Herren spyr :/
Har en gammal misse som började spy i går kväll. spydde även i morse. Sen sov han mest hela dagen.. i kväll åt o drack han lite… spydde som attans igen :/ Han är dålig i pälsen med. Matt och mjällig.. han brukar annars vara väldigt glansig och fin. Har tagit bort hårdfoder.. eller.. blötte upp lite hårdfoder + gav blötfoder jag köpt tidigare hos veterinären. Men är ju orolig som attans. Gubben spydde från i går kväll till i morse 5 gånger… och så spydde han rejält i kväll (den gång han spydde). Självklart efter att veterinären stängt sin vanliga tid och endast har svindyr akut tid :(
Ska ringa veterinären imorgon bitti. Men undrar.. nån som har typ teorier på vad det kan vara? Han brukar ju spy hårboll annars.. men det är 1 gång och sen e det bra. Nu har han spytt så snart han ätit.. fast inte sedan jag gav blötfoder (tack o lov).
Man blir ju orolig :/ Så jag tar gärna emot teorier här. Herren är över 10 år gammal. Min älskade goa gubbe.

Jag vet inte med din herre, men det verkar faktiskt som om det går nån slags vinterkräksjuka hos katter nu! Jag vet flera stycken som haft dessa symptom.
Influensapymptom kan tydligen även tyda på halsinfektion.
Ligg på hos veterinären imorgon, och nämn gärna även magsjuka och halsinfektion.
Jag hade för lite sedan med en jättesjuk katt till Strömsholm. Hon hade liknande symptom som din, fast det syntes tydligt när hon svalde att hon hade ont i halsen också. Veterinären viftade bort det om halsinfektion och sa "det är så lite så det är inget", och hittade inte vad det kunde vara som gjorde att hon spydde så och inte fick behålla nåt alls som hon fick i sig. Jag nämnde magsjukan som samma hem (men inte samma katt) hadt ett år tidigare då katterna haft samma symptom, och då fick veterinären lite ljus i ögat och sa att det kunde det ju vara! Jag låg sedan på om halsinfektionen, och javisst: Diagnosen efter 2 dygn inlagd på Strömsolm blev just "Magsjuka och halsinfektion". De hade förmodligen inte kommit på det själva, det är det som är så retligt…
Så ligg på om att de åtminstone ska kolla halsen, och att de ska fundera över magsjuka. Och under tiden: Pumpa i honom vätska! Vätska är absoluta prio 1 när en katt spyr, han kan bli uttorkat snabbt som attans och det måste du undvika så mycket du kan. Har du en spruta (utan kanyl) så gör en slags näringsdryck av 1/2 liter vatten, 1/2 msk druvsocker, 1/2 tsk salt och en knivsudd bikarbonat och tvångsmata honom med sprutan.

Vill inte skrämma upp dig, men det var så Sotis symtom började och han hade då fått fettlever, bland annat och blev så dålig så han fick somna in.
Mitt råd är att kontakta veterinär fortast möjligt!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ska ringa imorgon till Strömsholms (vad det nu heter) här i Köping. Blir dit jag åker med honom.
Kan det verkligen vara detta då jag har 3 katter till och dessa är friska? Hmm… Jag skulle nog nämnt dessa 3 i första inlägg.. jag vet :/ Så.. nu blev bilden rätt annorlunda.Fast.. en av dem är lite småkonstig i pälsen.. men det är det enda. Kan ju vara sympati endast (han är den som varit längst med min gammel-herre).
Men.. kan ju kanske nämna det ändå. Är livrädd att det ska vara typ njurarna :( Och vill då hellre att det ska vara magsjuka helt klart.
Han fick blötfoder från veterinären nu i kväll (närmare 3 timmar sedan) och har fått behålla det. Han var nyss och åt lite av det igen.. får ju vatten genom det + att han dricker vatten själv.. tack o lov. Vet att det är massa salt i blötmaten från affären så den hålls lååååångt borta nu. Och då han kräks upp all hårdfoder så tog jag bort det och blötte upp lite bara.. som tillägg till blöttfodret.
Har jag tur får han fortsätta behålla blötfodret.. och om han gör det så kanske det inte är njurarna ändå.. hoppas hoppas hoppas. Usch.. är bara så rädd att han ska vara döds-sjuk :/ Så.. hoppas på magsjuka eller någe annat som de kan fixa.
Ska absolut be dem kolla magsjuka och halsen med. Vill ju helt klart att det ska vara någe 'så enkelt'.
Fler ideér tages emot om ni har.

AnneN… Jag misstänker själv någe allvarligt. Men hoppas till gudarna att så inte är fallet. Vi hade en katt för många år sedan som fick liknande symtom.. men det var njurarna har jag för mig. Så.. är rädd att det är någe allvarligt jupp :/ Men.. hoppas ändå på magsjuka. Vill inte förlora min älskling :(

#3 Katten jag nämnde i bor tillsammans med 3 andra katter, men bara hon var sjuk.

Tyvärr litar jag inte på Strömsholms veterinärer. Jag har inte fått förtroende för dem sedan tidigare, och det blev ju inte precis bättre när jag själv fick ställa diagnosen för den senaste jättesjuka katten jag var iväg med… Så nämn dina funderingar om mage och hals så har de nåt att fundera på iaf!

#4 Om det är något sådant så är oddsen bättre för att katten ska klara sig ju snabbare den får vård… Kanske kan du ringa till distriktsveterinären eller annan jourveterinär redan nu för att rådfråga vad de tycker är bästa att göra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN Jag har ringt. Fick svar att jag nog kunde vänta.. då det kostar MASSOR eftersom han är oförsäkrad.. och han anses kanske inte som 'så viktig' då han är över 10.. vet inte :/ Men faktum är.. jag har inte råd att åka med honom i natt :/ och.. jag har ingen som kan köra oss heller.. då jag skulle behöva åka till Strömsholm (bor i Köping.. stängt här).
IceJossan Ska absolut be dem kolla hals och magsjuka med.. låter ju klart värt det. Nej vem har förtroende för Strömsholm? :/

Usch… får komma in idag klockan 14 först. Först ville de ge en tid IMORGON. Hur fan tänker de :(
Han har inte spytt någe i natt. Men.. han har ju endast ätit blötfoder. Vem vet.. kanske hjälper det. Kanske är det inte så allvarligt. Men.. vill ändå ha en riktig undersökning på honom snarast.
Andra som haft dåliga missar. Har ni varit med om att de klarat blötfoder när de bara spytt av hårdfoder? I så fall.. vad berodde det på?
Både hårdfodret och blötfodret är från veterinären. Kör inget annat nu. Dock brukar jag 2 ggr i månaden ge blötfoder från affären annars (undviker för ofta p.g.a salterna). Men eftersom just denna misse hade problem med urinvägarna för cirka en månad sedan så har jag vägrat gett någe mat från vanliga affären sedan dess.
Har ni någe förslag? Kan det kanske 'bara' vara magsjuka? Kan det vara magkatarr? eller någe värre (fetnjure nämndess) :/
Det kanske är dumt av mig att spekulera i det här, men ibland kräks ju katter för att de helt enkelt ätit för mycket.
Mina katter har bara drabbats av det när de ätit torrfoder, eftersom de sällan får stora portioner med blötmat…men torrfoder häller man ju gärna upp lite extra och hoppas att katterna ska vara smarta nog att sluta äta när de är mätta och spara resten till ett senare tillfälle.
Jag håller tummarna för att det inte är något farligt som din gamla herre drabbats av! Hoppas veterinären hittar vad som är fel med honom.
då håller vi tummarna för dig i dag då för nu är du ju där….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej. Tog massa prover. Lever, Njurar och nå mer var bra. Socker låg på 14 (ska vara 8).. Sköldkörtel var för högt.. kommer inte ihåh hur högt.. ej megahögt dock.. men över gränsen.
Ska ta nytt blodprov för sköldkörtel och socker.
Är jätteorolig. Min herre är svår med tabletter & troligen så är edt ju Sköldkörtel.. = medicin resten av livet. Någon av er som har erfarenhet av detta? Kanske även socker (kan ha varit stressen eller av sköldskörteln med) men det skulle nog gå å fixa med foder bara.
Usch.. är orolig ju :(
Han är mellan 10/14 år nånstans.. vet inte.. då han e hittekatt. Vill verkligen inte avliva bara för att han kanske måste ta medicin.. Men.. gör jag rätt om jag håller honom vid liv.. han skulle bli helt återstäld (välmående) igen vid medicinering sa de.
Tankar på det här.. Kanske medicinerar ni era katter.. behöver utbyta tankar med någon. Allt känns bara så förvirrande just nu :(

Oj.. kanske ska skriva.. medicinering livet ut.. om det nu visar sig vara (vilket är troligast enligt mig) sköldkörteln. Om Knutte har megatur så kanske det 'bara' är diabetes.. men.. spy, matt päls & blåsljud.. stämmer absolut mer på sköldkörteln :/ MEN.. han är ju inte döende.. frågade veterinären.. och han skulle kunna leva fullgott liv om jag medicinera nu.

förlåt.. är bara så 'snurrig, virrig, darrig' vet varken ut eller in när jag skriver.. ser efteråt att det blev lite 'fel' :/ suck. Veterinären sa att dessa saker som han eventuellt har inte är någe han skulle dö av. Nu blev det rätt. Det ena kan fixas med foder Det andra med piller.
Om din kisse skulle ha sköldkörtelproblem och ska medicineras, så är den tabletten en liten plutt tablett. Den går med sannolikhet att mosa sönder, då kan du blanda det med något gott som han gillar och stryka den lilla smeten på överarmen på kissen, då får han slicka bort det själv.

tuska… oj.. det var bra info.. stryka på överarmen så han får slicka i sig. Någe jag inte alls tänkt på :/ Tusen tack :)
#17 Kattens överarm alltså, inte din
Stryker du det på underarmen (benet) så skakar dom av det.
Jag gör så med medikamenter katter ibland ska ha, lätt som en plätt.

Jo.. att de skakar av det om man stryker på underarmen har man märkt :/ Mycket opraktiskt kan man luuugnt säga :/
Blir gegga med piller tills hans svullnad gått ned. Sedan har jag hittat nått på apoteket jag tror jag kommer gilla. En spruta man drar upp vatten i och på någe sätt ska ha i pillret i (i botten då da). Sedan e det bara att spruta i vattnet o pilret i ett och svälgreflexerna kickar in. 29 kr på apoteket i vår håla :) Ska köpa och testa den sen tänkte jag :) Men.. vill inte plåga honom med sväljande av piller o vatten innan hans svullnad gått ned.. sen är det nog 'lekande lätt' tror jag (emot att slåss med piller på normal väg).
Den sprutan har jag och tycker den är värdelös.

Vad är det som gör den värdelös? Då jag själv aldrig testat så måste jag ju fråga :/
Och jag som blev så jäkla glad då jag såg den.
Tror jag ska be dem att få öppna förpackningen där och 'känna.. testa' hur den känns i näven när man sprutar. Då vet man ju mer 'hur' typ.
Fast kan tänka mig att det är trögare med vatten i och att man inte får spruta för hårt samtidigt.
Har en mor som gett medicin och mjölkersättning till katter + kattbebbar på ett katthem här i stan.. så kanske kan 'lära' mig tekniken (om det är det som behövs) av henne.
Men som sagt.. vad är det ni anser värdelöst.. vill väldigt gärna veta innan man köper i 'hopp om att' den ska vara nån jätteräddare :/

#21 Det är besvärlig att få tabletten att sitta fast och när man sedan får den att sitta fast så lossnar den inte och katten får bara en "kallsup".
Jag petade in tabletten i lite kattmat och gav med sked istället.
Nu var förvisso vår katt väldigt medtagen efter ett slagsmål som resulterade i några stygn, så han var väldigt tacksam att få maten serverad på detta sätt.

Okej.. min herre låter sig inte luras av 'piller inuti någe gott' dessvärre.
Men mor min sa en sak efter att jag läst här (i om det var denna eller en annan tråd?) om att krossa tablett, blanda med nå gott och smeta på överarmen (kattens främre alltså).
När jag sa att jag skulle testa detta första tiden tills hans svullnad gått ned sa hon.. 'Varför inte då ta det på fingret och stryka direkt i munnen på honom (tecknade utsidan av sina övertänder).. då 'måste' han slicka i sig'. Och det har hon ju rätt i. Så.. en liiiiiiten klick (dutt) av nått ätbart klet och krossad tablett.. in i mun och stryka på utsidan av hans övertänder.
Och när svulnaden väl lagt sig så kanske jag kan ge honom tabletten som 'vanligt'. Vet att det är 2 av mina missar som gick o ge tablett till.. även om det inte var någon hit. Minns bara inte vilka 2 :/ Men skulle det inte gå så kan jag ju fortsätta med kombinationen härifrån och från min mor :)
Så nu vet jag att det nog kommer ordna sig :)

Fick svar på prover idag. Blev då jätteglad. Allt var normalt. Så det verkade som allt berott på magsjuka bara.
Var hos mina föräldrar då.. veterinären ringde på min mobil.
Väl hemkommen ikväll ger jag vanliga hårdfodret i en skål. Kort efter så går Knutte ut i hallen och spyr igen :( Men jag funderar.. kan det möjligen vara så att han stressåt. Att han åt för snabbt eller för mycket nu när han inte fått detta på ett tag. Så.. funderar på att låta det stå framme endå och se om han lugnar sig & äter som vanligt. Se hur det går då.
Har även det milda foder han ätit dessa veckor framme fortfarande så han kan välja det om han vill.
Eftersom alla prover var bra och veterinären sa att jag kan komma tillbaka och testa sköldkörteln i början på sommaren igen om jag vill så känns det ju underligt om det skulle vara någe fel nu. Så det känns som att det borde vara att han stressåt.
Usch.. vad kan det vara när det inte är Lever, Njurar, Socker, Sköldkörtel, Vita Blod bla bla… Har ju tagit allt möjligt som går att ta vad gäller blodprov nu tycker jag :/
Men den är som sagt totalt värdelös.