Äter din katt ben?
Jag har kommit in i BARFA-tankar och är lite förbryllad över hur ben-delen ska intas. Det är ju trevligare om man inte behöver grejja med benmjöl tycker jag eftersom jag ger köttbitar och inte köttfärs.
Men äter era katter ben? Och vilken typ av ben gillar de i så fall?
Är inte stora ben för hårda för en katt att tugga i sig? Kycklingben kan de ju säkert äta men det är bättre att variera har jag läst. Blir de kassa i magen av benmärgen?
Tacksam för svar!

Mina katter äter ben utan några som helst problem.Småkattungar dvs under sex-åtta veckor har lite svårare att få i sig ben men äldre kattungar har inga som helst problem med det.
Stolt ägare till tre La permer

#1 tack för svar!
Hur stora benbitar ger du, och från vilka djur?
Hur lång tid tar det för dem att sluka benen? (lite rädd för bakterier) och slutligen: Binder du fast benet eller släpar de runt det på golvet? 

Jag ger hela kycklingben eller vingar,Lammribbs,revbenspjäll.
De äter upp allt inom fem till tio minuter.De äter i köket eller i badrumet och de släpar inte runt oht.Har man katter som släpar runt så kan man ju servera i badkaret som är lättskurat.
Stolt ägare till tre La permer

Tack för hjälpen 
Fick en stor ryggradskota delad till två halvor i affären idag med köttrester kvar. Tror det e från ko. Spännande att se vad kissarna gör!

Vet inte hur det är numera, men tidigare så sades det att man absolut inte skulle ge hundar (vet inte om det gäller även katter) ben som börjar på F, dvs. Fågel, Fisk och Fläsk eftersom dessa ben lätt flisar och kan fastna i svaljet eller i tarmarna vilket i sin tur leder till operation
Det gäller tllagade ben. Råa ben är inga problem… med undantag för råa, sågade fläskben som kan ha ordentligt vassa kanter.
Det fina med ben är ju att de löses upp av saltsyran i magsäcken så det kommer aldrig ner hela bitar ben i tarmen såvida man inte överbelastar magsäcken dvs. trycker i djuret stora mängder ben så att magsyran inte hinner spjälka benen eller om djuret lyckas svälja en stor bit ben (absolut en riskfaktor hos hundar… mycket sällan hos katt) så att den forceras genom magsäcken.

#6 Okej! Tack :)