varför gör han så här?
vi har en han katt sen snart 2 år tillbaka han är ca 2. en hitte katt.
i början hade han problem att kissa och på lådan men de har gått över.
i början av sommarnen så gick han ut och under sommarnen var han inne ca 3-4 dagar. men vi såg han ute och kom om vi ropade på han. i agusti försvann han och vi gick runt och letade och ropade hörde me grannar m.m efter lite mer än en månad kom han hem och vägrar nu så gott som att gå ut.
han fåt jätte gärna va inne, MEN han har börjat hoppa upp på bänkar vilket han vet att han inte får. när han hör att vi kommer så springer han och gömmer sig.
han har börjat attacera fötter på alla som visar sig i lägenheneten med både klor och tänder.
han förföljer oss till köket och vill jämnt ha mat. vi ger han potioner flera gånger om dagen för om de finns mat så äter han bara hela tiden.
vi ger honom massor uppmärksamhet och bryr oss verkligen om han och gör allt för att han ska sluta.
vad har hänt? varför gör han så?
min sambo har tröttnat regält så detta hållit på i en månad. han säger de att om han inte skärper sig innom en månad så vill han lämna bort katten.
Har ni avmaskat katten med tanke på att han vill ha mat hela tiden? Han kanske har blivit sparkad och därför ger sig på era fötter.
min tanke också eller tankar. hur är han om ni går ner på hans nivå? attackerar han då med? OCh bänkar, …. alla katter vill komma högt upp, så högt som möjligt… Har han en egen hylla eller klösmöbel som han kan komma upp på? HAn vill väl se ut genom fönstret…MAska av och låt honom äta så mycket han vill.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har han varit hos en veterinär?
Om det vore min katt skulle jag lämna bort sambon istället..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Kastrerad?
Kastrerad?
nä nu när ja tänker efter så är de ett tag sen vi avmaska honom.
de finns många saker han kan klättra upp på och bänkarna är inte inte i närheten av fönstrena.
varför borde vi låta han äta så mycke han vill? han kommer äta konstant.. de gjorde han förr och fick då rådet att göra så vi gör nu.
nej inte kastrerad.
Inte konstigt att han drar iväg. Beställ tid IDAG för kastrering. Han är säkert redan pappa till massor med stackars kattungar som kanske föds ute. Och han har säkert rykt ihop med en massa andra hanar.
Ps lämna bort sambon
# Oj är han inte kastrerad, då kan han ha många kattungar efter sej
Hans betende är säkert hormonellt betingat.
En okastrerad katt behöver mycket mat det går åt mycket eneri att vara fertil.

Jag hade en katt som brukade leka genom att jaga fötterna, så kan mycket väl tänka mig att eran katt gör det för att han har tråkigt. Som redan sagt är det A och O att kastrera katten. Detta gör katter lugnare, de blir mer hemkära men det viktigaste av allt är att man som en ansvarsfull kattägare/älskare ser till att minska beståndet av hemlösa katter i Sverige. Det finns absolut ingen mening med okastrerade katter om det inte är avelskatter. Det finns så mycket fördelar med en kastrat gentemot en fertil hanne. Så en kastration och lite mer aktivering borde göra susen.

Jag håller med de andra, kastrera o ge honom sedan ett bra foder för kastrater. Sedan behöver han kanske aktiviteras en del nu under vintern när han inte kan vara ute så mycket. Köp hem några nya leksaker o lek med honom. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Varför är han inte kastrerad? Måste finnas någon anledning tycker jag??

Jag skulle rekommendera att kastrera han, det är inte ett särskilt dyrt ingrepp och din katt kommer att tacka dig hehe. =) Nämen en fertil hankatt har inte mycket annat i tankarna än brudar och det brukar resultera i en ganska rastlös och stressad katt, tyvärr. Jag tycker även att det är ganska ofta som fertila katter ha beteende problem, så som du beskriver.
Det är det första jag skulle ha gjort, och jag tror att ni kommer att få en mycket trevligare och mer harmonisk kisse.
Sen skulle jag införskaffa ett bra och mättande foder (om ni nu inte redan har det) I blötmatsväg tycker jag bäst om Mjau och Bozita. Torrmaten jag kör med är eukanuba då jag tycker att dom har bra innehåll och mättar bra.
Sen.. Skulle jag köpa nån slags aktiveringsleksak, så som matboll eller matpyramid. Nu kan inte jag länka men gå in på www.supercat.se , där har dom många fina aktiveringsleksaker där dom även visar filmer på hur det går till.
Annars ang hans problem så låter det som att han kan ha blivit sparkad eller liknande. Hur man tränar bort det är jag lite osäker på. Men jag skulle börja med det första jag skrev och eventuellt så slutar han av sig själv.
Nu blev detta ett väldigt långt inlägg, men det här är då mina tips. Hoppas allt fixar sig =)
Sarah.

Attackerandet av fötterkan vara pga understimulans. När han är ute så får han stimulans genom jakt och reviruppdatering, men nu när han mest bara är inne så lär han ju inte ha så mycket sånt för sig precis… Sysselsätt honom med annat, lek honom trött flera gånger om dagen!

Det är väl inte din sambos beslut?
Och som flera tidigare har sagt är kastrering och massvis med aktivering att föredra.
Putt … hur har det gått? har ni beställt tid för kastrering?
katten är både min och min sambos vi har ett gemensamt liv så han har me att söga till om.
anledningen till att han inte är kastrerad är för att när vi väl bokat tid så har han stuckit iväg och sen inte kommit hem.vi har bolat tid ett antal gånger. Vill inte tvinga han till att vara inne när han vill ut.
han har massor han kan sysselsätta sig med här hemma. både tunnlar klätter grejer möss klösgrejer m.m. han har ALDRIG använt dom.

#16 Ok =) Jag skulle ha "tvingat" han att va inne nån dag innan kastreringsdagen om det behövs, då jag tror att han skulle bli en mycket mer avslappnad katt efter. Tough love =)
Me hallå, katten måste ju kastreras, så håll honom inne tills det är dax. Så farligt är det väl inte?

0kej, fast om det är ett gemensamt val så borde väl du ha något att säga till om oxå :/
men det är väl inte så svårt att ha kissen inne, speciellt inför ett sådant viktigt ingrepp. Ni lär ju ändå ha honom inne ett par dagar efter kastreringen. Plus att då har du ju koll på kissen och han rikarar inte att få stryk, eller göra en hona dräktig.
#19 de har jag de är därför han fortfarande lever.

Usch vad hemskt det där lät! :/ Då kanske missen känner av att han inte riktigt är välkommen i familjen då ena familjemedlemmen vill ha bort honom.
ibörjan så kissade han överallt och vägrade sluta vad vi än gjorde. då ville nästan ja me avliva han. men inte. han slutade till slut och allt va gör bra i över ett år. utan de ä nu sen han kom hem som han ändra sitt betende som sambon inte vill att han ska betesig så. och de vill inte ja heller men ja vill inte av liva han heller.
ida så har han bitat mig i fötterna 3 gånger när ja gått från köket.
han bet sambons kompis i handen när han satt och klappade han.
han biter hårt för övrigt inte lite nafs bara de hade man kunnat stå ut me utan han biter hårt så man får märken ibland,
han satt på köksbänken förut och sambon skulle gå in och lyfta ner honom. då började han fräsa vilket vi ALDRIG sett han göra tidigare. när sambon närmade sig mer så började han slå med klorna i luften efterhonom. ännu nåt han aldrig gjort förut.
vi vet att han vart hemma hon någon när han va borta. nu börjar vi ana att han kanske blev tillåten att göra sånna saker där och då tror han han får göra så här me.

Det är ju en testosteronbomb ni har!
Kastrera honom och ge honom en hormonspruta i samma veva, så att hormonerna lägger sig och han blir en harmonisk katt!
Dessutom så lär han vara pappa till MASSVIS av kattungar, och många av dem har han "tillverkat" till ett hemlöst liv i svält och kyla. KASTRERA HONOM så att han inte gör fler ungar som fryser och svälter ihjäl!!!!! :( :( :(
Att ni inte vill hålla honom inne en dag för att han hellre vill ut gör att ni aldrig kommer kunna kastrera honom eftersom han aldrig vill följa med till veterinären. Det i sin tur gör att ni kommer få dras med hans pinkande och vassa beteende.
Så se till att kastrera honom. Det är bara att hålla honom inne, om han så ylar hela tiden. För när det är gjort är det ju gjort! Det är inte så att ni kommer tvinga honom att vara inne för alltid - det är bara för ett par dagar!
Hmm undrar om han har ont någonstans eftersom han är arg. Iväg till veterinären omgående så får ni en lugnare katt plus att veterinären kan undersöka honom.
Jag fattar inte hur ni kan ha en utekatt som ni inte kastrerar. Är det för mycket pengar att lägga på honom eller?

Kanske ni skulle kastrera honom och sedan ge bort honom? Kastreringen borde ha skett betydligt tidigare. Och det är en katt, han kommer inte bete sig prickfritt som ni vill. men han förtjänar all kärlek för det.
Men då kanske det andra "hemmet" har varit elaka eller liknande. Det finns ju personer som anser att man ska reta upp katter för att behålla "vilddjuret" hos dem. Alltså tränar dem i anfall. För han biter ju och anfaller, och har det andra "hemmet" varit elak mot honom så kanske det påminner om sådana situationer som nu sker hos er. Det finns ju många katthatare, en anledning till att hålla missarna inomhus.

Jag förstår det inte heller…
Jag hittade en katt igår, och idag är kulorna väck. Vart han än hamnar, om det så är tillbaka till en ägare eller till ett nytt hem, så ska han minsann vara kastrerad - för allas skull.
Ursäkta om jag fått en dålig ton, men jag kan inte se att en sån simpel grej struntas i, och att ni sedan klagar på att han pinkar inne :S Det vore nästan konstigt om en okastrerad katt inte pinkade inne!
nu ä de ju så att de ä ju inte ens säkert att han kommit in tills de att vi fått tiden.
Nej de är inte för mycke pengar att lägga på honom. som sagt vi har försökt massa gånger att locka in han för att få tag på han så att han kan kastreras.
han får massa kärlek tills de att han biter eller hoppar upp på bänkar, han får fortfarande kärlek men blir tillsagt för att han ska lära sig att man inte ska göra så.

Ursäkta mig nu, men det låter faktiskt som ett skyll. Och en okastrerad hankatt ska inte ens vistas utomhus förutom i sele eller rastgård.
Är nog kanske bättre om ni byter hem på honom då, för det funkar inte att vara arg och less på sin misse samt att man måste ha tonvis med tålamod.
Katter går inte att fostra som hundar. Men om ni håller honom inne, och sen ringer vetten så är saken biff. Så lång väntetid kan det väl inte vara, kastreringen tar tio minuter.
ja jag förstår inte problemet. när katten är inne, ring veten med detsamma så fort de har tid. OCh håll katten instängd tills dess!Det går aldrig att göra tvärtom, för då kan man ge sig den på att katten är borta. Ni verkar vara en katts mardröm till ägare. Inte får katten gå på bänkar,ni är mer rädda om några fåniga blommor,ni undrar varför han bits och rivs och ni låter en okastrerad katt springa vind för våg
… ni kanske hoppas på att katten blir kastrerad av nån grym granne, som lessnat på att få sina bildäck eller dörrpost nerpinkade? Hände en bekant här i Strömstad, som drog på kastrering av ren slöhet. Tack och lov så klarade sig katten, men det blev ilfart till veten på jourtid i stället… den klarade sig….
Passa på att beställa tid för kastrering nu, när han så gott som vägrar att gå ut.
Han har sprungit omkring i en månad och pippat fram en massa kattungar. Så konstigt att han är frustrerad nu när kylan hindrar honom att gå ut och göra det.
Ja jag slutar aldrig att förundras över att någon frivilligt vill ha ett okastrerat djur, såvida det inte är ett avelsdjur och är registrerat. Sen får det vara vilket djur som helst.
nu ä spåret uta så ja tackar för mig. för övrigt så verkar ingen av er ens förstå hur jag menar eller hur vi har de.

#33 Du är välkommen att PMa mig om du vill ha nå mer hjälp/råd.
Sarah.
Du ville ju veta varför din katt beter sig som han gör. Du har fått svar och vill inte göra något åt det. Kan vi som kämpar med hemlösingar och deras tusentals avkommor bli annat än förgrymmade, när man får bättre svar av väggen än av dig? Du tål inte sanningen och du är i mitt tycke en dålig djurägare liksom din sambo, som definitivt inte verkar vara någon djurvän.
Håll honom helt enkelt inne tills ni kastrerat honom. Det lär väldigt fort bli en lugnare kisse.
För som det lät i första inlägget så vill ha typ inte ens ut nu? Då borde det ju vara lättare.
Och det kommer bli lugnare för er alla.
Och det finns så många fördelar. Katten kommer automatiskt ha ett mindre revir, han kommer inte att försvinna iväg för att hitta honor. Sen är det väl trevligt om katten inte får det som motsvarar hiv?
Som sagt, finns många fördelar :) Så kastrera kissen och ge honom en chans.