Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 5087 ggr
Zorbaaa
0

En bra avelshane

nu innan jag kastrerar min hane vill jag bara vara säker på att jag inte gör något jag kommer ångra.

Så, jag vill höra om avelshanar!
Vad är en bra avelshane?
Vad kostar det (hjärtscanning, andra avgifter etc)?
Vad tjänar man på det?

Hawknestgrove
0

han är väl rasren hoppas jag? alltså du har honom reggad och har stamtavla hos Sverak? och sen kommer det ju till massa utgifter i form av undersökningar, utställningar osv. En hane utan meriter är ju inte eftertraktad. OCh ersättningen  är blygsam, kostnaden för en kattunge….inte mer…

Räkna med att varje utställning kostar dig ca 3-4000 kr varje gång i resa och logi och anmälningsavgiter och annat smått och gott. Hör med uppfödaren av din kille. De brukar vara väldigt glada och hjälpsamma när det gäller att få sina avkommor utställda.

Huskatter får  ställas ut, men de ska vara kastrerade för att få ställas ut

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Zorbaaa
0

reggad&stamtavla yes.

utställigar alltså. om jag bara går på dom i sthlmsområdet så kostar ite logi lr resa åt. vet ite så mkt detaljer om hur e birma "ska" se ut, me ha har jäma vita tassar iaf ^_^ has päls skiljer sig mkt frå adra, lite lägre, ha ser lite ut som ett lodjur med mkt hår på öroe…

[Stampelina]
1

Vad säger din uppfödare om att du eventuellt vill ha honom i avel? Hör med henne, hon kan ha åsikter om det och kan säkert tala om för dig ifall hon tycker att han håller måtten för avel.

Sen bör du ju ställa ut honom i alla fall, för att se vad en domare anser.

[Stampelina]
0

#1 - Kan man verkligen få kostnaden för en kattunge? Tänkte om man bara får 2 ungar eller kanske tom bara 1, då blir det ju väldigt illa ställt för honägaren…Obestämd

MonicaLagerquist
0

Ta kontakt med din katts uppfödare.Birma hanar är det ju ont om.

Din katt behöver troligen blodgrupperas om du inte vet att han är blodgrupp B.

För att få ställa ut sin katt så måste man vara med i en kattklubb.Är du det?Anasr så kistar det 300-400 per år.

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

Åh jag har ju fött upp helig BIrma…..hundra år sen…. Nummer ett är ju att du går med i en kattklubb. och be om råd av din uppfödare om han/hon tycker att din kisse är så pass att han kan gå i avel. Öronens små tofsar på topparna ska luggas bort…ögonfärgen är viktig, likaså det gyllene skimret i pälsen, de får inte vara för mörka. Birman ska ha "runda" öron… och så de små vita skorna. ska vara väldigt jämna och täcka tårna och lite till på frambenen. likadant bak, men där ska det vita gå upp som kilar på bakbenen. OCh även de ska vara så lika som möjligt. Sen för att du ska få ett INT. Champ, så måste du åka utomlands för att få ett cert. Innan han har blivit Int. Champ, så är han inte något att para på. och det tar minst 6 utställningar. Då har jag inte räknat med, att du kanske misslyckas på nån utställning. Lite trist om det råkar vara just den utländska. Sen får du inte ställa ut hur ofta som helst, förut vet jag att man var tvungen att ha en karens mellan utställningar på minst en månad. OCh givetvis klippta klor både fram och bak, giltiga vaccinationer och idmärkning. Bad  och fön kvällen före utställningen….. inte av dig, utan av katten….Mitt bästa råd är, att du ber  dinkatts uppfödare om råd. HAn/hon säger nog till dig ärligt om din katt är något att stälal ut och avla på, för de är ju rädda om sitt ryktte som uppfödare också.

Min goe hane hette Int. Champ. Sinh Kaigo af Silverbäcken och vår egen uppfödning hette Sweet Valley.Vi bodde i SköndalSkrattande

Zorbaaa
0

#5 Uppfödaren är positiv till både utställning och avel då han var finast tecknad av dem i sin kull och har en speciell päls som skiljde sig från de övriga och det vore intressant att se vad domarna tycker om den! Han är hur go misse som helst, väldigt bra psyke och vänlig mot andra djur&människor.

Brist på birmahanar, interesting..

Jag är medlem i birmasällskapet men får väl kirra en kattklubb isf!

#6 haha misstänkte det, buu jag som älskar hans loöron :D
finns inte tofsarna till för att det inte ska komma in smuts o sånt i öronen?

enligt din beskrivning verkar han "bra", spec på fram o baktassar.

oj måste man ställa ut utomlands för att få avla? har jag aldrig hört talas om :S

Zorbaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild där man ser hans lockiga hår bakom öronen

Zorbaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite ansikte

MonicaLagerquist
1

Det finns inget krav på att katten ska ställas till IC för att få gå i avel.

Däremot så tycker jag att om man inte är så van ska se till att ställa katten ett par gånger för olika domare för att få en bedömning på katten.

[Stampelina]
1

Sen är det ju så klart jätteroligt också att åka på utställning! Man träffar massor av andra människor med samma intresse och man lär sig massor! Bara man är framme och frågar på så! Skrattande

EddaM
1

Som sagt ställ ut honom några gånger =) Han är ju en ung katt och kommer att utvecklas mer o mer.

HCM scanning kostar ca 800kr

Gå o titta på utställningar själv med o få tips om hur de skall vara badade osv. Det är en utställning i Stockholm redan nästa helg, kolla på SVERAKs hemsida för mer info =)

Lycka till =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Stampelina]
0

#12 - Beror på var i landet man gör det, för oss bor kring Sthlm-trakten blir det ju till att åka till Danderyd (Albano djurklinik) och där kostar det ca: 1500:-

tuska
0

Den 11-12 /11  (nästa Helg) Har du Birka-kattklubbs  utställningen i S-hom.   jag ska dit med en katt på lördagen.

Första anmälningsdag 27/12 till S-holms kattens utställning 

den 26-27/3  (anmäl i tid)

Din kattklubb kommer att hjälpa dej vid första utställningen

Lycka till på utställnings arenan

EddaM
0

#14: Skall oxå dit =) På lördagen går jag assistent och på söndagen ställer jag en skogis och min LH Huskatt Feztiz =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MonicaLagerquist
0

Vi andra har december.Skrattande

Jag kommer förhoppningsvis och stäler på lördagen den 12/12

chilisalsa
1

Alltså… blir lite nyfiken varför det anses som nödvändigt att ansa pälsen på en katt för att den ska bedömas som bättre. Klippa klorna är ju inte riktigt samma sak tycker jag, man vet att en katt har klor och att de växer till, men inte hur den egentliga pälsen ser ut. För mig känns det lika konstigt att ta bort tofsar på öronen som att färga en katt eller måla prickar på en bengal :)

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

#17 Utställning är en skönhetstävlig.Två bensmodeller fixar till sig,rakar benen fönar håret osv.

chilisalsa
1

Jag vet väl att det är en skönhetstävling… men det är ju också en värdering i ett fortsatt seriöst avelsarbete… eller borde vara. Om en katt blir värderad på premisser som inte är kattens gener blir det ju fel tänker jag… även silikonbröst ger minuspoäng i min bok *S* ;)

Man kanske skulle bli domare…

Medarbeterare på Kost

IceJossan
1

Men det är ju konstigt att man ska fixa till katten (alltså klippa tofsar etc) för att få den sådär "perfekt" - för då är den ju inte perfekt egentligen. Om en katt som rasenligt inte ska ha tillstymmelse till tofsar på öronen har jättelånga tofsar så är ju inte denna katt helt rastypisk i det yttre, men om tofsarna klipps så syns inte det och katten ser ut som rasen ska och har chansen att få kanonpoäng på utställning. Avlas det sedan på denna katt så kan ju ungarna ärva örontofsarna, och blir därmed inte heller rastypiska. Små små fel gör att katten inte är "bra", men alla dessa katter som är tillfixade som egentligen inte är "bra" får ändå bra poäng. Det känns som att hela grejen är bortkastad då :S Ska det vara så petnoga som man vill få det till att det är så borde man inte få fixa till katten, utan den borde dömas såsom den faktiskt ser ut.

Jag tycker för övrigt att det är befängt med dessa skönhetstävlingar (likaså sådana för människor såklart).

chilisalsa
0

Om man tar en annan typ av skönhetstävling som är vanlig i dagarna, nämligen lussekattstävlingar så är de ju till 100% skönhetstävlingar. Där kan t.o.m. en genetisk defekt som direkt skulle diskvalificera den i en vanlig utställning för katter, göra att den känns finare eller mer speciell av många och därmed får många röster… t.ex svanslös.

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

#21 Fast de bedömningarna ger ju ingenting annat än ära för matte och kanske en liten vinst. Ingenting som gynnar katten eller rasen så att säga. Dessutom är det ju bilden som röstas fram, inte katten på bilden. En jättefin bild på en rätt "ful" katt kan vinna stort över jättevackra katter på halvdana bilder - och tvärt om. Det är sällan domare som bedömer vem vinnaren blir, utan publiken - och är det en kattägare som får hela släkten och vänskaran att rösta på ens bild så lär ju denne vinna vilken bild den än tävlar med.

chilisalsa
0

Ville bara belysa det du skriver… Det är 2st ytterligheter å ena sidan, där där den ena verkligen är en skönhetstävling där varje person (domare eller enskild) går på magkänsla enbart. Min tanke var att det borde vara annorlunda i en utställning… just pga att det är andra hänsyn som borde tas, såsom avel. Men man kanske inte tänker så… vad vet jag. De är iaf skoj att gå och se på…

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Mer hälso- och temperamentsbedömningar tycker jag. Dock är det såklart svårt med temperamentsbedömning eftersom en utställning ofta är en mycket stressande miljö för en katt.

Hawknestgrove
0

Inte de långa håren framför öronen, utan de som sitter alldeles på öronspetsarna. Och inte klippa, utan lugga bort. Vet inte hur det är numera, men när jag ställde ut, så va ju plenty av talkpuder ett absolut måste för att få den rätta fluffiga looken. Rätt, en katt behöver inet vara INT.Ch. för att användas som avelshane, men det gäller ju att vara så attraktiv som möjligt för att få så bra avsättning för sina avkommor som möjligt. och ja självklart så ska du ha priset av en kattunge, sen är det upp till dig om det tex bara blir en kattunge. OCh en omparning sk man bjuda på om det blir blårök. sen  är det alltid bäst att damen gör besök hos herren för parning och då får hon ju stanna några dagar. Givetvis, så är det honans ägare som står för transporten och gör även upp om ansvarsbiten, det är väldigt viktigt. MEn som sagt, har uppfödaren sagt att katten är utställnngsduglig, så ta chansen. nu verkar kissen än så länge väldigt ung, han har inte fått sin yviga krage än?

MonicaLagerquist
1

Jag lovar aldrig att hankattsägaren ska få en kattunge,däremot så får ju gärna hankattsägaren ta av kattungepengen och köpa sig en unge i kullen.Blir det bara en unge så blir det en väldigt dyr unge och det är inte alltid som man kan ge en parning till.Tänk om honan inte löper förens efter ett år och hankatten kissar ner allt i sin omgivning.

Hawknestgrove
0

ja vi tog aldrig kattunge heller utan priset för en kattunge och blev det bara en, så tog vi inte lika mycket som med fler. OCh Vi hade tur, vår hane kissade inte ner alls, man kunde nästan tro att han var kastrerad. och han hade fästmör som väntade på honom… och tog sig inte parningen så fick de göra om det igen. vi tog aldrig betalt förrän kullen var född och frisk och lämnade ut avelsbevis i så pass god tid att det funkade bra att få ungarna reggade.

Zorbaaa
0

#25 haha lugga, vad är det?
han har börjat få krage, de där bilderna är 2 mån gamla, nu är han snart ett halvår.

även om han skulle bli en bra avelshane så känner jag att det är för mkt jobb, fix och pengar. att sitta och pudra sin katt och noppa hårstrån är varken min eller hans grej. jag vet att han är finast och det räcker =) nu får han kastreras med syrran på tisdag.

Hawknestgrove
0

man tar tag i örat  ett riktigt stabilt grepp med ena handens tumgrepp och så luggar man loss  de små millimeterstora tofsarna med andra handens tumgrepp du sätter liksom tumnageln mot pekfingrets insida och  noppar. Det gör inte ont. Ja ställa ut är ett jättejobb, jag lovar!!!! vi hade aldrig ställt ut om inte vår hane hade haft mer eller mindre en kometkarriär, på sammanlagt 7 utställningar på raken vann han 6 och blev Int. Champ på rekordtid. MEn det kostade………

[Stampelina]
0

Alla gör ju som de själva vill, men jag vill veta innan vad som gäller. Jag tycker att en fast summa per levande unge vid ca 5 veckors ålder är en bra deal. Skulle inte vilja betala för en hel unge om man exempelvis bara får två stycken.

tuska
0

Parnings avtal brukar vara att man betalar språngavgift 1500kr samt

1000 kr/levande kattunge.  Vid endast en unge omparning.

[Forest]
0

Jag tycker du gott kan ställa ut han och hör med din uppfödare om tips o allt sånt. Just för se vad han går för på utställning.

Zorbaaa
0

#29 oj kan du inte visa bild på din fina katt?

Hawknestgrove
0

Zoorba, tyvärr  är han död sedan många år tillbaka. MEn om du kollar här, så ser du vad duktig han var……

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=163070&g=4&p=sbi&o=ajgrep