Skada liten hund?
I typ januari/februari 2009 fick vi hem våran lagotto valp och våran maine coon kattunge. Dem var ju båda bebisar och lärde sig snabbt allt leka ganska vilt med varandra. Idag är dem lite över 2 år men kan fortfarande får sina fnatt och busa med varandra, katten använder tänder och klor och hunden använda tänder och tassar, hittintills har dem aldrig råkat skada varandra, ibland kan dock kattens klor "fastna" i läpparna på hunden, men det verkar inte göra ont.
Nu ska vi få hem en lite bichon valp, den kommer vara mindre än katten när den är fullvuxen, katten är min systers och är dock bara här vissa helger och lov, men vi känner oss lite oroliga att katten ska skada valpen då den är så liten och inte tål lika tuffa tag som lagotton gör.
Även lite rädd att katten ska se valpen som en leksak om den är jätte liten :S
Katten är ju i sig väldigt busig och livlig och lekfull och det är ju det som gör oss oroliga, vore tråkigt om vi vore tvungna att begränsa ytan för båda djuren…
Vad har ni för erfarenhet om liten hundvalp + väldigt stor katt?
Det lär väl vara samma sak som en liten kattunge+ stor katt. Ingen katt gör illa en liten kattunge.
#1 nej det har du ju rätt i XD
Hade det vart en liten kattunge hade jag ju inte funderat nåt på det så det e väl samma sak med en liten hundvalp ;)
Jag tror inte att du behöver oroa dig 
Min ena, vuxna, katt (som i och för sig är lite liten) har alltid lekt som en galning med vår daghund, kompisens hund, som är en pomeranian. Hunden är alltså mindre (om man tar bort hundens päls
) än katten även nu som vuxen och de har lekt ihop sedan hunden var valp. Vår katt är väldigt mycket för att både nagga och använda klor när han brottas och bråkas och det har aldrig varit några problem här 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
nja, jag vill faktiskt vara lite negativ här. Vi har ju vuxen kastrerade hankatt här. För 5 år sen så fick vi hem en valp, jämthund. Den var när den kom mindre än katten. OCh Arne var faktiskt lite grinig och gav hunbden en riktig örfil med klorna. Så att bara låta dem vara ifred är nog inte bra, ha dem under uppsikt. Arne är hundvan sen förut, så det var inte det!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Under uppsikt ska de självklart vara tills man vet säkert att det fungerar, tycker jag i alla fall 
ja djur är underbara, men man ska aldrig lita på dem till 100. vi hade en kompis här, vars dotter har ett par Sibirian husky. De har alltid i två tre år, varit väldigt goa vänner med familjens katt och busat glatt ihop. Förra veckan, så sa det bara snäpp… Ena hunden bara bet ihjäl katten……Så där blir det ingen mera katt…. 
Hunden är ju valp och katten är van sen innan så jag tror inte det blir några problem.
Jag fick hem en omplaceringshund, en blandras med bl.a Tibetans spaniel så hon är inte så stor. den enda som träffat hund innan (även om hon inte är så förtjust i dem) var min katt Thindra men hon reagerade som hon gör mot hankatterna här hemma, visar att hon bestämmer.
Grabbarna däremot var inte vana med hund men har funkat kanon. Hunden var inte kattvan men tog det lungt och mötte inte katternas blick, hon är iof 2 år men inte så van med katter.
Hunden och katterna är ju i ungefär samma storlek nu som fullvuxna och det är ungefär som en bishon.
//Pia
jag kommer ihåg när jag var dagmatte förut. då kom hunden hem till mig första gången.. 2 av katterna brydde sig inte om hunden och hunden brydde sig inte om dom heller. men våran dominanta hona släppte inte hunden ur sikte, hon visade "julgransvans" och reste ragg hela tiden, trots att hunden bara låg och sov. hunden hade aldrig träffat katter förut, så hunden var rädd för dom.
och när jag kom ut från köket så blev hunden hoppig och glad, vilket gjorde våran dominanta honkatt nervös, så då gick hon till attack och rev hunden på nosen så hon började blöda. det var första och sista gången vi hade/har hund hos oss..
kände bara att jag ville skriva vad jag varit med om
det kommer att gå bättre för dig än hur det gick för mig och "min" hund 
#7 Nej, man kan aldrig i någon situation lita på ett djur till 100 %.
Jag kan ju tillägga att båda mina katter var vana med hund (vår, som de bott med i över 1 år) innan de träffade den här lillskiten
Och jag visste mycket väl hur de reagerade kring även främmande hundar. Förstod att min andra katt skulle sticka och sedan sitta på ett bra och högt avstånd och iaktta innan han skulle våga sig fram, medan min andra skulle vara pang på på en gång. Samt att jag alltid vetat hur alla hundar som släppts lösa här varit med katter. Det är bara vår hund och lilla pommen som släppts här. Min hund har alltid varit en ängel med katter och pommen flyttade in med tre katter när han flyttade till min kompis som 8 veckor gammal.
tack för alla svar :D
haha valpen kommer va så liten att den typ kan gå under magen på katten, haha det vore en syn det XD
Ja jag hade ju verkligen inget att oroa mig för, katten tycker valpen är det äckligaste han sett och ligger på andra sidan grinden, som vi har för att valpen inte ska kunna gå i trappen, och stirrar surt på valpen, han vänjer sig nog vid valpen snart ;)
Han har iaf övervåningen som fristad :)
haha vem vet, snart är de bundis!!!
#13 hoppas inte dem blir för bra kompisar, för katten kan nog leka med hunden som en kattleksak XD
Dock gillar jag att hunden är kattvana, jätte skönt ;)
Blir dem kompisar ska jag försöka ta en bild får ni se storleks skillnaden, jätte kul haha XD