Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 7923 ggr
Blomma1
0

Klätterträdet klart!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är klätterträdet äntligen klart! Så här gjorde jag, till takhöjd på ca 265 cm

Material:
4x byggregel 45x70, L=2500 (Beijer á 34 kr)
16x regel 'Ekby stödis' (IKEA á 5 kr)
4x hyllplan 'Ekby tryggve' 28x120 (IKEA á 49kr)
Konstgräsmatta 400x35+26 (Bauhaus á 89kr/m2)
Helgängad stång, 10x100 (Bauhaus 25kr)
Div skruv och muttrar (Bauhaus)
2x svart sprayfärg (Bauhaus á 60kr)

Totalt ca 800 kr + lite verktyg som behövdes

Gröp ur i mitten i ena änden av två av reglarna så den gängade stången får plats mellan, så lite extraplats runt om som möjligt så blir det stadigare. Jag använde stämjärn. Limma och skruva ihop reglarna två och två så det blir 70x90. Såga av stolpen utan urgröpning så den är 2 m.

Såga itu två av hyllorna, såga ett hål för långstolpen i en hylla. Spraya ena sidan av hyllplanen och ett par cm runt om på mattsidan. Limma och häfta fast matta på ovansidan av hyllorna, ca 58x26, så den inte går precis ut till kanten. Sätt mattan med gummipluttarna utåt på undersidan av bottenplattan så blir det mindre halkrisk. Ta en tjock träbit med ca samma omkrets som stolparna, borra ca ¾ för den gängade stolpen, limma matta med gummipluttarna uppåt mot taket.

Klä stolparna med matta (gick åt 35 cm till 32cm omkrets), två meter högt på båda, häfta i ändarna och mitten på varje sida så sitter det bättre (häfta så klamrarna blir stående så klorna inte riskerar fastna sen). På baksidan där det blev dubbel matta räckte inte mina häftklammrar till så där spikade jag med småspik. Spraya lite svart på stolparna där mattan slutar så syns det inte om det blir en glipa till hyllorna.

Fäst reglarna på stolparna med en skruv (mattan är förlåtande så det syns inte om det skulle bli fel). Sätt fast korta stolpen på bottenplattan, sätt fast ytterhyllorna och skruva mot garderoben/väggen. Trä på och skruva fast översta hyllan på långstolpen, stoppa i gängade stången med bricka och mutter neråt för att kunna spänna fast stolpen mot taket, och samma uppåt mot den lilla träbiten som ska sitta mot taket för att gängade stolpen inte ska tryckas igenom. Skruva fast mittenhyllorna på den första stolpen och ställ dit den långa och skruva fast hyllorna där också. Skruva fast i bottenplattan och skruva nedersta muttern på gängade stången så långstolpen står stabilt mellan bottenplatta och tak. Skruva fast överhyllan i korta stolpen. Skruva fast alla reglar. Sätt fast matta runt överdelen av långstolpen.

Låt katterna klättra!

Mattan fanns även i ljusgrått och reglarna vita eller ljusblå om man inte vill ha svart.

Lycka till och PIM'a om ni har några frågor!

Elin

monsi
0

Vad snyggt!

Vad blev slut summan?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

SidenMoare
0

Vilket fin klätterträd du gjort. SuperfintSkrattande

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

isa
0

Åh vad fint! Vad duktig du är! Glad

Hyrrokkin
0

Snyggt! :)

Maria
0

Riktigt häftigt. Vilken julklappFlört

/Maria

spiritedaway
0

Snyggt Glad

Hawknestgrove
0

Jättefräscht!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Thiah]
0

Ohh *avis*:D

MajaBack
0

Snyggt, och vilka fantastiskt fina kissar!

viktoria91
0

skriver bara för att kunna hitta hit igen=P snyggt bygge!

[Torrboll]
0

Urläckert! (:

Catta89
0

Jag kan inte se bilden :(

vart ju nyfiken när alla skrev att det blev jätte snyggt :P

TheMe
0

Jättefint! Vill du göra ett till mig med? Tungan ute

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Filuribur
0

Sjukt snyggt. Du får gärna komma hit och bygga ett till mina katter också ;)

Bumsibum
0

sjukt snygg!!! SkrattandeTungan ute

stina63
0

Så snygg och mysig för dina katter,

Cazzos
0

Ser riktigt fräscht ut tillsammans med den vita väggen Skrattande

5 stars

AgnetaB
0

Oj vad fint! tänk vad en del är händiga, suck.

GoneRaven
0

Åh så himla snyggt! Tänk om man vore lika händig, då hade man ju inte behövt köpa några färdiga klösmöbler ;)

Ewepewe
0

Riktigt fint! Mkt snyggare än köpes ;) Vi byggde vårt egna katträd också av en gammal björk :)

tessa
0

Blir imponerad av folk som fixar sina egna klösmöbler! =)

#20: Låter häftigt, detta katträd måste du ju visa foto på! ;)

Ewepewe
0

#21, Jag har 10:de inlägget på denna tråd, där vi beskrev hur vi byggt det och så… :)

http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2530e1df-c484-4264-abc8-2e5fba9d1b66