Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4693 ggr
PewPea
0

Presentera 2 katter för varann.

Hej.

Jag har en kastrerad honkatt på snart 1½ år.

Har känt ett bra tag att hon känner sig jätte ensam, står och skriker osv så fort jag går utanför dörren så kände att hon behövde en kompis. Nu har jag skaffat en okastrerad honkatt på prov för att se hur dom kommer överens.

Finns det någonting särskilt jag kan göra för att underlätta det hela?

line84
0

Låt den nya honan sitta ett par minuter i buren innan du öppnar burdörren. Så får de lukta på varandra genom gallret. Katter brukar sköta det där rätt bra själva. Lycka till!

Jourhemmet
0

Ofta så är det enklare med en hane om du redan har en hona. Hur funkar det så här långt och hur länge har du haft den ny?

Låt dom vara, det testas rangordning i början och det kan bli lite morr och fräs.

PewPea
0

Just nu så sitter dom på långt avståd och den nya katten fräser, jag får inte komma i närheten av henne.

Vet inte om det skulle funka med feliway för det är jue ganska dyrt också :/

Får avvakta och se^^

PewPea
0

Jag får verkligen inte komma i närheten utav den nya katten, hon morrar och fräser redan när jag står 5 meter ifrån henne.

Tror inte jag kan ha kvar henne :/

Brajg
0

Den nya katten är osäker och vet inte riktigt vilka filurer ni är så därför fräser hon.

Skulle börja med att ha den "gamla" katten instängd så den nya får lite tid att undersöka den nya omgivningen. Om du tex har en filt i buren med den nya katten kan du ta den och lägga inne hos den gamla så hon får lukta på nykomlingens lukt.

Sen försök att fixa något galler och avgränsa boytan så de kan se varandra och lukta på varandra men inte hoppa på varandra :)

Och kanske de första dagarna bara låta de träffas på riktigt under uppsikt.

Har man tur så klickar det direkt mellan gammal och ny men oftast tar det ett tag för dem att bestämma rang osv så räkna med att det kan ta upp till ett par veckor innan de blir kompisar.

IceJossan
0

Det är nästan självklart att nya katten är rädd i sin nya miljö och gör vad hon kan för att försöka visa sig stursk.

Tänk själv: Du blir kidnappad, intryckt i en låda, ivägkörd, och utsläppt på ett främmande ställe med en helt okänd varelse och en likadan varelse som du och båda stirrar på dig, och den okända varelsen försöker peta på dig. Herregud, jag skulle vara livrädd!! Klart hon morrar och fräser, hon vet ju inte att du är snäll och att miljön är trygg.

Ge det tid, låt henne vara ifred. Kan du dela av hemmet så vore det bra om du kunde tillverka en nätdörr, så att katterna allt eftersom de vågar kan få träffa varandra men med ett tryggt nät emellan.

Många gånger tar det flera veckor innan katten bott in sig i sin nya miljö och kommer överens med den andra katten. Man får ha stora lass med tålamod och inte tro att det ska gå bra från första stund, för det är sällan det gör det.

micaela88
0

Låt det ta sin tid! Har själv varit i samma sitts å haft panik för att dom är rädda arga osv. men dom vänjer sej, katter e så bra på att anpassa sej. Ha tålamod!