.

Men efteråt så är borstning a och o! Jag rekomenderar varmt furminator (finns billigt på tradera!) till att få bort allt det överflödiga håret som tovar sig. Alla gillar den dock inte, och då är karda det näst bästa (tycket jag). Och givetvis en vanlig kamm att borsta och reda ut pälsen med!

Hakuna matata!

Vosjes
0

Här hemma försöker vi kamma försiktigt men om inte det går så klipper vi bort dom ännu mer försiktigt, ibland går tovorna verkligen inte bort Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

EddaM
0

Ett bad då o då hjälper mot tovorna en hel del med =) Om katten går med på detta vill säga =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z