Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8618 ggr
Imasy
0

Katt med varböld

Jag pratade med min granne, och hon berättade att en av hennes katter har en varböld som har spruckit.

De har tvättat rent såret och ska hålla koll på det, men kan katten behöva antibiotika också?

De har hamnat i en jättetaskig sits rent ekonomiskt och det verkade inte som att de ens skulle ha råd att hämta ut något preparat.

AgnetaB
0

Jag skulle tryckt ut varet , gjort rent o hållit koll. Tempa katten också. Jag skulle inte heller låta det läka utifrån utan försökt öppna upp någon dag o gjort rent. vill ju gärna kladda /torka ihop o då tror man det är bra. Kanske lägga i väteperoxid en gång el så . Har de tur behövs inget mera. Annars brukar man ju ibland bara få pencillinsalva att behandla i själva såret men det kostar ju förstås då det krävs ett vet besök.

Imasy
0

Jag ringde till min veterinär för deras räkning då de inte har möjlighet att ringa själv, och han sa att man kan låta det vara och tvätta rent och hålla koll på kattens tillstånd.

Tycker det är svårt för mig att avgöra om ett besök kan behövas då jag inte sett bölden/såret själv heller.

IceJossan
0

En bekants katt fick en jätteäcklig varböld på magen, men de tryckte ut varet och tvättade och det läkte fint utan antibiotika.

Jourhemmet
0

Inget väteperoxid eller andra "spritprodukter" på öppna sår! Be henne prova att ringa Djurens vänner, om inte annat så kanske dom kan få ta det på faktura.

Imasy
0

Väteperoxid var just vad min veterinär rekomenderade. Nu hade dock inte grannen just det hemma, så det blev något annat.

Vår lokala veterinär får man inte ta på fåktura hos, och den veterinär de brukar åka till hade semester, men tillåter dock faktura.

Jourhemmet
0

Det svider ju? Prova själv. Koksalt torkar ut såret också och är enligt min mening därför bättre.

Imasy
0

Jag har aldrig använt väteperoxid själv så jag har ingen erfarenhet av det. Men jag antar att det borde fungera med vilket som av dessa "sårtvättande" vätskor, så länge såret hålls rent.

AgnetaB
0

Om du har typ som en sårficka så använder vi väteperoxid på hästarna för att koka rent . Man kan ta koksalt ena dagen o väteperoxid den andra men vara försiktig . Svårt att avgöra när man själv ej sett hur det ser ut. Om det är var kan den ju ha blivit biten el fått ner något skräp o därför varar det.

Nu är det ju helg så mycket dyrare.

är katten utomhus? Har isof antagligen blivit biten.Är ju lite otäckt när vi ger råd här för var ju ej så länge sedan en frågade om typ samma sak som sedan avlivades. Vi förstod ej det var så allvarligt så den var döende.

Imasy
0

Katten är en innekatt enbart, under ett år gammal. Han mår bra för övrig och verkar inte på något sätt medtagen.

Troligen så har han blivit biten/riven av sin kullbror när de kört sina brottningsmatcher.