Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 5077 ggr
GoneRaven
0

Blanda kattsand.

Vilka sorter tycker ni går allra bäst och blanda? Har hört att billiga och dyra går och blanda nästintill utan problem och att det då blir "drygare", håller ni med om det?

Hawknestgrove
0

Håller inte med. Ok, Den billiga Eldorado funkar bra om du har EN katt. Men har man som jag 4 så blir även den sanden som inte klumpat ihop sig på något sätt utmattad. Den håller inte lukten borta. Tycker jag, får jag väl tillägga och fler med mig i grannskapet…. som har gått ihop med mig om en hel pall av den sorten jag använder så vi är nästan nere på samma pris som för Eldorado fast det är kvalitetssand.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

GoneRaven
0

#1 Ok, vilken lyx det låter som! Glad

Min fråga gällde om vilka erfarenheter ni andra har kring mixande av Kattsand. Läst att det är ganska vanligt och att det t.o.m. ibland kan göra det hela ännu bättre. Billiga vs dyra och såklart mixande av Kattsand, det var mer det jag undrade.

Självklart så vet även jag att det finns skitdåliga billiga sorter som man absolut borde låta bli. Och samtidigt finns det såklart dyra som är precis lika usla.

Hawknestgrove
0

ja, om vi säger så här. vi  räknar på Eldorado finkornig. den kostar ca 25 kr för 5 kg. Så säger vi att du blandar den med Lyxsanden EC, vi stter 200 kr för 10 kg där.  Kör vi 50/50 så har du kommit ner kostnadsmässigt på 25kr+100 kr= 125 kr för 10 kg. Men då anser jag, att du utan att gör avkall på någon kvalitet hellre köper 30 kg Olivers som då kostar 133 kr för 10 kg och har samma höga kvalitet som EC… HEMKÖRT! Så min mening är ju, att det är dumt att "förstöra" dyr och bra sand. Snålheten kan många gånger bedra visheten. och ok, har man som sagt en katt, så tycker jag att eldorado är Ok. Sen fins det även en högkvalitetssand i butik, som kostar ca 80 kr för 8 kg och som är bättre än Pussi Compact och det är Vitakraft. Inte så många som känner till den, men den är väldigt bra.

GoneRaven
0

#3 okej, tack för tipset! Tycker personligen att det bara är bra och blanda om pengarna tryter. Det ska inte vara något man gör varje gång det är dags för städning. Men let's face it! Alla kan hamna i en situation då pengarna börjar tryta. Tror det är vanligast precis innan "nästa" löning. Och då känns det ju inte så farligt att folk vill blanda. I undantagsfall alltså. Ville mest få veta vilka märken som känns bäst och blanda. Och vad ni tycker om det här fenomenet.

Själv föredrar jag faktiskt kvalitét före kvantitet Glad

Hawknestgrove
0

ja, i brist på bröd så äter man limpa.Skrattande visst. nöden har ingen lag. Testa…… men som sagt, om det är i ett läge i månaden, där råttorna gråter i kylskåpet och  tom studentsupé de luxe är deluxe, dvs nudlar med tillägg av lök, då är det ju billigaste alternativet som gäller.Testa! det är ju inget farligt…..

GoneRaven
0

#5 Exakt så känner jag med.

Dock tycker jag man ska blanda ENBART i nödfall. För samtidigt som det går att blanda olika sorter så kan de nog även "ta ut" varandra och då sitter man där och måste börja om. Så som sagt, det känns ENBART som okej när pengarna tryter och man ändå vill ge sina katter en fräsch och användbar låda.

Hawknestgrove
0

Ja visst. Så hade jag också gjort. För man är inte mer än människa och visst kan man ha det så i slutet på månaden, så är det bara.

[Stampelina]
0

Men vad smart att ni gått ihop några stycken om kattsanden!Skrattande 

Får man fråga vad ni fick betala för en pall? Hur många 10-kgs kartonger var det på en pall och varifrån beställde ni den?

Skicka gärna ett PM till mig om du inte vill svara här!

Hawknestgrove
0

Det var 60 påsar, alltså 600 kg. jag betalde 63 kr/påse…..Olivers, alltså

[Stampelina]
0

Ok, men det var inte Ever Clean ni köpte alltså? Hmm… Missuppfattade då…Obestämd

[Stampelina]
0

Men varifrån var det ni beställde?? Kanske kan man beställa EC därifrån också…?

Hawknestgrove
0

nej olivers är olivers…..

[Stampelina]
0

Jaha, ok, ni beställde direkt från tillverkaren, hehe! Det tog en stund, men nu är poletten nere, hehe!Tungan ute

Hawknestgrove
0

ja, Olivers i Sverige säljer ju bara sina egan grejer. Så jag mailde och frågade hur mycket de skulle ha för en hel pall och det blir ju inte dåligt…..

[Stampelina]
0

Smart, måste nog testa det med EC!Skrattande (Om dem ens håller till i Sverige, värt att kolla upp i alla fall!)

Tack för tipset!

Hawknestgrove
0

ja och normal pris för en säck oliver 10 kg är ju 180 kr nånting. köper du tre ggr tio alltså 30 kg, så kostar de 133 och fri hemkörning. nu blev det alltså under halva priset och fritt hemkört

[Stampelina]
0

Så himla bra!!

oh-la
0

jag blandar faktiskt sand… har en till största del Pussy, som jag tycker är riktigt bra faktiskt och ett par nävar EC med lavendeldoft. ett par nävar för att det är stört omöjligt att ha i mer om inte hela lägenhetsn ska lukta lavendel. med det lilla EC i lådan tycker jag det döljer lukten bra mycket bättre än bara Pussyn, och katterna har aldrig tvekat att använda lådan även om det luktar lite lavendel :)

[Norrbysa]
0

Jag gör precis som #18. :-)