stort kattdilemma
Jag och min sambo flyttade ihop för ett år sedan, då hade jag en katt, och han hade en katt.
De kom inte överrens alls, och gör fortfarande inte det på alla plan. hans katt en kastrerad hankatt som är överviktig, och min egen är en liten smal foderallergiker, och detta skapar stora problem i deras kostvanor. jag har försökt med allt, men min lillkatta kan inte äta något annat än den maten man köper hos vet. och den är fruktansvärt fet, vilket inte är bra för den stora som bara går upp och upp och upp, och dessutom äter upp lillkattans mat, försökt hålla koll på dom när dom äter, men de är omöjligt hela tiden, så fort lillkattan är borta från skålen, är den store där som en hök och i ett snafs är allt borta innan man ens hunnit blinka… jag tar ut dom i koppel ibland och aktiverar dom så gott jag kan.
Den ene går ner och den andra går upp, och jag börjar bli lite förtvivlad.
Kan du inte utfodra katterna i olika rum och därefter ta bort maten till nästa gång. Det kommer säkert att bli tufft i början men verkar vara enda lösningen.
Är din lillkatt kastrerad också? Annars vore det steg ett givetvis.
/Maria
Kan Barf vara ett alternativ? Som jag har fattat det så kan man "banta" tjockisar med barf, och är den andra allergisk kanske hon tål rent kött mm bättre?
Annars hade jag gjort som #1 skriver, ge dem mat i varsitt rum.
Vad är lillkatten allergisk mot?