*Färger på kattkullen*
Hej!
Fann en intressant tråd om cremesilver. Tog hand om en hemlös kattkull för några månader sedan. En otroligt vacker kull, med synnerligen trevliga individer =)
Har väldigt små kunskaper om just kattfärger, men blev nyfiken när jag nyss lärde mig att Benny, en av kattungarna är cremesilvertigré. Låter ju väldigt flott.. ;)
Fler foton önskades och för att inte störa den andra tråden, skapar jag en egen istället.
Kattfamiljens hemsida: www.kattfamilj.webs.com
Mvh Tessan
Ha gärna åsikter om katternas färger! =)
Vet inte alls vad färgerna kallas mer än att Jenny är sköldpaddsfärgad och vit. - Eller har jag fel?
Plus Benny förstås, som tycks vara cremesilvertigré. Hade jag ingen aning om. Charlie har jag kallat "grå och vit", men hon är visst blå… Själv känner jag mig väldigt grön ;)
Jenny är väl sköldpaddsfärgad med mycket vitt? Vitt tillhör väl själva sköldpaddsfärgen?
Har ingen koll på färger jag heller så jag bara funderar högt. 
Charlie är ju helt underbart söt!
Jenny är en underbart vacker sköldpadda, liksom sin mor :D
Vitt tillhör inte sköldpaddsfärgen, det är bara när det är rött och svart tillsammans (eller blått och creme) ^_^ alla färger kan sedan vara med eller utan vitt.
Jag vågar inte uttala mig om de andra :P Är mest haj på sköldpaddor hittills, men söta är de allihopa iaf :D
Mvh, Sara
S*Capsicum's, www.capsicumcats.se
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
#10 okej, alltid lär man sig nått nytt här inne 

Spenny: Cremespotted med vitt eller möjligen cremesilverspotted med vitt (om han är vit i botten, ser inte på bilden).
Benny: Cremesilvertigré med vitt, som vi konstaterat. :)
Lenny: Cremetigré med vitt eller möjligen cremesilvertigré med vitt (om han är vit i botten, ser inte på bilden).
Charlie: Blå med vitt. Det lite randiga på svansen är bara dilutionsfärg, inget korrekt mönster.
Jenny: Solid svartsköldpadda med vitt.

#12 Jennys syster är solid blåsköldpadda med vitt :)
Solid = omönstrad.

Minstingen i den kullen är röd, jo.
Creme är en blekare variant av röd, likaså att blå är en blekare variant av svart. Svartsköldpadda = svart + röd. Blåsköldpadda = blå + creme. Med eller utan vitt sen då.
Jag TROR att killarna är cremesilvermönstrade. Jag är inte 100 förrän jag sett underullen själv :P Kan du ta ett foto där du särar på pälsen med fingrarna?
Här kommer en bild på 4 kattungar där en är bruntigré, en är rödtigré-vit, en är svart och en är cremespotted.
Man ser tydlig skillnad på den röda och den cremefärgade.
/Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Tror ev att Spenny är rödsilver tigre bicolur, ds0323
Mamma o dotter är svartsköldpadds bicolur,f03
Den andra flickan: Blåsköldpadda m vitt, f09
Benny: cremesilver tigre bicolur, es0323.
Lenny: cremesilver tigre med vitt, es0923.
Charlie: blå bicolur, a03.
Nummren bakom färgen är deras färg kod, ems kod. tex: e=creme s=silver/smoke 03/09= vitgraden 23=tigre
Bicoluor är alltså deras vitgrad på en skala som finns. 09 är vitt utan grad. 03/bicolur = ca 50%-75% vitt. 02/Harlekin= <75% och 01/van skall bara ha ca två fläckar färg på huvudet och svans. Men ett par mindre kropps fläckar är tillåtna.
Fråga så kan jag utveckla det mer om det är något =)
Jätte fina småttingar ialf =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Blåsköldpadd med vitt blir g 09
Stolt ägare till tre La permer

#22 Är inte Spenny spotted?

Benny och Spenny ÄR silver, de är vita i underullen :)
Jag tycker absolut att Spenny är spotted, han har tydliga spottar. Men han är ingen perfekt spotted eftersom spottarna sitter ihop med varandra lite här och var också.

#23: Hade mamma katt o systern i huvudet =)
Många katter ser både spotted och tigre ut. Och jag tycker att han ser mer tigre ut på bilderna meeeen irl så kanske man ser spottarna bättre.
S*Luddhuvet´z

Jag tycker han är en solklar spotted, haha :P

Jag ändrar mig genom att sett de nya bilderna o säger spotted jag med =)
S*Luddhuvet´z

Ja visst är båda spotted?
Men är Spenny rödsilver menar du EddaM? Han är ju klart mörkare är Benny. Jag har aldrig sett en rödsilver katt så jag vet inte :P

Jupps det syns bra på de nya bilderna =)
Ja Spenny är en klar rödsilver =) Har tyvärr ingen bild på någon som jag kan visa upp heller.
S*Luddhuvet´z
Tack för era svar! =)
Vad blir då summan av kardemumman när det gäller benämning på grabbarna bus?
Skriver man alltid ut t.ex bicolour i samband med färg/mönster, om en katt har vita partier?
Spenny är rödsilver spotted bicolour?
Benny cremesilver spotted - bicolour eller vit? Han har ju mindre vitt på kroppen än Spenny.
Jämför dessa bilder på Sveraks hemsida: om kattraser -> mönster & färger. Där finns liknande bilder, som denna sida. Jag som är lite extra nyfiken på spotted, blir osäker… Kan en katt som är spotted vara mörkare upptill på ryggen? Det ser så ut på Sveraks sida, men stämmer inte med den andra sidan, där desutom en klassisk linje längs ryggen nämns för tigre.
Tänker på Spennys "breda ål" längs ryggen. Fast ingen regel utan undatag kanske, antar att färger och mönster kan vara lite "flytande"..

De flesta mönstrade katterna har "ål" längs ryggen, i olika bredd.
Charlie är blå bicolur =)
Gränserna är lite svävande, har skrivit förut att Benny är bicolur men jag tycker nog att han kan gå som med vitt, 09 alltså. Medans Spenny och Charlie har ännu mera vitt och går då över gränsen och blir bicolur. Och hade de haft ännu mera vitt hade de gått över gränsen o blivit Harlekin och sista vitfläcks graden är van o då har katten bara färg vid öronen och svansen, dock kan någon kropps fläck finnas med.
Det är lite krångligt detta o helst att förklara så här.
S*Luddhuvet´z

Nej men Benny och Spenny har ju ungefär lika mycket vitt, visst måste båda vara bicolor? Kolla fotot på Benny i #2. Enligt den här länken så går Benn som bicolor, om nu det är viktigt att skriva ut (jag tycker det räcker med "med vitt".)
Ska vi skriva resulatet nu då?
Charlie: Blå-vit bicolor (blå med vitt).
Spenny: Rödsilverspotted-vit bicolor (rödsilverspotted med vitt)
Benny: Cremesilverspotted bicolor (cremesilverspotted med vitt)
#42: aha nu är jhag nog med - bicolour innebär mer vitt på kroppen, än "med vitt". Hade fått för mig att det var tvärtom, dick därför inte ihop det.
#43: Spenny har mer vitt än Benny. Spenny är vit i ansiktet och vit på "undersidan" och magen, medan Benny är mer cremefärgad. Se foto.
#43: Nej bicolour är egejntligen inte särskilt viktigt, bara intressant =)
Bara en nyfiken fråga: varför skriver du benny som Cremesilverspotted bicolormedan Charlie och Spenny skrivs Blå-vit bicolor och Rödsilverspotted-vit bicolo?
Härligt nu vet jag äntligen vilka färger kattungarna har!
Lenny skulle jag beteckna som röd(silver) till färgen, då han har samma mörka färg som Spenny. Benny torde vara den enda cremefärgade kattungen i kullen. Färutom blåpaddan då, som har lite creme.

#44 Jag tycker att Benny borde gå som bicolor enligt den där länken, det ser ut som om han har mer vitt än teckningen med minst vitt på i länken.
Och jag menar cremesilverspotted-vit bicolor på Benny också (om han nu är bicolor, men jag envisas med att tycka att han har mer vitt än minsta %), jag missade "-vit" bara :P

Åh så fina dem är 
#44: Du har nog rätt… och det viktigaste för mig är att veta framför allt färg och mönster - mängden vitt är lite mindre "nogräknat" =)
Då blir resultatet såhär?
Charlie: Blå-vit bicolor (blå med vitt).
Spenny: Rödsilverspotted-vit bicolor (rödsilverspotted med vitt)
Benny: Cremesilverspotted-vit bicolor (cremesilverspotted med vitt)
* Anger man alltid "vit" framför bicolour? - kan bicolour vara annan färg än vit?

#47 Precis :)
Enligt EMS-koderna så skriver man "-vit" efter färgen, eftersom den är vit, och bicolor efter det för att visa hur vit den är. Det lärde jag mig igår, det är himla kul när det kommer upp sånahär trådar där man får forska lite för att lära både sig själv och andra :)
#48: Aha, tusen tack för en bra förklaring!
Över lag har ni alla varit väldigt tålmodiga och svarat mig tydligt och utförligt i tråden - fastän jag är en total newbie när det gäller kattfärger och har haft en aning svårt att hänga med… så Tack! =)
Man lär sig något nytt varje dag…

No problems, jag lär mig undertiden jag med :D