Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7628 ggr
lilldiezel
0

Japanese Bobtail

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har snöat in på den kattrasen nu, och undrar om det är någon här som har en sådan eller har erfarenhet av dom?
Hittar ingen uppfödare i sverige, men någon kanske vet? Flört

Tacksam för svar!

AgnetaB
0

Undrar bara om den kanske också har problem pga av sin svanslöshet.Se där de skrivs om Manx katter här.

lilldiezel
0

det jarg har hört är att den är en ganska så frisk ras?
Det är ju inte heller helt svanslös till skillnad från manxen och american bobtail, utan har en svans , bara väldigt kort..

IceJossan
0

Vad jag har förstått så är Japanese Bobtail en frisk ras utan problem med spina bifida (ryggmärgsbråck) som Manxkatten.

"Den korta, ca fem cm långa, hårda svansen beror på en recessiv gen och uppkommer endast när en bobtail katt parar sig med en annan bobtail katt, alltså borde rasen ha etablerats genom inavel. Svansen är ofta stel och förvriden men detta döljs av den lurviga pälsen. Kotorna är ofta hopväxta och grovt förkortade samt vinklade och böjda. Dess bakben är längre än frambenen och de hålls därför böjda när katten står upp. Det förekommer inga genetiska problem som det gör hos t.ex. manx katten. Den har heller inga medfödda hälsoproblem.
Eftersom kotorna i ryggraden hos japanese bobtail kan vara hopväxta, vinklade och förkortade minskar dess rörlighet. Ryggradens rörlighet är mycket viktig för en katt, den gör nämligen så att katten kan lirka sig ut genom små öppningar samt fly in i otillgängliga hörn när den känner sig hotad eller jagad."

IceJossan
0

Manxen är inte heller svanslös, inte alltid. Det finns manxar med svans: longy", kort svans: "stumpy", kortkort svans?: "rumpy-riser", och utan svans: "rumpy".

En manxkatt med svansmutationen måste paras med en katt utan mutationen, annars dör ungarna i livmodern, och de ungar som föds riskerar alltid att ha lindriga till livshotande problem med ryggmärgsbråck.

Detta har inte Japanese Bobtail problem med - alla är svanslösa och mår bra ändå.

lilldiezel
0

#3#4, okej, tack för bra info! =)

Vet du något mer om japanesen ang temperament etc? Mer än vad som finns att läsa på nätet, personliga erfarenheter etc?

IceJossan
0

#5 Tyvärr inte, den enda Japanese Bobtailkatt jag stött på var Akiko of Benhana (Sveriges enda JB, som nu tyvärr har gått bort) när hon satt i utställningsbur på en Örebro-utställning för ett par år sedan.

lilldiezel
0

Enda JB? Var det den enda då, eller finns det inga nu?

IceJossan
0

Akiko var Sveriges enda Japanese Bobtail ja, men nu har hon gått bort, men jag har hört att matte ska/har importera en ny JB.

[Forest]
0

Jag har sett lite om denna ras på http://animal.discovery.com/tv/cats-101/

Det ska vara en frisk ras.

MonicaLagerquist
0

#8 Ja det stämmer att matte Inger har en ny JBT.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

#9 Det är de programmen som tas upp i en annan tråd. Man ska inte lita på de programmen, det kan vara mycket knapphändig fakta, allvarliga hälsoproblem viftas bort som "inte så farligt" om de ens tas upp.

Men det är ju lite info iaf, om kattens sätt att vara m.m. :)

[Forest]
0

11, ja det vet jag väl att det inte är 100% sanning fakta alls,  men iaf de tog upp rasen där. Jag tycker man ser hur en katt funkar o hur den ser ut mm det är bra. Sen ska man ha dövöra på Flört

sahar08
0

#3 Av det du berättar låter det inte som att det är en helt ok katt.

Jag menar den är ju framavlad och verkar ha problem med både rörlighet och ryggmärgsbrock osv.

Nu är jag absolut ingen expert men är det inte bättre att inte köpa sådana katter så att man inte ökar efterfrågan på katter som är framavlade endast för att behaga människan?

Min mening här är inte att trycka ner någon eller så utan bara en ärlig undran?

IceJossan
0

#13 Nej JB har inte problem med ryggmärgsbråck, det är Manxen som har. Däremot har den ju defekter "utan att ha problem" pga sin svanslöshet - ryggkotorna är kompaktare och ryggen blir därmed stelare.

Hur frisk rasen är för övrigt vet jag ingenting om tyvärr.

sahar08
0

#14 ok men defekter vad innebär det? Har den fått defekter pga att den är framavlad dvs onaturligt framavlad för att behaga oss kattägare? Jag blir verkligen förundrad över sådant. eller de sk persiekatterna som inte alls ser ut som de ska med intryckt nos för att ägarna ska vara nöjda medan katten själv har svårigheter att andas ordentligt. Hur kan kattintresserade köpa sådana kissar? Rynkar på näsan

lilldiezel
0

#9, jo detvar den filmen jag såg och det var då jag fick upp ögat för rasen :)

_
[läser inläggen om defekter, tar åt mig och lär mig!]_

IceJossan
0

#15 Absolut, den defekten kan från början bero på inavel. Defekt = fel. Ryggraden är inte skapt som den ska, och bakbenen är lite längre för att kompensera för avsaknaden av svans, så bakbenen hålls lite böjda när katten står.

Det är väldgit konstigt att avla på katter som har defekter. Detta är bör mig alla möjliga raser, såsom de svanslösa raser, munchkin, perser m.fl. Man avlar på ett fel som inte gynnar katten, och det blir bara värre och värre för att människan tycker att det är häftigt… REN idioti: människans behov av att experimentera och intresse för det extrema…

Mantissa
0

En fundering som kanske är helt OT men ändå:

Jag läste för en tid sedan om ett mytologiskt djur från japan "bakeneko", en katt med övernaturliga förmågor. Så här skriver monstropedia.org om hur en katt blir en bakeneko:

"A cat may become a bakeneko in a number of ways: it may reach a certain age, be kept for a certain number of years, grow to a certain size, belong to a deceased person or be allowed to keep a long tail. This superstition may have some connection to the breeding of the Japanese Bobtail. A cat might also become a bakeneko in order to aid a human to whom it owed a favor."

Tyckte det var intressant. Så JBT kan altså ha uppkommit pga folktro och vidskeplighet:)

IceJossan
0

#18 Aah, intressant läsning!

Det kan dock ha varit tvärt om också, att folktron kan ha att göra med JBT. Historisk fakta, myter och funeringar kring det är himla intressant!

EddaM
0

Ja du får kontakta den enda som har denna rasen i landet o sedan fråga henne om uppfödare utomlands.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z