Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5868 ggr
misenpisen
0

Kattkiss.

Har ett litet problem med min ena honkatt,
det är som så att hon börjat att kissa i soffan väldigt ofta!
Hon gör det inte om jag och sambon är hemma utan när hon är själv så passar hon på, likadant så gör hon tvåan utanför lådan i badrummet precis bredvid!

Vi har precis flyttat till en ny lägenhet och hon verkar inte ha problem att gå på lådorna när jag är hemma. Jag har två lådor, en i köket och en i badrummet som jag hade det i förra lägenheten.
Hon har aldrig gjort såhär förut!

Den andra katten går i lådorna utan problem!

Så jag undrar lite hur jag ska lösa detta på ett bra sätt och om det finns tips för bra medel att bli av med kattdoften?
Har provat urine off och den hjälper inte, piff off fungerar heller inte. Verkar bara som hon vill kissa mer på ställena på.

Tack på förhand!

Misen

Jourhemmet
0

Är hon kastrerad?

IceJossan
0

Det kan vara någon sorts protest, hon är frustrerad över att ni inte är hemma. Det kan ha med nya lägenheten att gra, att hon inte är trygg/hemmastadd där än och därför vill att ni är hemma med henne.

Hawknestgrove
0

hm…. för det första, tvätta soffan med antingen Dettol eller ättika. OCh att ni nyss har flyttat, bevisar att hon käner sig otrygg. Hur är det med rensningen i lådorna, handen på hjärtat? Sen får du göra så, att när du inte är hemma, se till att hon inte kommer åt soffan om det går. stäng dörren. Elelr dra över en stor plast över soffan, då vill hon inte gå i den. Sen problemet att hon gör utanför den andra lådan, det tyder ju på att hon inte vill gå i den. Vad tvättar du den med? Du får inte tvätta lådor med något som luktar citron. Använd  såpa, ajax elelr klorin till lådorna. MEn ABSOLUT inte de praparaten där du INTE vill att katten ska kissa. Där ska du gärna tvätta golvet med något som doftar citron. ÄR lådan för liten? Byt till en större med högre kanter. köp gärna en vanlig plastback på Ikea. Finns så många orsaker till, att hon gör poå andra ställen, men jag skulle tippa på att huvudorsaken är, att hon känner sig otrygg dit ni flyttat nu. Vi kan ju nästan utesluta UVI, då det bara sker när hon är ensam. MEn hon vill helt klart blanda sina dofter med era när hon är själv, det märks.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Asolsprit är kanonbra på ställen där hon kissat.

Hawknestgrove
0

just det. lättare att få tag på än Dettol…

Yoda
0

Jag kan varmt rekommendera Scent Stop! Framtaget av kattuppfödare till kattägare som har just detta problem eller bara vill vanliga vardagsrengöring. Jag använder det när någon kissat utanför eller för att skura lådorna med.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Hawknestgrove
0

just det…. var hon kastrerad??? Det är numero UNo….. Det glömde jag…För om hon inte är det, är det huvudorsaken

Jourhemmet
0

Du ska väl inte skura lådorna med ett medel som är till för att dom INTE ska gå på det stället och kissa igen. Skura lådorna med såpa eller klorin, den doften gillar katter.

Hawknestgrove
0

men…. det är ju precis det jag säger… Tvätta LÅDORNA med antingen Klorin, Ajax elelr Såpa. Tvätta UTANFÖR där katten INTE ska kissa med Alsolsprit, citron elelr Dettol.

Jourhemmet
0

Skrattande

Yoda
0

#8 Scent Stop har ingen inverkan på om katten kissar där igen eller inte, utan den äter upp lukt och fläckar.

S*Oblivion's Devon Rex

Jourhemmet
0

Men katter vill att kattlådan ska lukta deras låda och inget annat.

Yoda
0

#12 men varför då föreslå klorin eller såpa? ;) Scent Stop lämnar ingen lukt när den har fått verka klart. Man vill självklart sanera lådorna så de håller längre och för att minska smittspridningen.

S*Oblivion's Devon Rex

[Thiah]
0

Mina katter älskar doften av klorin så för oss funkar det superbra att torka lådorna med.

Vi har haft ättika på det som inte får kissas på.

Hawknestgrove
0

#13, för att lukten av de rengöringsmedlen och även Ajax triggar till kiss. Både Klorin och Ajax luktar ju aningen ammoniakliknande…