Lite frågor om katten
Jag har lite frågor som kommit upp på senare tid.
Men denna undrar jag mest över, fick denna som kommentar på min BDB för ett tag sedan att man inte skulle ge det till katten.
**Varför ska man helst inte ge katter mjölk/grädde?
**
Sen vill jag att ni utvärderar denna katthållning som jag berättar om nedanför:
Han har 2-3 olika matskålar + en vattenskål.
En matskål är halvfull (ca. 1dl) med torrfoder (med sådana där färgade bitar) , den andra innehåller ungefär 3-4matskedar blöt burkmat och den 3e innehåller antingen rökt fisk, räkor eller grädde eller så är den tom.
Katten äter nästan aldrig torrfodret.
Katter ska vara självständiga djur och sköter därmed allt själv. Han blir duschad han direkt han är lite smutsig istället för att han får tvätta sig själv, han blir upp lyft på soffan hela tiden och blir han inte det så sitter han och glor (han har alltid blivit lyft).
Han får INTE vara ute på natten, då blir ägarna oroliga eftersom de är 110% säker på att han aldrig går längre än till tågspåret vilket är 10m ifrån gården.
(ja har hittat katten 2km ifrån hemmet men det finns ingens chans att det var han enligt ägarna)
En gång nös katten väldigt mycket och snorade, sonen frågade mig (många vänder sig till mig innan vet.) och jag sa: Det är inte ovanligt att katter får in ett grässtrå när de äter gräs på sommaren, kolla om ni hittar ett strå och om ni kan så dra ut det annars får ni vänta tills han nyser ut det vilket går väldigt fort normalt.
Han vidarebefordrade detta men föräldrarn ringde vet. ändå där de fick exakt samma svar.
Sen hade han fått en varböld på bogen, sonen bad mig kolla och säga vad jag trodde.
Så här sa jag: Det är ett litet hål mitt i bölden ser du, ett sår, troligen har han hamnat i slagsmål och fått in en klorest i såret eller så har han rivit sig och fått i något som fastnat och därmed bildas var.
Det man kan göra är att försöka klämma lite på bölden, så länge katten accepterar det, och försöka få ur var och därmed blir det enklare att se om man hittar det som fastnat och därefter ta ut det, annars är det till att tvätta med jodopax och hålla rent och klämma ur lite emellanåt.
Föräldrarna ringde veterinär, fick samma svar.
Sen hade katten helt plötsligt börjat dregla, sonen frågade mig vad det kunde vara.
Jag svarade: Kan vara något som fastnat under tungan som han försöker få loss, det kan även ge en ökad salivproducering, han kanske bara har en överproduktion som vi människor brukar kunna ha ibland och han kan vara trött (min katt dreglar duktigt när han är trött).
Det är bara att vänta tills det går över vilkt kan ta en dag ungefär.
Veterinär blev uppringd: Samma svar.
När familjens mormor är på besök kan hon hälla upp 2-3dl med grädde samt 6dl räkor för att sedan fylla på direkt det är tomt.
För henn får katten absolut INTE vara ute på natten och det av samma anledning som föräldrarna: Han kan frysa.
Detta är en otroligt liten del i deras hantering och jag som sett hur de hanterar han väldigt ofta kan säga såhär:
Till och med en dyr porslinsvas får sämre hantering.
Han är glas, han får inte göra något själv utan får hjälp med allt och då menar jag allt förutom att göra nummer 1 och nummer 2.
De ringer veterinär för absolut minsta lilla.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag kan säga såhär om hans torrfoder:
Köpt i sådana där 1kg paket i mataffären, jag tycker det är ren godismat. Friskies torrfoder.
Blötmaten är i 500grams burkar om jag inte minns fel, som köps för 10kr på dollarstore. Mjau´s blötmat t.ex. Kommer inte på vad det heter riktigt men tror det är ett Eldorado märke.

Katter är normalt sett laktosintoleranta därför bör man inte ge mjölkprodukter.
Räkor är en mycket olämplig kattmat.
Torrfoder som är färgat låter som Friskis eller liknande och det är mycket olämpligt att ge till en katt.En katt är en ren köttätare och behöver kött inte färgat vete.
Blötmat är i regel ett bra alternativ.
Varför ska katten öht gå ut?Mina får hållas i rastgården.
Självklart tar man en katt till veterinärn om den är sjuk.
Stolt ägare till tre La permer

Jag kan tycka det e rätt bra att katten inte får vara ute på natten. större fara för katten på natten typ. grädde är inte så farligt att ge om kattens mage tåler det.. Tycker de kanske duschar honom lite väl ofta men annars kan jag faktiskt inte se att de e dåliga ägare. det e ju bra att de bryr sig om katten o kontaktar vet. om de e oroliga. många struntar ju i det även om katten behöver vård.

#1 Det duger inte ens som godis mat.
Mjaublöt mat är ett bra foder.
Det är så här att i princip all blötmat är bättre än torrfoder.
Stolt ägare till tre La permer
Jag förstod inte riktigt det där med ute o tågspåret.
Jag tycker det verkar vara rädd om sin katt då de ringer veterinären o
frågar .Ring hellre en gång för mycket. Däremot så tycker jag de ska köpa ett
bättre torrfoder ifrån djuraffären .Att de ej vill ha den ute tycker jag ej är
konstigt då så många katter försvinner/skadas av olika anledningar.
Jag ser inga fel med att ringa vet för minsta lilla. Inte heller med att hålla katten inne på natten heller. Förstår inte riktigt detta med att du verkar reta dig på dessa saker? Själv skulle jag inte lita blint till vad andra säger, särskilt inte om de anser att katter ska sköta sig själva.
Glömde fråga: hur kommer det sig att många djurägare vänder sig till dig innan vet, har du någon utbildning?
Frågar dom dig så tycker jag att du ska be dom vända sig till veterinären. Du har väl ingen utbildning??
#2 Då förstår jag, tack för ditt svar! Kan du förklara lite vad som gör räkor till dåligt? Har inte hört det men reagerar dock på mängden som denna katt kan få om och om igen.
#3 Tack för ditt svar!
#5 De har ett tågspår utanför gården, enligt de så går aldrig katten längre än tills den kommer till detta tågspår. Vet inte riktigt hur jag ska förklara =P
#6 Jag retar mig ingenting, tycker de har bra översyn gällande vet. Formulerade mig aningen konstigt ser jag nu =S.
Jag har inte bett de att lita på mig, bara gett svar när de frågat. Ser inge fel att de ringer vet (gör jag ju själv =P).
#7 & 8 Nej, jag har ingen som helst utbildning, ärligt vet jag inte varför de vänder sig till mig. Jag har tagit hand om mina egna djur, sen har vänner spridit ut att jag har god hand om de och sen har det bara kommit folk som frågat (enklare saker dock) och så har jag fått tagit hand om andras kaniner men inget mer.
Oavsett om jag är osäker eller säker så påpekar jag alltid att man bör ringa vet.
Just kaniner får jag kanske många frågor kring då vet. oftast är väldigt okunniga kring dessa djur.
**OBS!
**Det är lite felformuleringar i texten ser jag, och jag vill påpeka att jag INTE retar mig på deras djurhållning, jag anser INTE att katten ska ta hand om sig själv helt men den är väldigt självständig.
Anledningen till att jag skrev detta är pga. att flera tycker de är lite överdriven med sin hållning (speciellt angående matgivningen).
Att de ringer till vet för minsta lilla menar jag att de ringer även om katten fått 1-2 rivsår som är väldigt ytliga och små, vilket ja kan tycka är lite överdrivet. Man åker ju inte till sjukhuset om man river sig lite lätt?
Ber om ursäkt om jag förvirrar någon, har lite skrivproblem som jag tränar på - enbart bra om ni frågar om jag verkligen menar si och så, då ser jag vad som blir fel och inte och förhoppningsvis blir det bättre nästa gång.

Det enda jag har att anmärka på är maten. Räkor och grädde innehåller långt ifrån alla näringsämnen som katten behöver, därför är det dåligt att katten lever på det.
#10 Tack för ditt svar!

i alla fall i två av de tre fall där familjen ringde till veterinären kan det vara gå väldigt illa. en katt som dregglar mycket kan exempelvis ha förgiftningssymtom efter att de fått i sig något giftit. man ska alltid vara extra uppmärksam på djur som dregglar mycket utan direkt orsak.
en katt som nyser och snorar ska man också hålla koll på. det kan mycket väl vara kattsnuva exempelvis.
mina katter går inte ut och har 2 matskålar och 2 vattenskålar. i matskålarna har de allt ifrån torrisar, blötmat, rått kött, äggula och annat smarrigt. för mig är det självklart att en katt ska få smaka på olika saker för att de inte ska bli helt insnöade på en sorts mat. jag badar mina katter vid behov och de går aldrig ut utan mig.
jag tycker inte att en katt har ute själv på natten att göra över huvud taget och framför allt inte om det är ett tågspår precis utanför. då skulle inte katten ut själv alls enligt mig.
mina katter får både laktosfri grädde och en räka då och då som godis. jag ser inget fel alls i deras djurhållning och tycker snarare det är ansvarsfullt att ringa en veterinär en gång för mycket än en gång för lite. det är ju inte så att de hänger på veteinärens dörr en gång om dagen…
#12 Tack för ditt svar!
Tåget kommer otroligt sällan och katten är väldigt rädd för ljudet så redan 2-300m innan tåget kommer förbi gården så springer katten in på gården.
Jag förstår inte riktigt, varför är alla så emot att katten får gå lös?
Här där vi bor är det en väldigt liten by, alla känner alla och alla accepterar allas djurhållning (dvs. lösa katter t.ex.).
För mig är det en självklarighet att katten får gå lös sålänge grannar är OK med det och sålänge det inte är någon form av stadsmiljö.
Men som på landet (där vi bor) där alla accepterar lös katt är det mig en självklarighet att ha den lös, den är inte som en hund som kan springa och skälla och hoppa på en.
Är det stadsmiljö hatar jag tanken på att katter (djur överhuvudtaget) går lös! Där är en självklarighet för mig att ska man ha djur så ska den ha koppel på sig.
Jag kanske missuppfattar, men det verkade som att du hade något emot deras djurhållning? Men nu accepterar alla allas djurhållning?
Tåget kommer otroligt sällan.. en gång i veckan? 
Nej, jag förstår inte riktigt meningen med tråden.

#13, ja, mammas och pappas katt var helt livrädd för ljudet av bilar. det hindrade ändå inte henne från att gå och bli påkörd en eftermiddag. man vet inte vad som händer, och att ha ute en katt på nätterna tycker jag man ska försöka undvika oavsett var man bor. händer det något, och det kan vara allt ifrån att katten går och bli rpåkörd, till att den ramlar ner från nått träd eller gör sig illa på annat vis så tar det en hel natt innan någon hinner upptäcka att katten är skadad.
precis som att en hund kan göra folk illa kan katter det med. även katter kan faktiskt attackera och skada människor. min farbror råkade ut för exakt det vilket resulterade i en fruktansvärt smärtsam infektion i armen trots antibiotika och en sjukskrivning. framför allt barn kan råka illa ut. och är du allergiker… det behöver ju inte vara en granne, utan någon på besök. en katt ställer till med mycket för folk i sin omgivning.
du undrar varför vi är emot utekatter, jag frågar då tillbaks (och jag frågar i all välmening, är inte ute efter att bråka alls, så läs det bara som en fråga :)) varför överbeskyddar man katten om man tar in den på natten? gör man den bedömningen att katten är tryggast inne när resten av familjen sover, och katten mår bra av det, varför skulle det vara negativt? att en katt är ute på landet är ju en självklarhet för dig, men för mig exempelvis, som förlorat katter även på landet när de gått ute skulle tänka både en och två gånger innan jag släpper ut en katt på egen tass, och då skulle den absolut inte få vara ute på natten.
en katt är trotts allt i slutänden bara en katt. den har ungefär lika hög intelligens som en hund, de dör som flugor i trafiken eftersom de inte lär sig kolla åt båda hållen och de är helt beroende av att vi människor ser om dem och tar hand om dem.
jag skulle absolut kunna tänka mig att ha utekatt om jag bodde på rätt ställe, men det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig och vise versa. de du talar om har gjort bedömningen att det inte är en plats för en katt att vara ute på natten, och det kan jag förstå med ett tågspår utanför, även om tågen kommer sällan och katten är rädd för tågen. blir katten jagad av exempelvis en räv kan den springa ut på spåren ändå.
#14 Alltså vi accepterar att det är lösa katter =P
Tåget kommer faktiskt inte så mycket mer än så, max 3ggr tror jag det är (de som berättat för mig, jag bor i den övre delen, de i den nedre).
Meningen med tråden var att då en del reagerat på deras hantering, att katten sällan får göra något själv och hur de ger mat (syftar på grädde och räkor) och då ville jag berätta lite kort och höra vad ni tycker, jag ser inget mer fel än att de ger för mycket grädde oh räkor.
#15 Bra fråga där! =P
Jag är uppvuxen med att ha katten lös (vi bor på ett väldigt lågtrafikerat ställe och det minst trafikerade stället i byn) så för mig har tanken alltid varit att om man är på landet så tycker jag katten kan få vara lös så länge det är rätt ställe, förstår du hur jag menar? =)
Håller med, känner man att det är tryggast att ha den inne så ska man ju självklart det men just det här att anledningen är att den ska frysa (mitt i sommaren)?
På vintern = Förståeligt då det kan bli ruskigt kallt här men mitt i sommaren?