Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1782 ggr
BlackMoon
0

Inne eller Ute??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt är innekatt, men funderar på att släppa ut honom. Men jag har ångest för om det skulle hända honom något, eftersom de kör som idioter här. Och hur ska jag veta när han vill in? Vi har ju ingen kattlucka. Har ångest över släppa ut honom, mår han dåligt av att vara innekatt?? Ni kan väl vara snälla och ge era råd och tips

Lotta
0

Jag har en innekatt och hon mår då inte dåligt av det(raskatt). Och jag skulle inte våga släppa ut henne om det var så trafikerat som du säger. Varför fundera du på att släppa ut honom? Är det så att han verkar vilja gå ut eller är det bara du som tycker att han skulle få vara ute? En katt som aldrig varit ute vet ju inget annat, så jag kan ju inte tänka mig att han lider av att vara inne. Lycka till Skrattande

Sessan1
0

Mina är oxå innekatter, dom lider ingen nöd, så jag  förstår inte heller varför du skulle vilja släppa ut dom om de nu är så trafikerat där du bor? Jag skulle inte heller vilja släppa ut dom om det är väldigt trafikerat.

Kram/Sessan1

Othello
0

Jag hade en inne katt när jag var yngre & han led nog inte av det då bodde jag i stan med mamma & pappa… Nu har vi 6 katter som går ute men nu bor jag på landet med en väldigt liten väg förbi.. Är det sån trafik där du bor & om han är äldre så är det nog bara bra för honom att va inne han kanske inte uppfatar bilar & sånt som faror när han inte e van att va ute. Hoppas det löser sig för dig!!!!

BlackMoon
0

Det är nog bara jag som tycker att han ska få vara ute, men å andra sidan får han ju gå ut i koppel. Men då får han förbli en innekatt med möjlighet att gå ut i koppel. Tack för alla kloka råd.

Paulines
0

Jag har innekatt, raskatt. Jag tror inte att dom mår dåligt av det. Hon ska på sommaren få gå ut i koppel också, när vi är ute på landet så ska hon få gå lös om någon har ett öga på henne. Ute kan hon bli påkörd, hamna i fajt, bli snodd och ja.. Jag vet inte vad!? inne är det mycket tryggare.

Veduran
0

Låt du din katt fortsätta vara innekatt, tryggast för både honom och dig.

evamojje
0

varför vill du släppa ut honom om han e innekatt, dom flesta katter som är innekatt trivs utmärkt med det. Och om du vet att det är dårar som kör utanför så har du ju nästan svarat på din egen fråga *L*. Om du vill att han ska få komma ut lite så sätt på honom sele och gå ut med honom annars tycker jag att du ska låta honom vara inne.

Min Mojje e innekatt som går ut i sele och han trivs väldigt bra med det *L*

Ha de bra

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Pia
0

Håller med ovanstående.

Ser ut att vara en pigg sötnos:)

meander
0

jag beundrar er som orkar ha era katter som innekatter! 

Jag har en katt som var innekatt nu i början på vintern. Att han var innekatt berodde på att han var okastrerad. Men jag gav upp när han verkligen försökte riva hela lägenheten varje dag.

Det var inte roligt att ha honom inte. Så jag vill bara säga att jag beundrar att ni står ut med katterna inne. Nu är han utekatt igen och jag kan få en liten lugn stund igen! haha

Paulines
0

#9 Haha jag har en liten kattunge i våran lägenhet. Visserligen har hon på två veckor lyckats riva ner 7 vaser och 2 lampor. Men hon lär sig.. Nog…Öhm.. Eller så får vi ta bort allt ;). Men hon är så klumpig bara.. Haha

Anterrabae
0

Vi hade våra inne och de visste inget annat… och så en dag började honkatten att kissa inne på vår soffa och våra mattor som protest och hankatten klättrade överallt och rev allt i sin väg. Dessa problem hos båda slutade iom att de fick gå ut. Tror att de var understimulerade eller något… Samma med den nye herren vi fått hem, Findus. Han kissade i förra husses och mattes säng och klättrade och rev allt i sin väg. klart understimulerad.

Det märks tydlig om katten är nöjd med att vara inne eller inte. Är han det så är väl det bara bra…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Paulines
0

Min Kristall längtar ut ibland.. Till dom andra snö kristallerna..

Puma77
0

Min Thindra är nöjd som innekatt. Hon hittar alltid på saker att göra o klättra på. samtidigt så busar vi en hel del tillsammans men jag får känslan av att hon tittar konstigt på mig ibland när vi busar precis som om jag inte var riktigt klok…. hm

//Pia

MiroSputnik
0

Jag kanske har helt konstiga tankar, men jag skulle aldrig kunna ha en utekatt. I alla fall inte i stadsmiljö.

Varje dag ser jag lappar om bortsprungna katter och förlorade katter… Jag lider naturligtvis med ägaren, men hallå! Vad tänker en person på som bor i stan, skaffar katt och sedan släpper ut den!!! Vad som helst kan ju hända med den stackaren. Det finns ju bilar, tåg, farliga platser där de kan bli inlåsta. För att inte tala om alla hemska människor som älskar att tortera djur till döds.

Inte tänker man väl på kattens bästa då, eller.

Bor man i stan och skaffar katt, så gör man väl det för att ha den som sällskapsdjur, varför annars? Vill man inte ha katten inne, varför ha den alls…

De flesta katter trivs ypperligt bra med att vara innekatter, förutsatt att de ej haft tillgång till uteliv tidigare. Det går självklart inte så bra att ta en tidigare utekatt och tvinga den att leva inne resten av sitt liv…

Nu kommer jag förmodligen få en massa högljudda mothugg från en massa arga medlemmar, som håller sina katter som utekatter, men jag vill påpeka att jag bara tänker på kattens bästa. Jag vill absolut inte bli ovän med någon.Fundersam

Mina tankar och känslor bottnar i att jag en gång hittade en död katt i en buske i stan. Kroppen var enormt svårt sargad med tydliga tecken på tortyr, bla var den svårt brännskadad på delar av kroppen och hade en snara runt halsen. Alla tänder var utdragna och ögonen fanns inte kvar. Tassarna var avhuggna och av svansen var bara en benstump kvar.

Katten var öronmärkt och jag lyckades spåra ägaren, som naturligtvis blev förtvivlad, och som hade saknat sin älskade katt i över 1 vecka. Hon hade t o m utfäst en belöning på katten: 1000 kr. Men vad hjälpte det?  Hennes älskade "Snutte" var död och hade troligen lidit något fruktansvärt innan han dog.

Några veckor senare ringde hon mig och sa att hon skulle köpa en ny katt, men att den skulle hållas inom hemmets väggar. Hon hade begravt "Snutte" i en liten träddunge på sina morföräldras sommarställe med en gravsten där hon hade graverat in orden: Varför och Förlåt.Gråter 

Dagen då jag hittade "Snutte" blev dagen då jag lovade mig själv att ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG skaffa utekatt…

PS Jag har kontaktat Snuttes ägare och frågat om jag fick skriva om händelsen och hon hoppades att det kunde få några blivande kattägare att tänka till innan de släpper ut sina älsklingar…

Paulines
0

14# Nej jag tycker att du har HELT RÄTT! vill inte göra mothugg alls… Jag är klart på din sida!

Nej gud så hemskt Gråter!! Ja det kan hända så mycket hemskt där ute !! börja nästan gråta när jag läste.. STACKARS STACKARS ägare och ENNU MER STACKARS KATT!

MiroSputnik
0

Ska bara tillägga att ägaren till Snutte skaffade sig två nya katter som heter Rom och Cola… De kommer från ett katthem och är rena innekatter…

Erika91
0

Min katt är innekatt och han trivs inne. Om din katt inte visar behov på att vilja gå ut så behöver du inte släppa ut honom/henne.

Mangis
0

#14 Fruktansvärt! Man jag tillhör ändå dem som anser att det är naturligast för de flesta katter att vistas ute. Katten ska inte lida för att människor är sjuka… Katter som trivs inne finns det dock ingen anledning att tvinga ut. Min Häxa vågar t.ex. inte ens försöka.

Matilda__93
0

Heej!

Jag tycker att bondkatter skall få vara ute. Katter brukar skrapa eller mjaua när dom vill in. Du kan ju börja att gå ut med honom i koppel. Och sedan låta han vara ute kortare stunder och sedan kan du ropa på honom och skrammla med matburken.

Carolrita
0

Tror inte det skulle vara några problem att låta den gå ute om den varit innekatt. Men jag undrar…Har den varit innekatt sedan den var liten? Om ja, så tycker jag att du ska börja med att gå ut med den i selen. Så att den får känna lite nya ställen, innan du vågar släppa ut den helt o hållet. Jag har 3 katter hemma,allihopa är utekatter.En av dom är en gammal hona, som ligger mest inne o snusar kudden, ligger under mitt täcke o sover större delen av dagen.

evamojje
0

#14 Herregud vad hemskt får tårar i ögonen tänk vad den lilla stackarn måste ha lidit innan han dog.

Jag skulle aldrig ha min katt ute om jag inte bodde på en gård. Det finns ju tyvärr rätt många människor som är elaka mot just katter. Så om jag vore du skulle jag fortsätta ha katten inne och gå ut med den i sele, han är lika lycklig för det.

Ha de bra

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Carolrita
0

#14 Blev tårögd när jag läste det du skrev om "Snutte" Gråter

Jag har mina katter ute men jag bor ju 1 mil utanför stan i ett lantligt bostadsområde där det är ett bra ställe för katter.
Har bott i stan förut bara en kort tid o då hade katterna fått bo inne tills jag fick tag på en ny lya.
Gammelhonan kan vara en innekatt,eftersom hon är mest inne nuförtiden. Den andra, en 3 årig hane, han kan vara inne i flera dagar i sträck sen vill han ut en stund sen in igen o sova/äta/skita (kattlådan finns).
Den tredje, en 2-årig herre, ja han är lite lustig den stora hannen.
Han springer ut o sen in igen, lika snabbt. Men dom alla 3 är inne lite mera än att gå ut. Beroende på årstid, tror jag.

Men annars så tycker jag samma sak som du, bor man i stan ska katterna hållas inomhus. Finns hemskt folk som torterar katter eller annat djur oxå.

Pia
0

MiroSputnik, så vidrigt…

Matilda__93
0

Ooj, förlåt :/ jag hade visst inte läst allt. förlåt!!

MiroSputnik
0

Pia: Jag vet. Drömmer fortfarande mardrömmar om det ibland.

Ägaren var stark nog att polisanmäla det hela, och jag följde med till polisen. Man tror ju att de vill utreda sånt, men de tog bara foton på kattstackaren (som vi hade med oss i en liten låda) och beklagade att sådant händer. Men några resurser till att utreda saken vidare hade de inte…

Anterrabae
0

Ska man ha katterna ute ska man veta att det är ett bra och tryggt ställe.. annars är man oansvarig som ägare… *tycker*

Min moster berättade en liknande berättelse från området där hon bor. Hennes väninna hade en stor röd hane som alltid varit ute. Tror han var ganska gammal men inte åldrig.. En dag försvann han och någon vecka senare kom han hem, spetsad. Det stack ut en pinne i rumpan på honom och han levde fortfarande. Hos vet konstaterades att han var helt söndertrasad inuti.. Han hade inte ens fått dö förrän han kom till vet. Fatta vad ont att ta sig hem.. I det området har man hittat många katter, små hundar och andra djur som plågats på massa vidriga sätt…

Håller helt och hållet med MiroSputnik!!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

reddie
0

Usch, vilka upplevelser vissa har fått varit med om. Var tvungen att krama min lilla kisse som ligger på stolen brevid en extra gång…

BlackMoon
0

#20. Han har varit innekatt ända sen han kom till mig. Han kom i september till mig. Han är nu nio månader. Han får ju gå ut i sele, menär livrädd. Jag vet inte vad han är rädd för han är van vid alla ljud.

jessicakarf
0

Om du är orolig för att han kanske har tråkigt om du jobbar eller går i skolan och är borta en del så kanske en kompis vore en idé? Jag tycker som dom flesta andra: låt honom förbli innekatt.

tindra90
0

hej

Alla mina katter är innekatter (6st) (huskatter eller som en del kallar för bondkatter) och det funkar hur bra som helst. Vi har gkort om balkongen till en "kattbalkong" med klästräd och mysställen, den är dock inglasad. Min förra lägenhet satte jag upp galler och de fick var ute där när jag var hemma. Jag skulle tänka mig för flera gången innan jag släpper ut mina katter och speciellt vart. Om de ska bli utekatter så ska det vara på landet, lugna vägar, känner alla grannar mm. Att de skulle råka ut för en olycka är hemskt men att det faktiskt finns människor som medvetet är elaka mot djur är jag mest rädd för.

Mvh Jeanette

ps

Murre_Uddiz
0

*** ******* **** skit!!! Jag som skrev ett sånt pisslångt meddelande. Så blir det bara f****g error ** grej >:[

Orkar tyvärr inte skriva om =P

essut
0

#19.. Varför ska bondkatter vara ute? GråterVarför inte raskatter oxå?Vad är det för skillnad, priset förståss?? Nä låt katten vara inne, det är det bästa tycker jag..