Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3598 ggr
Erina
0

Boken "Du och din katt"

Oj oj oj! Tur att den var gratis! Fina bilder, men jag blev besviken på texten. I boken står det bl.a. att man kan köpa en kattunge när den är 10-12 veckor! Och denna bok kommer att hamna hos många, många människor. Fattar ingenting! När jag läste kändes det som om det var en uppsats som gjorts av någon i mellanstadiet. Man får boken då man köper 5 tetra pack Mjau, vilket jag tyckte var trevligt. Efter att ha tittat igenom den skakade jag bara på huvudet och var jag tvungen att skriva ett inlägg.

[Emma--]
0

tråkigt att informationen inte stämmer

IceJossan
0

Ja mycket dåligt när en så vesäntlig sak är felaktigt angiven i en nyutgiven bok.

Hehe, jag har en kattbok där det klart och tydligt står att katter absolut inte tumlar omkring på golvet, att det helt är under kattens värdighet! Jag vet inte om jag ens träffat nån katt som INTE tumlar runt på golvet ibland?! Trist när det står så konstiga saker i en faktabok - man tappar ju helt förtroendet för att det övriga som står är sant!

MonicaLagerquist
0

Jag tycker att du ska kontakta ansvarig utgivare av boken och påtala felet.

Stolt ägare till tre La permer

Erina
0

#3 Tanken har slagit mig, ska sätta mig och skriva i kväll.

Erina
0

Har nu skickat ett e-mail, får se om de hör av sig.

Erina
0

Ja det är inte klokt att man inte har kollat upp att saker och ting inte stämmer. detta är ju ett allvarligt fel. Det är ju olagligt att skilja kattungar från sin mamma innan de är 12 veckor. Så här står det:

"Om du tar över en kattunge privat bör du inte ta hem den förrän den är 10-12 veckor gammal"

[Emma--]
0

Tror jag ska åka till affären imorgon och se om det finns kvar nån bok.

Erina
0

#7 Det finns säkert kvar böcker, tror den här kampanjen just börjat. Utseendemässigt är det en trevlig bok, många fina bilder. Det som står känns dock inte så proffsigt, rasbeskrivningarna är skamligt dåliga. Under långhåriga katter står det… "Långhåriga katter kallas ofta Perser…" *skratt*, vet inte vad jag ska säga.

[Emma--]
0

#8 Haha okej. Ska bli spännande läsning Tungan ute

noir
0

Hur kan man göra så otroligt fel!?
Jag tycker inte det är konstigt att en svensson som köper en katt till sina barn utan någon tidigare kunskap gör så otroligt mycket fel. Läser dom saker i en katt bok som kommer från de som gör kattmat vet vad fom talar om… visste jag inte bättre skulle jag luslösa boken och tro att jag var påläst…. herregud…

Tur att man är googel nörd och googlar runt på typ allt tiotal gånger innan ajg tar ställning till vad som stämmer och inte

Erina
0

Håller med, det är såna här missar i böcker, som kan leda till att människor som inte har kunskapen om vad som är rätt gör fel. Sorgligt! Ska bli intressant att se om de svarar på mitt e-mail.

[Emma--]
0

haha beskrivningen på långhåriga katter var ju lite intressant. Tungan ute

"Den långhåriga katten är ofta medelstor till stor med massiva skuldror och rygg. Pälsen är förstås lång, med en extra tjock "krage" runt halsen. Huvudet är runt och brett. Katten är lugn, avspänd och en tyst, fridfull kompis i hemmet. Långhåriga katter kallas ofta perser och de olika rastyper som finns benämns ofta efter deras färg. Obs! Långhåriga katter måste borstas varje dag".

[Emma--]
0

vet inte riktigt hur dom tänkte när dom skrev beskrivningarna under dom olika pälstyperna. 

Vad har det här med korthår att göra tex? :

"Den vanligaste katten i svenska hem är den vanliga huskatten, eller bondkatten som den oftast kallas. En katt kallas hus- eller bondkatt när den inte har någon stamtavla. Även om dess föräldrar är registrerade raskatter kallas den för huskatt fram till dess att den är registrerad. Hus/bondkatten blandas ibland ihop med rasen europé, vilket är felaktigt eftersom europén är en registrerad katt"

Jättefin fakta, men det har ju inget med korthåriga att göra. Tungan ute

[Emma--]
0

"om du bor i en stadsmiljö utan grönområden kan det vara lämpligt att låta katten vara inne. Bor du däremot nära natur där det finns träd att klättra och möss och insekter att jaga är utelivet helt klart bäst!"

Hmmm

Erina
0

*Skratt* Visst känns det väldigt oproffsigt? Tror inte personen som skrev denna bok har något som helst kattintresse, de ville bara skriva någon text till bilderna (som var riktigt fina).

[Emma--]
0

Haha ja otroligt. men typ avsnittet vanliga raser så skriver långhåriga, semilånghåriga och korthåriga. Beskrivningarna under stämmer ju inte ens riktigt. Det är bara under semilånghåriga dom räknar upp några raser. Under långhåriga skriver dom ju helt galet, samma under korthåriga. Och sen kommer det EN sida där dom tar upp siameser Tungan ute

Undra hur snabbt dom kastade ihop den här boken? haha

Erina
0

Ska som sagt bli intressant att se om de ens svarar på mitt e-mail, det är rent utsagt pinsamt dålig information i boken. Rasbeskrivningarna kändes komiskt, men infon om att en kattunge bör tas från mamma när den är 10-12 veckor är ju allvarlig. Usch!

[Emma--]
0

Tror jag ska skicka ett mail jag med. 

Jo det är ju jätteviktigt.

Jag kollade upp källorna för jag tänkte att det måste vara något gammalt. Men de har en bok under källor och den är från 2005.
Sen är det även fakta från en veterinär.

Illa att det är så dålig fakta då.

[Emma--]
0

Jag har fått svar. 

"Du och din katt" är tänkt som en lättsam och bred kattbok inte främst en "faktabok".
Att det finns olika uppfattningar om raser etc och att beskrivningar kan tolkas olika är därför fullt möjligt
som du påpekar. Däremot är jag som kattägare och ansvarig för varumärket Mjau ledsen över felet med
"10-12 veckor…". När lagen är 12 veckor. Att faktagranskningen missat är olyckligt.
Då bokupplagan redan är distribuerad som kampanj i butikerna har jag valt att åtgärda detta på följande sätt. Kampanjens tillgänglighet anges på vår mycket välbesökta hemsida http://mjau.se/sv/duochdinkatt/ där vi nu direkt lagt ut en bild på en kattungen med text och vidarelänk där vi förklarar misstaget.

Det är det tydligaste och bredaste sättet för att begränsa att en
felaktig uppfattning ges. Tacksam för ditt snabba mail och glad för
att du i övrigt uppskattar boken.

Erina
0

Detta var det svar jg fick:

Varmt tack för ditt mail.

Som kattägare och ansvarig för varumärket Mjau kan jag bara instämma i ditt påpekande.

Det är givetvis fel med "10-12 veckor…".  När lagen säger 12 veckor.

Att faktagranskningen missat är olyckligt.

Då bokupplagan är distribuerad som kampanj i butikerna har jag valt att åtgärda

detta på följande sätt. Kampanjens tillgänglighet anges på vår mycket välbesökta hemsida

http://mjau.se/sv/duochdinkatt/ där vi nu direkt lagt ut en bild på en kattungen med text

och vidarelänk där vi förklarar misstaget.

Det är det tydligaste och bredaste sättet för att begränsa att en

felaktig uppfattning ges. Tacksam för ditt snabba mail!

Tasspuls
0

#19 och #20 Mailen är ju nästan identiskt skrivna, men de kanske skrevs samtidigt så att hon kopierade. Kanske är det många som reagerat.

[Emma--]
0

tyvärr hjälper det ju inte direkt att det kommer att stå på hemsidan ett tag att det är 12 veckor som gäller.

IceJossan
0

Men herregud… Långhåriga katter är stora och lugna - är alltså de småväxta hyperaktiva långhåren en annan art då eller? Herregud… Vad har pälslängden med personligheten att göra?! Perser må vara avlad som en lugn ras, men alla andra då, som är betydligt livligare?!

En vanlig Svensson som inte läst på lär ju tro att detta är en faktabok, och det blir ju hur fel som helst! Jag bävar för hur många det är som kommer tänka "Jaha, vad bra att man hämta kattungen redan vid 10 veckors ålder!", och likadant att många som har huskattungar antagligen kommer tycka att det ju är skönt att kattungarna får flytta 2v tidigare än först beräknat. SUCK!

[Emma--]
0

#23 Håller med. 

Även fast dom nu tänkt det som en lättsam och bred kattbok och inte främst en faktabok så kan ju inte det dom skriver vara helt galet.

IceJossan
0

#24 Nej precis, fakta är fakta, och fakta ska vara korrekt även om den är skriven på ett lättsamt och enkelt sätt.

Det är väl inte svårt att ta reda på att en kattunge får lämna mamma vid tidigast 12v, att långhåriga är katter med lång päls och att  finns både som raskatter och huskatter (bildexempel på tex perser, skogis och husis för att visa olikheterna) och likadant med korthåren.

Ska det vara en lättsam bok så ska det ju stå korrekt och kort som är enkelt att förstå.

Är det så svårt?Obestämd

Erina
0

Har skrivit tillbaka och sagt att jag inte tycker det räcker att man nämner detta på hemsidan. Hur många bryr sig om att kolla upp den??? Jag gav som förslag att under en lång period ha RÄTT information (att en kattunge måste vara MINST 12 veckor innan den skiljs från sin mamma) tryckt på alla Mjaus matförpackningar. På så vis når det ut till betydligt fler människor och kan hjälpa många små kissar. Snälla, skriv ni med och tyck till om detta. Allt för många har inte denna kunskap och vi kan uppmana Mjau att ge ut RÄTT informaton efter denna beklagliga miss.

Hawknestgrove
0

Det enda positiva är ju även om det stod under fel avdelning, så var konstaterandet att det spelar ingen roll hur fina föräldrarna är, finns det inga papper, så är det husktt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....