Självupplösande stygn?
Har ni någon erfarenhet av det, efter kastrering?

Båda mina honor hade sådana stygn när de kastrerades :) Är det något särskilt du funderar över? :)

Okej, det är nämligen så att det är helt nytt för mig. Skulle hemskt gärna vilja veta vilka erfarenheter du har och om du rekommenderar det till andra.

När mina honor kastrerades så fick jag inte välja styng och jag har ingen erfarenhet av de andra stygnen, men jag kan ändå berätta vad jag tyckte :)
Jag tror vi frågade vetrinären 2 gånger om stygnen eftersom att vi var oroliga att något var fel (är lite hönsmamma). Första gången vi kontakade dem tycke jag att det såg konstigt ut och andra gången var för att en knut av tråden inte hade försvunnit i slutet. Men det som är bra är ju att stygnen inte försvinner förens såret läkt, den där knuten föll av när sårskorpan ramlade. Man behöver ju därmed inte oroa sig för att såret inte ska ha läkt ordentligt.
Så det var inga större problem med stygnen och har man en kisse som är åkrädd eller avskyr veterinären så slipper man ju en resa eller obehaget, som jag kan tänka mig, när stygnen ska tas.
Hoppas jag inte var alldeles för otydlig, är lite trött i huvudet. Så säg till om något är knasigt så förklarar jag :)

#3 Tack så jättemycket för att du delade med dig av din erfarenhet :)
Jag hade som sagt aldrig hört talas om det här förut och tyckte det lät lite väl otroligt på sitt sätt när jag idag äntligen hörde talas om det här. Men efter att ha läst din beskrivning så känns det inte så längre. Jag inser att det här sättet faktiskt existerar och att det som du sa kan underlätta för dem som har katter som är rädda för att åka till veterinären och som inte gillar att åka längre turer. Jag är personligen glad att det finns veterinärer som erbjuder det här :)

#4 Precis, för man vill ju undvika obehag för missarna :)
Sen så får man väl ha lite mer koll på stygnen som är självupplösande så att de verkligen försvinner. :) Sen så såg man ju även hur såret läkte :) Så på mina töser fungerade det bra, sen kanske någon annan har dåliga erfarenheter.

#5 Precis min tanke :)
Jag är glad att jag fick höra talas om det här.

har du någon misse som ska kastreras snart? :)

Ingen kastrering på G men känner att det är viktigt och vara påläst :)

Absolut, alltid bra att ha koll på saker och ting :)

Jag tycker bättre om stygnen av ståltråd som man tar bort efter 10-12 dagar. När Signe snittades så sydde man med en självupplösande tråd, problemet var att den inte löstes upp. Istället började det efter ett tag sticka ut trådar och knutar lite här och var som Signe drog i. Inte vidare trevligt faktiskt. På veterinärs inrådan fick jag dock klartecken att klippa av det som hängde ut.

#10 Oj det lät inte trevligt.
Är det en hane du har?
För mina honor hade ju tratt de dagarna som stygnen satt.
Jag undrar bara… När brukar tråden trilla av?

#12 Jag ska försöka minnas. Tråden föll ju som av eftersom såret läkte. Men när vi tog av trattarna så hade den ena honan en knut kvar på magen och den föll bort ett par dagar senare. Den föll när jag skulle kika på magen så hon slet inte i den :) Men jag kan tänka mig att det beror lite på hur missen är och det finns säkert olika kvalité på tråden oxå :)
räkna 10 dagar. alla mina 3 är sydda med såna stygn. och resterna av de synliga stygnen kan vara kvar längre. Tänk också på, att katten sys inet bara i ett hudlager. de sys i tre olika lager vad jag såg….är nyfiken och är alltid med och tittar!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#14 Tror mina missar hade tratt i 7 eller 10 dagar och man får som ha lite koll på stygnen så att det ser bra ut. Det var en tös som hade en knut kvar som sagt när vi tog av tratten, men det varierar ju.
Men det är ju som du säger att de sys i flera lager :) Sedan beror det nog lite på hur vetrinären opererar oxå :)
Tycker du att dessa stygn är bra eller dåliga? :)
jättebra. men som sagt, har ingen erfarenhet av annat.
#11 Hanar sys inte alls. Både mina egna och alla jourkatter jag har haft har sytts med självupplösande och jag har inte upptäckt något negativt alls med det.

#17 De hanar jag har varit med har sytts efter kastrering.
inte mina. blir så litet, så det sys inte. De gör ju bara ett pyttejack och pluppar ut testiklarna och klipper alternativt vrider av sädesledarna…

#11 Eftersom det var snitt så var det en hona ;) Saken är den att stygnen var sydda på insidan av magen (fråga mig inte hur), men de syntes alltså inte från början. Efter ett tag började knutar och trådar peta ur här och var och som tur var hade såret läkt när det hände, vill inte tänka på vad som skulle hänt annars. Tråden var en tjock lila tråd, till skillnad från den som används när pungen sys efter kastrering på hanar.

#20 Haha jag vet inte hur jag tänkte, antagligen inte alls ;) Tyckte väl att namnet var vädligt flickigt :) Skulle va intressant att se vars ens hjärna försvinner ibland :)
Men oj! Det lät ju läskitgt och det var ju verkligen tur att såret läkt! Mina töser hade inte en lila tråd och syddes inte på det viset och det var nog tur det. Men då förstår jag verkligen varför du föredrar de andra stygnen.
Mycket konstig veterinär som sytt på en hane?? det behövs som sagt inte
De självupplösande stygnen har vi använt på halvvilda katter som man bara
kan fånga en gång. Frågade förstås veterinären vad han tyckte o han
rekomenderade dessa då det är allt vi kunnat göra. Har också fungerat vad
jag vet.
Det har gått nästan 4 veckor sen min honkatt kastrerades. Uppfödaren sa att tråden brukar normalt trilla av sig själv efter ca 1 månad.
Min honkatt har också en lila tråd som sticker ut.
Både på min katt och på mig själv har jag tagit bort det sista från de självupplösande stygnen själv. Brukar bli någon bit kvar som inte försvinner helt.
ja den kan ta lång tid innan dn sista tråden ramalar. OCh jag rekommenderar verkligen att om ni kan, var med på kastreringen!!!!
#26 Maken fick vara med på kastreringen. Ett missförstånd mellan oss gjorde att jag inte fick vara med, lite trist. Han sa att det var jätteintressant

#26 Håller med dig, tycker absolut man ska närvara vid kastreringen. Eller åtminstone ha någon som man litar på som är med och stöttar kissen.
Kastreringen är utan tvekan något av det största man får vara med om. Och man får tyvärr allt oftare höra om kastreringar som gått snett vilket gör att närvaron blir ännu viktigare. En del väljer dock att lämna in kissen för att sedan hämta ut den senare när allt är klart. Och det är något man måste få välja själv men personligen skulle jag aldrig välja den vägen. Att stanna och vara med känns rätt. Hade absolut känt så även utan dessa "skräckhistorier".
mi ho kastrerades för 9 dagar se o jag har ite sett å tråd.. ho har självupplösde.

Hoppas just dessa 'trådar' blir valbara över hela landet.