Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3027 ggr
Fridaaaa
0

Nykastrerad

Kl 09.30 var vi hos veterinären idag, jag & Findus =)Han var superduktig! Sa inte ett ljud :D Veterinärassistenten bar runt han lite när hon skulle ta fram sövningsmedlet, och han hängde bara med, och när dem skulle ge han sprutan sa han inget, bara sprattlade till lite en gång. Min duktiga kisse. Han är ju inte alls van vid veterinär.

Kastreringen gick superbra, jag var med och titta på. Men en sak förvånade mig, trodde dem bara "knep" sädersledarna men hon tog ut hela kulorna på han.

Nu ligger han på en handduk i badrummet och vaknar till =) Stackarn är alldeles grogg hehe.

Själva kastreringen var inte så dyr heller, bara 475 kr :D
Veterinären berömde han med och sa att han var en stor och fin hankatt, han vägade 6.9 kg xD Men hon sa att han är inte tjock :) *stolt*

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
0

att plocka ut hela paketet är en kastrering. det ingreppet du pratar om, när de klampar ihop eller klipper av sädesledarna är en sterelisering. då är testiklarna kvar inne i pungen och fortsätter producera könshormoner, och katter kommer fortsätta bete sig som en fertil katt. han är dock steril, men all problematik man kan få med en fertil katt finns kvar, därför gör man inte på detta viset.

Fridaaaa
0

#1 Jo men jag läste någonstanns att dem bara klipper av sädersledarna vid kastrering med nu för tiden, men det var tydligen fel.Visste att man tog ut alltihopa men trodde att det andra var "nya" sättet=)

Jourhemmet
0

Man har alltid tagit kulorna vid kastrering på hanar. Det är på honorna det heter sterilisering när man bara knyter åt äggledarna, men det utförs inte längre utan det görs en kastrering på honor.

Fridaaaa
0

#3 Jo det vet jag =) Skrev bara vad jag hade läst=)

oh-la
0

#3 man kan sterelisera hanar också, och det innebär samma sak på dem som på honorna. att man gör dem sterila, men låter könskörtlarna sitta kvar.

Jourhemmet
0

Klart man kan, men varför skulle man? Mycket man kan göra. Tex behålla en av kulorna.

Fridaaaa
0

#6 fast tar man bara bort en kula kan det fortfarande bli pappa ;) Men förstår din mening=)

oh-la
0

#6, det är en helt annan fråga om varför man skulle göra det, och på katter är det helt meningslöst. på andra djur görs det däremot. det jag reagerade på var att du skrev "Det är på honorna det heter sterilisering när man bara knyter åt äggledarna", och det är ju ganska missvisande eftersom ingreppet även heter sterelisering på hanar.

vad jag vet har man tidigare även stereliserat hanar.