Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12710 ggr
zanpakuto
3

Jamar innan toabesök?

Vi har en hankatt på 1,5 år som är innekatt.

Han kissar duktigt på lådan men nu senaste dagarna när han ska bajsa så jamar han innan och springer in på lådan och sätter sig i rätt ställning och sitter där en stund men bajsar inte och sen springer ut och jamar, in och sätter sig och ut och jamar osv.

Förut idag fick jag vara med och sätta honom på lådan flera ggr och uppmuntra honom och klappa honom och till slut så bajsade han på lådan.

I lördags jamade han och sen satte han sig för att bajsa på min sambos kläder på golvet i vardaggsrummet där vi satt, men sambon hann stoppa honom när han såg vad kissen höll på med och sedan gick kissen på lådan.

Är han hård i magen? Har han ont?

Han jamar bara innan, inte under tiden eller efter att han har bajsat.

Att kissa på lådan är inga problem och då jamar han inget.

Jag gör rent lådan efter varje gång han varit där, så det är inte för att det är lortigt som han inte vill bajsa på lådan.

Vi bytte låda för en månad sedan och det har gått jättebra och inga problem.

Vi har även tänkt byta Kattsand till något mer naturvänligt och har då börjat blanda upp hans vanliga sand (bentonit) med den nya (papperspellets), så han ska få vänja sig vid den nya sakta.

1 del pellets och 3 delar bentonit.

Det började vi med igår. Att han jamat innan han bajsar har han gjort sedan i fredags/lördags.

Det är som sagt bara när han ska bajsa som han jamar och springer fram och tillbaka.

Än så länge har han inte bajsat någon annanstans än på lådan dock.

Förutom när han är bajsnödig så jamar han inget och är samma glada katt som alltid.

Jag vill ju inte att han på något sätt ska må dåligt och nu verkar han ju göra det iom hans beteende när han är bajsnödig.

Vad kan vara fel?

Rosenlind
1

Verkar konstigt. Är det normal konsistens och normal mängd på avföringen? Kan det vara något som ligger och irreterar i tarmen tex. en bit snöre eller något?                                                              Hoppas att det ordnar sig och att det är någon som jag kan ge dig något tips på vad det kan vara.

Jourhemmet
1

Har han inte gjort det tidigare så är det konstigt. Har ni kollat så att han inte har mask som irriterar. Jag har haft många jourkatter som innan dom sätter sig går runt lite i lådan och mjauar.

zanpakuto
0

Det är samma mängd. Konsistensen vet jag inte, den är inte lös iaf.

Antingen så är det som vanligt, alternativt att han är lite hård i magen.

Så vitt jag kunde se idag när han gick på lådan så såg bajset ut som vanligt. KAN vara att han är hård i magen dock då jag hörde när han bajsade och det dunsade mer än vanligt när han bajsade.

Dunset kan bero på den nya lådan, jag har inte för vana att lyssna på när han går på lådan.

Mask har han inte. Han har haft mask en gång, när min sambo först tog hem honom. Men sedan dess har han inte haft det.

Som sagt så är han, utöver jamandet när han är bajsnödig, precis som vanligt.

AgnetaB
1

Om han är hård i magen kanske det gör ont o han talar om det. Blanda   i lite

vatten när du ger honom blöt maten så att magen kanske blir lite mjukare.

Du kanske ger någon mat som ej är så bra. Om han äter mycket torrfoder så

måste han dricka ordentligt även för kisseriet. 

Sedan kanske någon annan vet vad man ger vid hård mage på katt. Annars

ringer jag alltid o rådfrågar veterinären .

zanpakuto
0

Vi har inte ändrat något i hans kost och han dricker bra med vatten.

Så det borde väl inte bero på vad han äter iom att han aldrig tidigare fått problem av exakt samma mat.

Han äter faktiskt inte blötmat, han vägrar äta det och äter bara torrfoder. Vi har testat med flera olika sorter och smaker på blötmat, men han vill inte ha.

Jag har hört att man ska blanda i olja i maten för att avhjälpa hård mage, stämmer det?

I sådana fall, någon speciell olja?

asvensso
2

Mina katter sjunger en trudelutt ibland innan de gor nr 2 pa ladan. Eller springer tokiga runt med katt-spatt och leker for att fa igang magen. Kan vara helt OK.

Men att katten satter sig och forsoker bajsa pa nagot som luktar tryggt tyder nog pa att det kan vara lite problem i magen. Det kan vara sa att analsackarna ar inflammerade. Hur ser sjalva rumpestumpen ut?  Verkar det som om katten har lite klada darbak dvs gnider sig mot saker?

IceJossan
0

Att han sitter och klämmer men inte alltid lyckas tyder på hård mage tycker jag. Man kan ju blanda i olja, och jag har läst här nånstans VAD för olja som är bra, men jag hittar det inte nu :/

Linnea
0

paraffinolja ska det vara. Man kan ge det i maten eller som jag, en spruta i munnen. Min katt får olja ett par gånger i månaden pga en bäckenskada.

Skynda långsamt så går det fortare.

chilisalsa
0

#8 var köper man det ??

Medarbeterare på Kost

zanpakuto
0

Men paraffinolja gör ju så att de inte kan ta upp näring osv. Känns inte som det mest optimala att ge katten.

Vad jag sett så klämmer han inte direkt när han sitter på lådan utan att bajsa, han bara sitter i rätt ställning men gör inget.

Idag gick han på lådan utan mitt stöd :)

Har blandat ner osaltat äkta smör och lite olivolja, för det vet jag att han tycker om, i hans torrfoder så får vi se om det hjälper.

Hans bak ser ut som vanligt och han gnider sig inte emot något eller tvättar/slickar mer än han brukar. Allt i hans beteende är normalt förutom att han jamar innan han ska bajsa.

[Norrbysa]
0

Han kanske vill ha två lådor? En för nummer 1 och en för nummer 2. :-)

Cazzos
1

Min katt brukar också jama före han ska bajsa. En gång så var han så hård i magen att han gallskrek inne på toaletten när han bajsade Rynkar på näsan

Men det har bara hänt 1 gång!

Det kanske är något som irriterar eller kliar i rumpan, kolla hos en vet. annars.

zanpakuto
0

Men om det vore något som irriterade osv så borde det ju märkas mer än bara när han är bajsnödig.

Han är som sagt precis som vanligt i övrigt.

Får se om han blir bättre av det jag blandade ner i hans mat :)

IceJossan
1

#13 Är han hård i magen kan det göra ont precis när han bajsar, det behöver inte göra ont annars.

Okej om han pratar innan han ska göra sitt, det gör mina när vi är på promenad, men att han klämmer utan att få ut nåt vissar ju att nåt inte är bra.

Sen kan det ju vara så att om han inte verkar ha ont utan mest sätter sig i rätt position och "väntar på att nåt ska hända", att han börjar bli nödig men att det inte riktigt är dags än. Även så kan mina göra, att de jamar lite, gräver, sätter sig och väntar, går vidare, pratar, gräver ny grop, sätter sig och väntar, gräver djupare, väntar, gräver en ny grop och SEN är det dags!

Linnea
0

#9 Apoteket

#10 Vilket är bäst? Att katten inte tar upp näring den dagen du ger olja eller att han är hård i magen? Det går att ge matolja, olivolja mfl men parraffinoljan är överlägset bäst om man behöver smörja tarmarna.

Skynda långsamt så går det fortare.

zanpakuto
0

Jo,  men då borde det väl göra ont När han bajsar?

Han jamar ju innan han går in och sätter sig, inte när han väl är där inne.

Klämmer när han sitter gör han ju inte direkt heller (tror jag), han bara sitter liksom.

Kan ju vara så, men då borde han väl inte ha gått 1,5 år utan det beteendet och sedan helt plötsligt i fredags började han med det?

Han satte sig ju på sambons klädhög i lördags i sin "nu ska jag bajsa" ställning och det har han heller aldrig gjort förut.

Samt så har han slutat gå på toa på nätterna. Tror jag, är inte helt säker på om han alltid brukade gå på toa på nätterna innan iom att då samsade jag och sambon om att göra rent lådan, så vet inte om sambon gjorde det på morgonen innan jag gick upp eller inte. Får fråga när han kommer hem från jobbet.

Något är ju fel.

Paraffinolja kanske är bäst på det viset. Men allt annat oljan gör utöver att katten får lättare att bajsa gör att jag inte vill använda det. Men tack för rådet! :)

IceJossan
0

#16 Antagligen är han då hård i magen och/eller att det gör ont att bajsa.

Han behöver inte skrika när han gör det, men han vet innan att det är besvärligt/han har ont i magen och får inte ut nåt när han satt sig.

Att han skulle till att bajsa på klädhögen tyder även det helt klart på att något är fel. Vanligt är att katten förknippar lådan med smärta, och därmed hellre sätter sig nån annanstans.

Ursäkta, men jag förstår inte att du vänder bort de möjliga förklaringar du får när du själv ser att katten är besvärad. Katter är otroligt duktiga på att dölja smärta, så bara för att katten inte skriker som ett barn betyder inte det att han inte har ont i magen. Kontakta en veterinär om du vill ha råd ifrån en sådan istället.

zanpakuto
0

Jag vänder inte bort möjliga förklaringar?

Det här med inflammation/irritation i baken har jag sagt att jag inte tror att det är pga att han inte ger sin bak någon annorlunda uppmärksamhet (slickar, gnider sig osv) samt att hans bak ser ut precis som vanligt. Det är inte mask för det vet både jag och min sambo hur det ser ut.

Samt att det skulle vara en vanligt beteende att jama innan och krångla med bajsandet verkar inte kunna stämma heller eftersom 1,5 år gått utan detta beteende och sedan helt plötsligt så gör han så varje dag sedan i fredags. det tyder ju på att det har hänt något (förmodligen att han blivit hård i magen).

Så visst, de sakerna har jag väl vänt bort, men det är ju för att de inte stämmer in på honom.

Jag har aldrig påstått att han inte har ont.

Jag vänder inte bort att han kan ha ont i magen/när han bajsar.

Jag ställde bara en fråga, baserat på hur det känns när man själv är hård i magen och då gör det ofta ont När man bajsar och då tänkte jag att det kanske är logiskt att han borde jama/jämra sig När han bajsar och inte bara innan han går in på toaletten, samt att #12 skrev att hennes katt skrek/jamade När han bajsade när han var hård i magen.

Så, ursäkta att jag inte är en kattexpert och vet när de ska jama eller inte och ställer frågor till er som kanske vet bättre än mig i hopp om att kunna hjälpa min katt.

Hur som helst så verkar det ju som att han är hård i magen och att det är det som är problemet.

Plus det #17 skrev om att han förknippar lådan med obehag och därmed försökte bajsa på sambons kläder i lördags och det också är anledningen till att han vill ha/behöver mig med som uppmuntrar honom när han ska bajsa. Det verkar vara en logisk förklaring.

Har tagit mig friheten att lite bättre inspektera hans bajs och det var faktiskt lite väl kompakt och hård bajs.

Han är inte förstoppad iaf, för han bajsar lika ofta som förut, men det säger ju inte att han inte är hård i magen.

Så som sagt så försöker jag få i honom mer fett/olja och mer vatten för att försöka avhjälpa det.

IceJossan
0

#18 Det är det att det har låtit som om du mest sagt "nej det är nog inte det" om allt möjligt som låter som en rimlig förklaring. Men bra att det inte är så då, att du gör vad du kan.

Jag har inte så stor koll på vad mer man kan göra än att försöka få i katten olja och mer vatten. Ring gärna en eller flera veterinärer och hör vad de har för tips. Jag vet att det finns fler åtgärder, men har helt glömt bort dem nu tyvärr.

zanpakuto
0

Det är inte så jag menat.

En familjemedlem dog på ett hemskt sätt i helgen och jag är väl inte helt hundra i huvudet sedan dess och att uttrycka sig korrekt och på ett förståeligt sätt kanske inte är en prioritet i min hjärna just nu.

Ber om ursäkt om jag verkat dryg mot någon som skrivit här.

Jag har faktiskt kollat allas tips, dvs kollat om han har mask, inflammation, kännt på magen om han har ont, kollat så han kissar/bajsar i samma intervall/mängd som innan, äter/dricker som han ska osv.

Så jag har inte bara dissat allas förslag rakt av, även om det kanske verkat så.

Kanske borde varit mer tydlig med att jag faktiskt kollat allas förslag så kanske det inte skulle bli några missförstånd.

Ber än en gång om ursäkt.

Jag vill inte att det här ska hända honom igen så jag funderar på att byta ut hans mat helt. Läser på om BARF och tycker att det är optimalt, måste bara få häng på det så jag inte gör fel på något sätt.

Ska köpa lite olika bra blötmater och testa att blanda ner litegrann i hans torrfoder så kanske han kan vänja sig vid det och tycka om någon av dem.

Torrfoder är ju inte optimalt för en katt av många anledningar och det kan ju vara därför (mycket troligt) han nu är hård i magen.

IceJossan
0

#20 Det är okej, ingen skada skedd iaf.

Jag kom att tänka på en grej som kanske kan hjälpa honom med övergången från torrfoder till burkmat.

Krossa torrfodret och blöt upp i vatten = samma smak med annorlunda konsistens. Blanda i pyttelite burkmat, sen mer och mer allt eftersom. Då bli det kanske inte så stora kontraster mellan torrfoder och mjukmat.

Jag vet inte om det funkar, men detta med att krossa torrfodret och blöta upp till en sörja (precis som burkmat) körde jag på en katt med ont i halsen som inte kunde äta torrfoder pga smärtan och inte burkmat pga överkänslig mage.

zanpakuto
0

Bra idé.

Ska genast gå och krossa torrfoder och blöta upp litegrann så får vi se vad han tycker om det :)

Det vore så bra om han kunde lära sig äta andra saker än bara torrfoder.

IceJossan
0

Ja det vore ju bra.

I början kan han bli lös i magen, så ta det försiktigt med övergången.

Jag kände förresten en katt som hade nåt knas på ämnesomsättningen. Han kunde inte äta torrfoder, för han blev förstoppad på en gång, och var tvungen att äta burkmat hela sitt tyvärr alldeles för korta liv. Burkmaten var bra för hans mage, då funkade den som den skulle. Så om du får över din kisse på åtminstone burkmat så funkar kanske magen bättre! Problem kan ju komma på senare år, de behöver ju inte vara födda med "hård mage" utan det kan ju komma senare av någon anledning.

zanpakuto
0

Jag ska ta det försiktigt och blanda ner blötmaten i hans torrfoder och sedan allteftersom öka mängden blötmat tills han vant sig vid det.

Nej, visst behöver man inte ha problemen redan vid födseln, så är det väl med alla varelser att man under livets gång kan drabbas av saker som man inte fötts med.

Så bara för att han inte fötts med hård mage så ska man inte anta att det inte kan drabba honom senare i livet, dvs nu.

Jag tror att kissen kommer må bättre när han får bättre anpassad mat :)

IceJossan
0

Hoppas det :)

zanpakuto
0

Vi var iväg till djuraffären och köpte fyra nya leksaker till honom igår, för det tycker jag att han förtjänar nu när han varit så duktig även fast han haft ont!

Så inatt har han härjat livet ur sig med dem :)

Och det allra bästa: Jag köpte blötmat idag och det mumsade han i sig på stört! :D

Jag gav honom dock bara lite till att börja med. Ska ge honom lite mer ikväll och sen lite mer imorgon osv, så hans mage får vänja sig.

Han fick typ en matsked med blötmat nu.

IceJossan
0

Åh, så bra!! Vad var det för sort och smak han gillade?

zanpakuto
0

Mjau Kycklinghjärta :)

Får se om han accepterar andra smaker också senare.

Det var när han var liten som min sambo testade att ge honom blötmat, så nu kanske han vuxit upp och fått annan uppfattning om det :)

Vem vet, men jag är väldigt lättad iaf att han direkt åt maten!

asvensso
0

Hur gar det med aktiviteten pa ladan?

Hawknestgrove
0

sen ska messmör och eller mesost vara milt laxerande på katt. utan att det är farligt. Poängen är ju att han gillar det, förstås. OCh lite vanlig mjölk kan kanske funka också? för som sagt, han krystar och förknippar lådan med ont i stjärten och tror att mjuka trygga kläder inte gör ont. MEn på sätt och vis, så är det mindre farligt om han är hård än om han är lös. Men testa med mesost/messmör och paraffinolja om det håller på. Behöver ju inte vara mycket, en kaffesked bara….Går även att använda "bakvägen" men det geror ju på hur snäll katt du har…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AgnetaB
0

Jag jobbar inom vården o det brukar vara bra med rörelse vid hård mage.Med andra ord bra kanske om han leker runt lite.

Hawknestgrove
0

precis… suveränt det med….

Kania
0

Min ena katt jamar alltid efter ett toalätt besök och det är stor skillnad om han gör nummer 1 eller nummer 2. Sen springer han ofta väldigit snabbt efteråt som att han har blivit pigg!

Hawknestgrove
0

här har vi tvärtom. Esther kör bajsrace innan hon ska  kacka, springer så torvorna ryker här inne…..Skrattande

zanpakuto
0

Det beror på hur man ser det. Han bajsar där han ska, men nu inatt så kissade han i våran rena-tvätt-hög.

Men det var mitt fel, han tycker väl inte om sin nya Kattsand och det kan jag förstå. Så jag fick stå och manuellt finfördela och göra om pelletsen så att det ska bli skönare för tassarna.

När jag var klar så började han jama och springa fram och tillbaka, snabbare och snabbare och jamade högre och högre. Han var uppenbarligen skitnödig, men han gick allt på lådan till slut och bajsade utan problem.

Eller ja, jag bar honom till lådan och satte honom på den så bajsade han.

Jag satte honom på lådan tre ggr innan det också, men då krafsade han bara lite och gick sedan därifrån.

Nu har han stolleryck och leker rövare och kutar omkring och för oväsen med sina leksaker (och mina saker!), så som en glad katt ska göra :)

Jag funderar starkt på att ta med honom till veterinären snart…

Vi har bytt mat från torrfoder till blötfoder och jag blandar dessutom i mer vatten i maten så han ska få i sig mycket vätska.

Men han är fortfarande hård i magen.

Tack för alla tips, men eftersom detta problem håller i sig så är det ju något som är fel och måste åtgärdas.

Vill inte bara behandla honom när han har problem, jag vill förebygga problemen så att de aldrig behöver behandlas, om ni förstår.

Förövrigt så är jag inte så säker på om han är hård i magen heller.

Jag vet ju liksom inte hur kattbajs Ska vara i konsistens och form så jag har ju inget att gå på, men jag tror att han är hård i magen. Kottarna är liksom lite väl hårda tycker jag.

[nataschaj]
0

Kan vara tarmarna som är de stora problemet, så ta han till vetten så får dem undersöka honom.

berätta gärna hur de går sen med han.

Hawknestgrove
0

De ska vara rätt så hårda. de ska  inte kleta i skopan om du förstår vad jag menar. MEn gillar han inte ströet i lådan, så bör du byta omedelbums. Till någon finkornig sort. Finns många i den varianten.

zanpakuto
0

Uppdatering:

Det är inga fel på katten, han är inte ens hård i magen.

Alltihop var mitt fel.

Jag har rengjort hans låda för bra mellan besöken. Nu gör jag inte det längre och han går på lådan utan ett knyst :)

Tack för all hjälp!

Hawknestgrove
0

ok

[nataschaj]
0

kan ens katt tycka de? alltså att de ör för rent i toan??

men bra att de är övewr

Hawknestgrove
0

haha, ja han kanske inte känner igen sin egen doft……

zanpakuto
0

Uppenbarligen kan de tycka det eftersom det var det som var problemet enligt honom :)