sjunker i vikt.
Vår ena katt är en hane på drygt 2 år, han har varit lite kraftig, men inte överviktig. Nu de senaste dagarna har han slutat äta och har börjat gå ner i vikt. Han äter varken torrfodret eller burkmaten- som han alltid älskat. Därimot upptäckte jag i natt att han åt av hundmaten, torrfoder. Kan det vara någon slagt "protest" mot maten han har nu, och vill ha annat, eller kan det vara något annat som lurar?
Om det inte blir bättre tar vi självklart med honom till vetrinären. Men tänkte höra mig för lite vad orsakerna kan vara?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Är hundmatsbitarna mer porösa än kattmaten? Äter den om du ger blötmat eller uppblött torrfoder?
Jag misstänker genast ont i munnen om en katt matvägrar. Snabb viktnedgång är farligt för katten, så du måste låta en veterinär undersöka den. Välj helst en klinik som kan röntga tänderna och fastställa om det är tandsjukdomen FORL som spökar.
För att hålla vikten uppe tills veterinären ställt diagnos rekommenderar jag varmt att du ger 1/2-1/3 tub av Aptus Reconvalecent om dagen. Det är en pasta rik på alla näringsämnen katten behöver, och man kan spruta in den i munnen eller kleta på tassen om katten inte vill slicka i sig den.
Vänliga hälsningar
Cindy

#1 tack för svar! Han åt alldeles nyss för första gången på de här dagarna lite av blötmaten jag gav honom. Nu vet jag inte exakt vilken hundmat det är han åt av, eftersom det är en av de gamlare sorten vi gav hunden (alltså sen vi bytte till vår hund, inte så att maten är gamal) Men bitarna är iallafall gemstora (=gemsmå)
Jag satt faktsikt själv och funderade på om det kunde tänkas vara något med munnen att göra, så vi får se nu om han fortsätter och äta eller slutar igen. Hur vanligt är FORL ?
Är bitarna mindre än kattmaten? Fortsätt att erbjuda blötmat, gärna flera gånger om dagen så han får i sig ordentligt. Värm den lite lätt i micron också, är maten kroppsvarm tycker de flesta kissar att den är mer aptitlig!
FORL är tyvärr väldigt vanligt. Det kan ju vara något annat också, en skadad tand eller ett sår i munnen t.ex.
En sak till, hur är kisse i magen? Normal avföring eller hård/lös?
Vänliga hälsningar
Cindy

Hundmaten var aningen större men inte mycket, dock åt han bara några gå bitar. Han har haft tillgång till blötmat hela tiden i och med att vår kattunge har tillgång till mat hela tiden brukar han vanligtvis vara där och smaka lite, men nu var det som sagt första gången på ungefär 4-5dagar. Ska testa värma det lite, som du föreslog.
Jag kan inte se nått speciellt i munnen när jag kollar, men det behöver ju inte vara något så synligt om det nu skulle vara något. Det ända jag lägger märke till är de gula strecken på hans framtänder, som visserligen inte heller behöver betyda något spc.
Avföringen har jag tyvärr inte haft någon koll på, han är utekatt men jag ska hålla honom inne nu ett tag framöver så han får gå på lådan istället, och försöka se när han går ditt så jag inte tar fel på han och andra kattens.
Jag sökte lite på FORL, och fick fram en del, dock skulle det vara väldigt bra om någon hade nått av egna erfarenheter som kan berätta hur ni upptäckte och vad som kan synas osv.
En bekants katt slutade äta för några veckor sedan, den hade urinvägsinfektion, så det kanske skulle kunna vara något sådant också?
Våtmat som stått framme ett tag tycker vissa katter smakar äckligt, så att servera mindre portioner ofta kan hjälpa.
Hundmat är inte fullvärdig kattföda, men helt klart bättre än inget så låt den han åt av stå framme om du kan.
Bra att du håller honom inne nu. Uteliv tar energi, och den behöver han ju vara rädd om just nu.
Visst kan katten sluta äta även av andra sjukdomar! Att ha ont eller må dåligt kan döda aptiten även för katter. I så fall kan du försöka locka med onyttigheter som topping på maten (tonfisk, ost, räkor, skinka och liknande) tills veterinären ställt diagnos.
Jag har gudskelov inte haft katt med FORL, så någon annan får gärna ge personliga erfarenheter. Men via jobbet (zooaffär) har jag hört alldeles för många fall där FORLen gått oupptäckt länge då katten bara gett små tecken på sjukdomen, men matvägran och dålig aptit är nog det starkaste tecknet. Och diagnos kan egentligen bara säkert ställas med tandröntgen, vilket tyvärr inte många små kliniker kan erbjuda.
Vänliga hälsningar
Cindy

Jo, det är klart. ska absolut köra på det och ge honom mindre portioner åt gången. Hundmaten står inte framme hela tiden eftersom att hunden äter på fasta tider, men kan ändå ställa fram så den finns framme utan att hunden kommer åt så han kan äta om han vill.
Låter som en riktigt otäck sjukdom, har inte riktigt fått full klarhet vad som händer och vad som behövs göras osv, men ska sätta mig senare och läsa på mer. Som jag förstå så täcker inte försäkringen FORL, stämmer det? Om katten får för länge med FORL, antar jag att det blir värre osv, men för att vara lite mer exakt, hur pass värre blir det, om du förstår vad jag menar?
#6 finns ju någon annan tråd här nu som handlar om Forl o de verkar kunna leva bra utan tänder iaf.
FORL innebär att tandrötterna förtvinar, det ger tandvärk och drabbade tänder måste dras ut. Värken är givetvis hemsk för katten, men när man tagit tänderna kan de leva ett bra liv ändå. Och nej tyvärr täcker ingen försäkring FORL…
Vänliga hälsningar
Cindy
Och glömde svara på det sista. Det blir värre på så sätt att tänderna blir allt sämre, vilket ökar värken. Smärtpåverkade katter kan börja visa upp missnöjesbeteenden; dra sig undan, urinmarkera, visa agressivitet, bli olyckliga över lag.
Så om inte aptiten är tillbaka inom snar framtid och veterinären uteslutit andra sjukdomar bör du kosta på en tandröntgen.
Vänliga hälsningar
Cindy
Det som görs är en tandröntgen som du redan fått svar på. Visar det sig vara forl dras Dem tänder som är angripna ut. Sen får man göra återbesök så dem ser hur det läker. Jag fick även göra ett extra besök en tid efter för att verkligen utesluta fler angripna tänder och då gjordes det en till tandröntgen. Sen ska man göra en årlig koll av tänderna hos veterinären och då möjligtvis tandröntgen om dem tycker det. Och upptäcker dem något så dras fler tänder ut. Min katt äter bara blötmat/ mjukmat och är pigg och alert som vanligt utan hennes tänder. Det är väldigt smärtsamt för katten att gå med obehandlad forl. Men kan vara svårt som ägare att upptäcka det.
Vissa katter visar sin smärta,medans andra inte visar det. Som med min katt. Hon har aldrig visat smärta på något vis. Men hon är nog väldigt glad att få slippa smärtan som hon haft. Men åk på en veterinärkoll och be dem kolla din katts tänder om du oroar dig att den har forl.

Min Knytte matvägrade nu i veckan, hon åt inte alls så vi fick åka in till veterinären. Om katter låter bli att äta kan levern ta skada relativt fort, så det är bra att hålla koll på vad de får i sig. I Knyttes fall visade det sig vara en lättare förstoppning som ställde till problem, hon fick lavemang och en aptitökande tablett, det hjälpte.