Kattlucka med chipläsare?
Min fyramånaders kisse har lärt sig hur kattluckan fungerar, så för att försöka undvika en vilsen ihjälfrusen kattstackare så behöver jag skaffa mig en kattlucka med chipavläsare till min vuxenkatt snabbt. (Och en chipmärkt katt, förstås!)
Nu undrar jag om det är någon skillnad i kvalitet på olika märken på luckor? Sitter de fast bra när de är låsta? Lillkissen vill ju gärna försöka pilla upp den jag har med klorna, han ser det som en leksak. Jag ringde djuraffären här, de hade en som kostar 164 euro, är det ett okej pris, eller är de billigare i Sverige? Jag bor på Åland, där man ibland kan få lite ö-tillägg på priserna…
ja vi får hoppas den funkar bättre än den med magnet. Vår kassör köpte en sån. Felet var ju, att katterna försökte gå in med tassarna först och då gick det ju inte. Sen fastnade de med magneten utnapå tvättmaskinen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Åh… Min kisse öppnar alltid luckan med tassen först. Men luckan måste ju känna chippet på ett litet avstånd ändå, chippet ska väl sitta i nackskinnet?
jo, men jag talar om den varianten med magnet. där öppnade sig inte luckan och då backade katterna. MEn de luckorna med chipläsare, läser de alltså av idchipet? trodde att de läste av ett halsband med chip i……Jag frågar av nyfikenhet vill veta…..
Det finns tydligen båda sorter. Min katt behåller inte halsband på särskilt länge och jag vill inte råka stänga ut honom, så jag ska sätta chip på honom istället.
Ok det verkar ju vara helt suveränt. HAr du länk till en sån lucka som funkar med IDmärkningschip? det främjar ju dessutom IDmärkning!!!!!
Googlar du på kattlucka och chip kommer det upp en hel del.
Jag sätter en ribba framför kattluckan i ett par hållare som vi gjort av bandjärn när jag inte vill att de ska kunna gå ut. Då släpper jag ut dem som får gå ut genom dörren. In kan de gå när de vill. På sommaren får de mestadels gå både ut och in som de vill allihop.
En låsbar kattlucka har jag redan. Det går dock inte att ha den låst dels för att stora katten blir så grinig att han bara går runt och morrar och attackerar lillkatten hela tiden, dels för att när det blåser så blåser luckan ändå upp inåt, vilket gör att lillkissen kan kila ut. Eftersom jag vill att storkatten ska kunna komma in kan jag inte låsa den åt båda hållen.