Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6659 ggr
mops
0

Ang Perser/exotic

Hej! är ny här och har haft stor utbyte av denna hemsida. Har nu blivit medlem för att ställa lite frågor.
Jag efter att min kära bondkatt gick bort i somras funderat på att skaffa mig en ny familjmedlem. Funderar på perser/exotic och skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av dessa raser. finns det någon särskild sjukdom som är förknippade med dessa raser? Har även funderat på en devon/cornish rex finns det någon som vet lite om dem?

Vet någon hur priserna ser ut?

Tack på förhand.

Imasy
0

PKD är väl den vanligaste sjukdomen som perser/exotic har. En del har även börjat scanna för HCM.

IceJossan
0

Själv skulle jag aldrig kunna stödja sådan extremavel. Vill du ha en lugn och björnlig raskatt så välj en britt istället, tycker jag.

mops
0

#2 Vad är en britt? :-)

IceJossan
0

#3 Brittisk korthår. Nallebjörnar i miniatyr :) Finns som långhår också, dock inte alls lika vanligt.

mops
0

det som jag letar efter är en frisk och lugn ras. För mig spelar utseendet inte så himla stor rol. Det är personlighet och hälsan hos katten som är det viktiga.

IceJossan
0

Jag förespråkar såklart hemlösa huskatter på katthem, tycker att alla borde köpa kisse därifrån! Så kolla gärna katthemmen om de har en kisse som passar just dig!

Jag är inte haj på raser (utom bland annat att britten är en lugn och harmonisk familjekatt) framförallt inte rasrelaterade sjukdomar, så den biten får någon annan redovisa.

Kattflicka
0

Hej mops och välkommen hit till Katter i fokus!

Jag har själv inte haft någon av nämnda raser, men funderade ett tag på att skaffa en cornish :) kan berätta det som jag vet även om jag inte är någon "expert".

När det kommer till tempramentet så är perser/exotic och cornish/devon rätt olika. Persern är en lugn och förhållandevis stillsam katt, medan rexarna är väldigt aktiva. Rexarna tycker om att leka, klättra, hitta på bus, undersöka varenda litet utrymme osv. En cornish rex uppfödare som jag pratade med kallade dem för "kattvärldens apor". De kan vara svåra att hålla som ensamkatter, då de kräver mycket stimulans. Men de brukar också vara extremt gosiga. En lite mer "hundlik" katt, då de gärna vill vara med en hela tiden och kräver en del tid.

Perser/exotic vet jag inte så mycket om. ska bli spännande att se vad de som har mer erfarenhet av rasen skriver.

Hur vill du att din framtida katt ska vara i tempramentet? Aktiv, stillsam osv? Bortsätt från utseendet så är det just tempramentet/personligheten som skiljer dessa vackra katter åt.

man kan ju såklart inte dra alla katter innom en ras över en kam, men rasbeskrivningen kan hjälpa till att ge en bild över vad man kan förvänta sig. finns mycket bra att läsa på internet om olika raser. och självklart så kan man fråga här också, för att få veta hur de som har erfarenhet av rasen tänker.

Vet inte priserna för just dessa raser, men det är vanligt att en raskatt kostar 6000-7000 kr. ibland mer, ibland mindre.

jag hoppas att du finner din drömkatt!

Kattflicka
0

#5 andra exempel på lugna raser är ragdoll, birma, brittisk korthår. eller en vuxen huskatt (fördelen med vuxna katter är att de redan har en "färdig" personlighet/temprament).

nu har jag hjärnsläpp och kommer inte på fler lugna raser. någon annan kan säkert fylla på om du vill ha tips :)

noir
0

jag har en cornish rex! :D
Skaffa min omplacering i höstas då jag har allergi och ville testa med en vuxen katt, för mig funkar det utmärkt trotts min katt allergi (men det är ingen garanti att det kommer funka för andra)
Älskar rasen ännu mer när jag verkligen tog mig för att skaffa en.
Deras sjukt mjuka och locka päls är underbar, aldrig kännt nått mjukare. Sen hårar inte min rex heller. det som kommer ibland är små små fjun. men jag har förstått att vissa kan håra mer än andra.
Sen är det väldigt sociala katter, som gärna är med överallt! Så att bara skaffa en och låta den vara själv när man är på jobbet är ingen bra idé.
Ska skaffa en till cornish till våren pga just det. ÄVen om en människa aldrig ersätter en kattkompis så är hon inte ensam, Jag är hemma iprincip hela dagarna 5 dagar i veckan och de andra två är hon bara ensam ett par timmar.
Så du bör nog skaffa två katter om du ha ha en cornish.
Fast det gäller väll egnetligen alla katter. Katter som är oplaceringar kan ju vara så inrotade att vara ensamkatt att dom inte klarar av att leva med en annan katt. då är det väll okej att bara ha en katt. Annars mår det bättre av att ha en kattvän. Sen vilken ras kattvänen är spelar ju ingen roll.

Men mitt tips är att du söker upp uppfödare av de raser du är intresserad av och ber om att få komma över på klapp och gos.
Då ser du ju lite mer hur katterna är.
Många uppfödare har inga problem med att man bara kommer för att kolla, alltså inte binda sig att köpa en katt av just dom.

Vill du komma ikontakt med fler som har en cornish eller som föder upp så rekomenderar jag cornish rex i fokus! :)

Men som tidigare skrev, har du inte snöat in dig på nån viss ras och bara vill ha en go katt så finns det hemlösa katter som gärna vill ha ett hem. Annars kan du ju alltid köpa en kattkompis från ett katthem om du hittar en katt faller just dig i smaken.

Silvestris
0

Är du ute efter en lugn katt ska du inte satsa på cornish eller devon rex. De är väldigt aktiva raser.

Perser/exotic har de problem som platta ansikten brukar kunna medföra: rinnande ögon, ögon utsatta för infektioner, andningssvårigheter, lätt för svamptillväxt i hudveck i ansiktet… jag lär få på moppo av perserfolket nu men det är inget att hymla om. Fråga vilken veterinär som helst om vilka problem de brukar se hos djur med den anatomin.

Jag skulle också rekommendera britten före perser och exotic. De är lite exotic-lika men inte alls lika extrema.

noir
0

#10 håller inte med dig helt där. Min jänta ligger som en kanelbulle och bara myser nästan hela dagarna då dom lätt fryser och ÄLSKAR filtar m.m
MEN dom har kvar sin lekfullhet så ta fram ett gäng kattleksaker och dom är gärna med på noterna!
Sen kan hon fara runt med sin favorit råtta och leka en bra stund.
Men i det stora hela är hon en aktiv katt som älskar att MYSA. Som jag förstått det är Cornishar snare myskatter och vissa kan anses klänginga, sitta axel, trampa runt, mysa runt.

Men jag tror det skulle bli mer krut i baken om hon hade en kattkompis.

Silvestris
0

Din cornish må vara sådan men det är inte rastypiskt. Både cornish och devon är aktiva raser, men självklart springer de inte runt som apor hela dagarna. Dock är det inte en cornish eller devon man bör satsa på om man vill ha en lugn katt för då riskerar man att bli mycket besviken. En vuxen omplacering kan man såklart satsa på eftersom de dels blir lite lugnare med åldern men främst för att den vuxna katten är "färdig" och man vet om det är en katt man kan tänka sig att leva med.

noir
0

Klart dom är aktiva, det är inga lata katter.
Men om man vill ha en mys kisse tycker jag absolut man kan sattsa på en cornish. min dam är ju lite bestämd, men det har inte med rasen att göra. Hon vill inte att man bär upp henne och gosar, hon vill lägga sig själv i ens knä och gosa. Hon är som ett klistermärke på mig.

du får gärna säga att jag har fel men det jag sjävl upplevt hos rasen är inte att det är några hyper katter. snare mys katter som är lekfulla även som vuxna.

Imasy
0

Det som #10 skriver är inget jag upplevt på min perserhane eller exothona.

Rinnande ögon kan de väl få, men det beror mer på att päls ovanför ögonen växer och blir lång, så så länge den är nerklippt finns det inget som hänger ner och irriterar ögonen heller. Observera nu att det är inte ögonfransarna jag pratar om utan detta sitter strax ovanför ögat.

Minns inte när jag torkade dem runt ögonen sist? Ett par månader sedan kanske?

Över lag så är det en lugn ras. Den är inte som mina drygskåp till huskatter som gärna tar sig en svängom i gardinen eller letar efter skatter i mina blomkrukor.

Men även om den är lugn så är de ju inte lata. De leker gärna med vippa, laserpekare etc när den kommer fram, så även om de är lugna så är de ju på hugget endå.

Däremot så tycker jag pälsjobbet är ganska tråkigt. Hade gärna lagt ut det på entreprenad ;)

mops
0

Tack för svaren. Är det någon som äger en ragdoll? De har jag läst bruka vara lugna.

men hurpass frisk är denna ras? läste att de brukar vara utsätta för någonslags hjärt problem.

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste tipsa om La Perm.En underbart trevlig ras som är väldigt lagom.

Jag har tyvärr också väldigt dåliiga erfarenheter av EXO och PER katter.

Stolt ägare till tre La permer

mops
0

#16 A det är det. Man vill ju ej liksom få en sådan halvdöd raskatt som kan gå bort tidigt.

La perm är ju väldigt vackra men de är ju dyra jämfört me andra raser som ligger på 5000-6000 kr.

MonicaLagerquist
0

#17 Ja visst koster de en del men om man kan tänka sig en omplaceringskatt så blir det ju inte alls lika dyrt.Fast om man kan tänka sig att lägga 6000 så kan man ju spara ett par månader till och köpa en La Perm om det är det man vill ha.

mops
0

#18 Ja det har du rätt i. kan du berätta lite om denna ras, är du snäll. De är väldigt vackra, tycker jag.

Quincy
0

Fast de flesta raskatter ligger runt 5000-6000?

Jag har en ragdoll. De brukar kosta runt 6000-7000kr. Baserat på min egen erfarenhet som ägare och de jag har träffat hos uppfödare så är det en ganska lugn ras (men inte lika lugn som en perser skulle jag säga). Gillar att kela men är också lekfull. Det är en katt som tycker om att vara i samma rum som en och är väldigt sällskaplig av sig.

Sen så står det ju även att Ragdoll ska vara en tyst katt, men det stämmer inte riktigt överrens med min kattunge haha…. hon gillar att prata men inte inte så mycket att det är störigt. Utan hon mjauar mjukt tillbaka när man säger nått till henne eller om det är nått särskilt hon vill (uppmärksamhet).

Tja…alla katter har olika personligheter :)

MonicaLagerquist
0

http://www.blåkatten.se/InfoLaPerm.htm

På min hemsida finns det  La Perminfo.

Mona22
0

Har haft en exotic. hon var definitiv inte den där lugna soffkatten som vissa vill påskina. ojoj. vilken buskatt. Skrattande . sedan när rexarna kom blev det värre. Jag hade inte en exotic och en rex utan två rexar som rusade runt överrallt. ögonproblemen hade perser innan det började avla näsan kortare. Annars är perser och exotic väldigt trevliga katter men kräver lite pälsskötsel om man inte vill damsuga varje dag Flört
Cornish är en extremt social katt(finns undantag) som ska vara med överallt och hitta på en massa hyss.

Sedan är det så att fastnar man för en speciell ras så kommer man inte köpa en annan för att den är billigare.Glad

LinaK
0

Oftast är ju exotic lite mer livliga än persern.

Visst finns det problem hos persern, jag har själv en perser av den "klassiska" typen, som jag också föredrar, alltså längre nos, hon har inga problem med ögon eller nos. Hennes ögon rinner aldrig. En helt underbar katt. Kelig och tillgiven. Lugn men också busig ibland Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Naquita
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag äger både en perser och en exotic och mina är friska som nötkärnor och mycket sundare än många huskatter jag sett;) tyvärr har denna rasen väldigt dåligt rykte men har man väl en gång ägt en nallebjörn som de faktiskt är, med sitt lugna goa temperament och "kommer jag inte idag kommer jag inte imorgon"- stil så vill man sällan byta.

Mina har inga problem med ögonen, ej heller har de svårt att andas. Det gäller ju att kolla upp föräldradjuren och uppfödaren, så man inte köper katt av de som extremavlar eller gör det för pengarnas och glansens skull, utan som älskar sina husdjur och vill att de ska vara sunda. Extremavel finns inom alla raser.

"bara för att det syns utanpå behöver det inte vara de som är värst".

Det är den dolda extremaveln som är farligast. Som inte syns på ytan, men kommer fram när en katt växer för fort, får problem med leder och annat.