*help* VinterAktiviteter För utekatter inomhus!??
Tjo
Mina tre fd innekatter har sedan i somras fått frihet iom en kattlucka då vi nu bor i hus intill skogen.
De ÄLSKAR att va ute å jaga å klättra i träd, men sover alltid inne å kommer in å kelar flera ggr om dagarna..
Men nu när det är ca ½ meter snö håller dom sej inne. Å dom tycker det är såå trååååkigt!
Dom har ett XXL klätterställning, massor med iglos å kryp in i hela huset (tre rum å kök mot ettan vi bodde i innan) liten klätterställning, leksaker, ett akvarium som jag köpte för deras skull, hängmatta.. Då och då får dom fiska torkade fiskar i vatten i diskhon..
Men de har börjat med sånt de aldrig gjort förrut - som att klättra i gardiner, klöser på soffan, puttar på drapperier för att dom ska röra sej å sedan attackera dom, går runt å jamar etc etc..
Vad kan jag göra för att ge dom extra aktivering??
När dom va innekattor va dom aldrig missnöjda, men nu när dom fått smaka på "livet" är de inte lika kul tycker dom…
Jag är hemma nästan hela dagarna men tränar min yrkes-hund en del så de har alltid sällskap men jag har inte hur mycke tid som hälst att leka med dom.. Har byggt lite olika lekplatser av kartonger i flera våningar osv..
Jag har feliway, men använder det inte mycke, vill veta andra sätt som jag kan använda för att tillfredställa deras behov.
Jätte tacksam för tipps!
Har du några leksaker till katterna?
Mina gillar leksaker med kattmynta i som finns på Tradera.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Hur aktiverar du dom själv? Alltså då menar jag använder du någon leksak så dom får använda sig av sin jaktinstinkt t.ex?
se till att de går ut ändå. mina vägrar nästan helt att gå ut i rastgården, men jag hystar ut dem hela gänget. små korta stunder, ett tips är att ha ett fågelbord som de kan ha koll på. OCh trampa upp snön, så de slipper gå i den djupa snön. Då gör de av med massa energi och blir trötta inne. Det är det som är nackdelen med att vänja katter att vara ute. Är de innekatter, ok, man saknar aldrig det man inte haft. MEn jag ser ju hur de uppför sig som duracellkatter om de inte får utlopp för sina raster. Behöver inte vara långa stunder, i och med att du äär hemma, så kan du ja släppa in och ut när det passar dig. OCh feliway är dyra grejer som man inte ska behöva ha konstant. Då är det bättre som essut säger att testa med leksaker med mynta.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
1# Jag har massa leksaker, kattmyntamöss, skallrande bollar, sånt "kattspel" en rund grej med en mus som snurrar runt, akvariet då som är populärt, hängande leksaker osv..
2# Se svaret åvan
Jag leker med dom lite med handen under täcket tex, å "brottas" lite med dom med handen.. Det är väll typ det som jag aktivt leker med dom, annars kommer dom såfort jag sätter mej ner å lägger sej på mej å kurrar å bara vill bli klappade.
3# Jag ska helt klart platta till min översnöade trädgårdsbaksida, de va ett bra förslag!!
Meen, i förrgår gick Tissla ut på en promenad på kvällen, å jag somnade i soffan, på morgonen var hon inte hemma så jag gick ut å letade - då hade det kommit nästan 1 meter snö under natten.. Tillslut hittar jag henne under grannens hus, hon försökte komma när jag ropade med snön va för djup så hon hoppade tillbaka in under grunden. Blir ju lite orolig om det skulle hända igen å dom inte kommer därifrån.. Men skulle det bli allvarligt borde dom ju göra allt för att komma hem till mat å värme, eller?
ja du får spåra och är det kväll så låt bli att släppa ut och likaså om det snöar mycket.
OKej pröva aktivera dom ännu mer. Engagera dig i lekarna. Ta någon leksak i snöre och dra den efter golvet så dom får "jaga".
Ha inte framme alla leksaker samtidigt heller utan byt lite då och då så blir dom nästan som nya igen när man plockar fram dom.
Gå ut med katterna om dom vill. Alltså du kan följa med dom.
Jag bor i hus på landet o jag skottar gångar runt huset o till små kullar jag har med träd på.Annars vill han ej gå alls men gör jag så så går han där en stund iaf.
Han är också missnöjd o mera krävande o jag får dra en tross som jag aldrig behöver göra annars.
Han vill också att någon ska vara ute nu om han ska vara ute.

Laserpekare 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
suck, du är ine ensam. Här är det urtrist för kissarna. De vill ut i rastgåren, visst, men sen vill de in ingen, med överaktivitet som följd särskilt på nätterna, för på dagarna sover skrällena
Så, nu har jag skottat multum - tog nästan två timmar *haha* så nu har dom bra mark å gå på å så ställde jag dit lite möbler som dom kan sitta på eller under, hängde upp massor med talgbollar :o)
Dom verkar ju inte understimulerade så där överlag, mer lite uttråkade, fast det är väll samma sak.. Men de verkar mest bara vilja ligga å kela med mej hällre än att leka..
Tack för alla tips!!
God jul!
hoppas du slipper duracellkatter nu!!!!
#9 Ja på dagen då ska det sovas men när det mörknar då hörs ett mjaaau
matte är nog lite tråkigt o dåligt mat här typ. Försöker även dagtid hålla
honom vaken u puttar ut honom då o då för på kvällen är jag trött o vill titta
på tv o passar så bra att klappa katt då.
ja väntar på mildare väder, så de kan gå ut och in och få utlopp för sina hämningar….