Hjälp med hårbollar
Mina katter har nu börjat med ett foder som inte "hjälper till" med hårbollarna. Jag har hört att sprarris kan vara bra att ge, men finns det något annat tips om hur jag kan hjälpa dem med detta?
Hoppas ni förstod vad jag menade, jag är lite trött i huvudet ;)

Det var en himla bra fråga.
Ibland fungerar det med att skaffa godis som ska hjälpa mot dessa problem. Ge dem kattgräs, använda en furminator.. någon sa nån gång att det hjälpte med att låta dem smaka på vaselin av något slag.. har dock aldrig gett mig på det själv.
Det som fungerat bäst här har varit att byta foder.
Du vill alltså "hjälpa" katterna att få upp hårbollar? :) Jag ger mina katter ampellilja att knapra på. Inbillar mig att det hjälper.
Kattgräs funkar ju med.. ;)
Kattgräs är det naturligaste du kan använda.

# Jo visst är det en bra fråga :) Kattgräs vill de inte ha, den ena äter enbart gräs utomhus. vaselin vet jag inte om jag vill testa. Vill helst inte byta foder då de nyligt bytt och verkar må bra av det. Men tack för tipsen, kanske kan tvångsmata dem med kattgräs ;) vad är en furminator? :)
#2 Haha precis :) Men hur är det med ampellilja, visst är det någon sort som är giftig?
Den sorten som jag ger har en vit rand i mitten men den är inte farlig. Har däremot läst här inne att den helgröna är bättre (?) men en sån sort har jag aldrig sett. Furminator är en slags borste/kam som tar bort mycket underull.

#6 Okej, det kan ju helt klart vara värt att testa :) Ska de ha tillgång till det hela tiden eller bara i perioder? :)
Haha jaha, var helt inne på ätbara ting. Men en sådan kan ju oxå vara värt att testa :)
Eftersom jag har en jordätande katt kan jag inte ha den framme hela tiden.. :S Men annars hade jag nog haft det!

jaha, missen har missuppfattat det hela lite grann ;)

#5 jajamensan! :)
här var det heller ingen som gillade kattgräs under en lång tid, läste att kattgräs skulle vara bra till en hel del. men det var bara gräs ute som var godkänt tills de en dag fick för sig att prova kattgräset ändå och så var de fast.. en period. nu är det sisådär igen men det finns hopp, dina kanske också vill prova lite om ett tag. men som sagt här har det fungerat kanon utan extra, vi kör på med vårt foder och det har inte dykt upp mycket problem alls sedan bytet. men jag var ju tvungen och testa vad alla pratade om, jag också :)
Furminator är som sagts ovan, en borste/kam som hjälper till med att ta bort underhull. så att de inte får i sig lika mycket när de exempelvis tvättar sig som i sin tur leder till de hemska hårbollarna. dock borde furminatorn ha en varningstext då det är lätt och få fel resultat som i sin tur kan leda till problem. tex pälsen blir kal och såna saker. den är mäktig den där kam/borsten. och när man vet hur man ska göra så verkar man ändock få bra resultat. dock inget att använda till alla katter. det är även där individuellt. det fungerar inte för alla.
vaselinet ja.. känner likadant. jag tycker det känns mer skadligt än bra.

#10 Kanske får testa lite kattgräs igen då till mina damer. Annars kanske man kan lura i dem det, typ busa ;) För vi har nyligt bytt foder, till Orijen och ena tösen har börjat hosta ibland så som att hon vill få upp något, det är inte dagligen men ibland och jag är hönsmamma ;) Det förra fodret hjälpte mot hårbollar och nu får hon i sig en del päls, både från sig själv och från två andra damer. Hon ska så klart tas till vetrinären, men då hon inte är påverkad i allmänhet och till och med är lite piggare så känns det som att man ska testa med "hårbollshjälp" och se hur det är efter helgen.
Har för mig att jag läst att man ska vara försiktigt med den. och det är helt klart viktigt att veta, bra att du påminde mig :)

#11 Ja, gör det vetja! för som sagt det kan ju komma en dag då de bara måste testa och så är de fast och måste gå dit varje dag. och om det fungerar ett tag så kan man ju låta det vara när det inte funkar och så på det igen. så det aldrig blir vardagsmat så att säga :)
Skoj att du valt att prova Orijen, här har det inte blivit några större problem sedan det tog plats i vårt hem på allvar, det tillsammans med Bozita har hjälpt oss en himla massa. Trist att din lilla tös verkar ha fått problem efter bytet. Hoppas det löser sig, klart du blir hönsmamma-aktig, man vill ju bara det bästa. Och det finns inget värre än att de verkar må dåligt, sedan spelar det ju ingen roll på vilket sätt de mår dåligt eller verkar hängiga.
Skönt och höra att hon verkar piggare i alla fall, det är alltid positivt :), hon kan inte vara vinterluftskänslig med. Det blir ju lättare torr luft under vintern och det tillsammans med hårbollar kanske är mer än vad hon fixar helt själv. Dock är det skönt och höra att hon inte verkar ha problem varje dag. Prova du hårbollshjälp så får vi hålla tummarna för att det lättare och vad du än gör, ge inte upp. Det ska finnas ett sätt som fungerar för din tös också :)
Det var så lite :)
Borstar man regelbundet med en Furminator eller Foolee (eller liknande) så reduceras hårbollarna upp till 80%.
Finns också medel man kan använda vid bad som får löst sittande päls att falla av. Både Furminator och Espree har detta.
En klassiker är också att ge kattmalt som hjälper håret att passera genom tarmarna bättre.
Vänliga hälsningar
Cindy

#12 Precis, det kanske är värsta grejen nu när det är vinter och hon inte har fått det "riktiga" gräset ute :) Hon är verkligen manisk på gräs ibland när vi är ute, så jag får be henne låta bli och då kommer hon på att det är ju faktiskt kul att gå runt hyreshusen och skrämma och förhoppniungsvis få nosa på sin äldre herre ;)
Jo jag tycker det verkar vara ett väldigt vettigt foder och vill helst fortsätta med det, så jag hoppas att det går :) Nä det är jätte jobbigt, sen gör jag säkert det till en större grej än vad det egentligen är, men hellre det än tvärtom :)
Jo och det verkar även hjälpa henne med vikten som är positivt :) Jajust, där sa du något! Det är ju inte helt omöjligt att det är luften, det är första vintern vi har henne (hon har haft ett annat hem i fem år innan). Jag ska testa hjälpa henne med hårbollarna och ha koll på henne så att det inte blir värre :) Och jag kommer inte ge upp i första tagit, mina damer betyder allt för mig :)

#12 åh, va sött! du ska veta det att det är inte alla katter som gillar det vanliga gräset heller. en del vägrar att ens testa gräset utanför. så det är ju väldigt olika. här har jag aldrig heller haft problem med gräset utanför, det var bara kattgräset som verka lite väl mysko för dem i början. men de insåg kanske att det fungera som substitut för det utanför ;) vem vet. (under en period)
så himla skoj och höra, håller tummarna för er :) . jag håller med, till 100%.. hellre vara överförsiktig än underförsiktig. sedan är det ju bra med balans i det hela också :)
Nämen, så bra :) . Det är ofta så med det här fodret, och jag tror det beror på att det krävs mindre för att hålla dem mätta. Många andra foder krävs det mer utav för att de ska slippa känna sig hungriga. Och då blir det lätt att de blir mulligare. En annan bra sak med det här fodret är det att båda de små och de stora kan käka det. Det är sällsynt men åh, så bra.
Kul och komma med något nytt :).
Okej, men då kanske hon känner av det lite extra?
Låter som en bra idé, håller som sagt tummarna för er :)
Åh, man blir glad av att höra om andra som känner starkt för sina katter :D

#13 Det var bra tips :)
#15 Jo det är jätte gulligt, och hon springer verkligen fram till den hankatten när hon ser honom så jag måste nästan springa efter. Han är lite äldre än henne oxå, hela 14 år :) Dock verkar han tycka det är lite jobbigt ibland eftersom att hon nosar och nosar och nosar och nosar. :P
Vi ska nog testa med lite kattgräs igen och se, nu kanske det smaker riktigt smaskigt igen och funkar inte det så har jag ju massor med bra tips, som kattmalten till exempel :)
Jo det märks att de inte behöver lika mycket mat, de verkar ha blivit piggare och fått finare päls oxå :) Jo det med åldern är ju perfekt! Och att det inte innehåller spanmål och har hög kötthalt! :)
Tack för att du håller tummarna för oss och jag tror att det kommer gå bra :) Klart att man ska känna starkt för sina bebisar, det går inte att inte göra det :)

#16 Åh, det är då inte alls lätt och vara omtyckt hane ibland :P
Gör ni så, för man vet ju aldrig. Det kan ju fungera och som du sa om det inte gör det så finns det ju en mängd andra saker som är värda att testa. Det kommer finnas ett sätt som fungerar hos er, var så säker :)
Absolut! Det är nästan som om man tror att man drömmer. För min del så kände jag att fodret lät lite för bra för att vara sant men ångrar inte att vi testade det. För det var så bra som jag hade hoppats och jag hoppas det kommer fungera för er också :)
Inga problem, det är klart man håller både tummar och tassar för er :) .
Känner så jag också, men tyvärr är det inte alla som känner så för sina katter. Så varje gång man hör om människor som verkligen känner starkt för sina katter och skulle kunna göra vad som helst för dem, ja då blir man både glad och varm :)

#17 Haha, nä det är ju inte det ;)
Jo precis, något måste ju fungera :) Jag hoppas oxå att vi inte behöver byta foder igen, för jag vill verkligen ha det här fodret :)
Det har du i för sig rätt i, det är ju oftare man får "försvara" varför man göra på vissa sätt, tex så tror jag det skulle bli en del dumma kommentarer om en del i min omgivning visste vår månadkostnad på våra små samt att vi har våra husisar vaccinerade, kastrerade, öronmärkta och försäkrade, speciellt när de inte ens får gå ut själv. Men det bryr jag mig inte om, sålänga damerna mår bra så är jag nöjd :)

#18 Stackarn ;)
Visst är det så, det är då tur att det finns olika saker som man kan testa. Hade varit värre om det bara funnits en sak som var tvunget och funka på alla :)
Jag tror nog det kan fungera med tiden det här fodret, det gäller bara och få bort det här problemet som hon har precis just nu :) och sedan ta det i 'små steg'.
Samma här och det kan verkligen göra en trött. Men det är som du säger, inget och bry sig om. För det som är det viktigaste är hur katterna mår. Och om vi skulle låta andras kommentarer ta all vår energi så skulle det ju inte finnas någon kvar till dem som verkligen förtjänar vår energi.. och det hade varit så fel det bara kan bli. Nä, usch.. har själv inte många som förstår sig på hur jag kan lägga så mycket tid, 'pengar', energi och hur jag kan vara så noga med allt som hör katterna till. Och visst, det kan brännas.. helst när det kommer kommentarer från de närmaste men inte ens det är värd energin. Jag tänker inte bli slarvig bara för att de skulle förstå det bättre.. nej fy. För dem som slänger ur sig kommentarer spelar det ingen roll om det är huskatter eller raskatter.. det viktiga för dem är att det är 'bara' katter. I alla fall, är det den erfarenheten jag bär med mig..
Nog om det nu..
Håller både tummar och tassar för er, hoppas det löser sig inom kort :)

Käkar de bara gräs utomhus så odla eget gräs! Kattgräs är ju havre, det kanske är det de inte gillar.
Jag brukar gräva upp en grästova och sätta i kruka, och ha ampellilja på vintern. Men i brist på detta kan man ju köpa en påse gräsfrön och odla eget äkta gräs :)

#20 Jag har testat ha egetodlat gräs inne till dem på sommaren men det har inte gått hem. Men det kanske funkar nu på vintern när de inte har valmöjligheten :)
Fråga efter ampellilja i blomsteraffären, mycket vanlig och billig blomma. Och jorden kan du skydda om du sätter en urklippt papptallrik runt rötterna på växten. Den växten är mycket mycket populär här hemma.