Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2469 ggr
Malakit
0

Skaffa katt

Hej!

Jag längtar efter katt något oerhört. Flyttade hemifrån för ett år sedan och träffar mina föräldrars katter alltför sällan. Detta har alltså satt igång projekt "övertyga sambo om att skaffa katt". Anledningen till att det är ett projekt och inte en fråga utan motstånd beror på min sambos allergi mot katter. I min desperation har jag letat på internet och hittat en kattras som kan fungera för allergiker: en Sibirisk katt.

Mina frågor här är: är det någon här som har egna erfarenheter av att som allergiker klara av att gosa med sådan kattras? Vart kan man vända sig för att hitta dem? Finns det något ställe man kan åka till där min sambo kan i förtid träffa en Sibirisk katt och känna om det är realistiskt att ens börja förbereda för kattköp?

/Malakit

Jourhemmet
0

Kontakta en uppfödare av rasen så får ni säkert komma dit och testa.

Destany
0

Hur allergisk e han? e han superallergisk så kanske det inte en bra ide att skaffa en katt.. jag e lite allergisk mot mina katter o det fungerar ju…

Malakit
0

Hej!

Jourhemme, har du något tips på en uppfödare jag kan kontakta?

Destany, han är ganska allergisk. Om han klappar päronens bondkatter och gnuggar sina ögon efter blir han röd och snuvig. Samma gäller om han tar upp dem och gosar dem. Han drabbas inte av astma eller får några direkta andningsproblem.

Destany
0

ok hoppas ni hittar en kattras som han tåler och lite besvär kanske han kan tåla. om man googlar kattallergi tror jag det var så får man fram lite tips hur man minskar allergigenerna..

Lycka till =)

MonicaLagerquist
0

Ta som sagt var kontakt med en uppfödare som föder upp rasen ni är intresserade av.Jag har själv allergi mot katt och jag har vid flera tillfällen lånat ut katter till folk som velat testa om de tål.En familj har numera fyra katter och tre av de andra ´har tyvärr fått konstaterat att de inte kan ha mina raser.Jag har alltså La Perm och cornish rex.

Stolt ägare till tre La permer

Malakit
0

Jag googlade lite efter uppfödare och hittade en superbra sida med alla uppfödare i Sverige. En av dem bor i samma område som jag och har dessutom skrivit på sin hemsida att hon tar emot de som ville testa sin kattallergi! Jackpot! :D

AgnetaB
0

#6 här finns en som har sibirer pga att henne son är allergisk så blev det sibirer.Hon bor i Eskilstuna o har testhem som det heter.   www.solfrökens.se