understimulerad innekatt
Hej, jag har en innekatt på 5 månader. Vi bor i en stor lägenhet i stan och är ofta hemma, men jag känner ändå att hon är understimulerad. Har någon tips på en bra leksak eller något som hon kan sysselsätta sig med medan jag jobbar? Tacksam för svar!
En kattkompis såklart 

Haha jo det har jag faktiskt funderat på! Men känner att jag inte har riktigt råd att ta mig an en till ny katt nu på direkten plus att jag tror det blir svårare att fixa en kattvakt då om man reser bort. Men det händer nog att jag skaffar en fram över! ska åtminstonde vara kattvakt åt en annan katt nu i veckan, så hoppas det blir kul för henne :)
jag hade nog rekommenderat en leksak som jag hade till min rackare ! leksaken har ett slags gummisnöre som man sätter fast i tex taket och längst ner hänger det en råtta som rasslar. VÄLDIGT kul enligt Silly iaf.. dock bet hon sönder den ganska fort…

ja det lät ju spännande! för hon är ju mer av en snörkatt än en bollkatt har jag märkt
Stor klösmöbel och en KATTKOMPIS 

Alla snören bör katten om den öht ska leka med leka med under uppsikt av någon.
Stolt ägare till tre La permer
Prasseltunnel från ÖB, 69:- alla katter hos mig älskar den

Laserpekare
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag har också en understimulerad katt på 5 månader och jag traskade iväg till djuraffären och kom hem med saker för över 400kr..
Jag köpte en laserpekare - han är totalt galen i den och kan leka i timmar! Han till och med sitter och tittar på väggen ibland och undrar när den ska dyka upp. Jag köpte också en sån snöre med en mus längst ner som man kan hänga i dörrkarmen/taket och det är också en stor favorit. Han drar och hoppar och har sig, han tror även att man kan gå iväg med den i munnen och då är det jättekul att jaga den när den släpper och flyger iväg!
Han fick också en tunnel, en ganska kort en som prasslar mycket och den var han skeptisk till i början men nu är även den en jätterolig och omtyckt leksak. Speciellt om man prasslar på den och lägger i en mus därinne!
Han jamar inte lika mycket och är väldigt bra på att underhålla sig själv tack vare dessa leksaker men jag märker på honom att han tycker det är roligare när matte är med i leken 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Om din katt gillar snöre så kan jag rekommendera flim-ama-string. Finns att köpa på internet på vissa försäljar sidor på kattgrejor. Den finns bland annat på supercat.se och klickar man på aktivering :)
Jag har en kattunel som prasslar, ganska lång. Min Cornish älskar den, hon kutar så bakvagnen knappt hinner med, sen gör hon som #9's katt och lägger leksaker där inne. Så när jag städar så hittar jag alltid alla hennes leksaker i tunneln, sen sprider jag ut dom efter städning och vi leker och trixar…. men självklart hamnnar dom i tunneln tillslut :p

Tack för alla tips, jag ska absolut skaffa mig en tunnel! :D för det vet jag att hennes uppfödare hade till henne när hon var liten.
eller så låter du Tyson jaga henne i din lägenhet !
hoppas att hon får det roligt med sin lekkabrat den här veckan ! och hoppas att hon inte blir deppig sen när kompisen ska åka tillbaka

I den gamla tråden aktivera katt - hur gör ni? finns många bra tips :)
Det är framförallt om vad man kan göra när man är hemma.
Annat som katten kan ha kul med är en papperskasse (avklippta handtag så att katten inte fastnar), en toarulle (=mycket städning sen, men väl värt att katten haft kul),
Nåt som katten kan få jobba länge med utan att du är hemma: En vedklabbe/bit trästam som du borrar/gör massor av hål i överallt, stora nog att pressa fast godisbitar/torrfoderbitar i. Spika eventuellt fast trädbiten på en platta. Pressa fast godiset/torrfodret (annan sort än vanligt) så att kisse verkligen får kämpa för att få loss bitarna!
Det är inte alla som är så intresserade, men det är väl värt att testa! Jag vet 2 katter som är helt galna i att slita bort godsakerna från vedklabben jag fixade till dem :P
vedklabben, finns det bild, undrar lite hur den ser ut. :D

#16 Jag har letat som en galning efter bild på den tidigare, men kan inte hitta den :( Jag vet att jag har den, men hittar den inte bland alla ca 50 mappar… Lovar att återkomma om jag hittar bilden!
Däremot kan jag visa en oerhört välgjord PS-bild som visar hur det ser ut :P
Alltså, jag spikade fast en vedklabbe på en träplatta. Sen tog jag en kniv (hade ingen borr) och borrade hål och skar ur klyftor, lagom stora att pressa ner godisbitar i (olika sorter/storlekar). Sen fick katterna kämpa ordentligt för att få loss bitarna som jag pressat fast så hårt. De får alltså försöka bita tag i godisbiten och försöka dra loss den - det är det som ska vara svårt!

Det där med veden lät ju intressant, och min katt älskar ju kyckling så det kanske funkar även med det?
Det är lite som vad vi funderade på förut, att vi tänkte såga ner en bit av en fin björk (på privat mark såklart) och sedan fästa den mellan golvet och taket och kanske hänga en liten hängmatta mellan två grenar eller så. På det sättet får hon en fin och billigare klätterställning :) plus att det blir en massa härlig bark att klösa på…
Har du klösträd/möbel golv till tak variant eller liknande?
/Fridaybrew

#18 Det funkar säkert :) I annat fall kanske en vanlig platt kartong kan komma till nytta - man lägger in godsakerna där så får katten pilla ut dem själv.

#19: Nej jag har ju inte det ännu, bara en klöspelare. Därför kom tanken med trädet upp, vore ett roligare alternativ tror jag.
#20: tack för bra tips! har massvis av gamla kartonger och kassar hemma

En tom äggkartong, torrfoder/godis och något som gör att den inte halkar runt för mycket. Vi ställer den på ett mockaskinn men har läst om andra som spikat/limmat fast äggkartogen på en stor träbit så det funkar okså. Billigt och enkelt