Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4723 ggr
BMEXX
0

Liten kattunge

Idag så fick vi hem en kattunge. Jättesöt, men hon är bara 7 veckor!:S(trodde hon skulle vara 12 iaf)

Anledningen är att mamman övergav dem när de var 4 veckor och sedan har de blivit stödmatade. När jag fick höra hur gammal hon var så tänkte jag först säga att de skulle behålla henne ett tag till ändå så hon fick vara med sina syskon, men dessvärre så är de redan sålda och hon är ensam kvar.

Hon är tuff iaf, kommer fram och hälsa på oss och springer nu och leker med en boll.

Är det nå speciellt vi ska tänka på just för att hon är så liten? Jag kommer vara hemma mkt nu första månaden som tur är!

// Pabblo

Jourhemmet
0

Ge henne en kattkompis. J***la uppfödarna…

LaSadie
0

Som #1 skaffa en kattkompis. Kanske en äldre från katthem så kan lära henne att "prata" och uppföra sig som en katt

BMEXX
0

Jo vi har kollar runt efter en men de har alltingen varit såld, för dyr eller hane. Men ska fortsätta kolla och se om det kommer upp någon annons.

Men behöver hon mjölk(för katter) eller något?

// Pabblo

[Emma--]
0

Känner du någon med vuxen katt? Vore ju ett alternativ annars om du inte kan hitta någon kattkompis.

BMEXX
0

Nja.. vi är ganska nyinflyttade.

// Pabblo

BMEXX
0

Vill heller inte dra hem vad som helst(ursäkta utrycket) då hon varken är vaccinerad eller nå annat.

// Pabblo

Jourhemmet
0

Ge henne RC babycat 34 och blöt upp dom. Vad ger ni henne nu?

Josefa
0

Det är hemskt vad alla kattmammor överger sina ungar, när ungarna börjar bli lite obekväma för ägarna.

Kattungen behöver en kattkompis. Helst både en jämngammal så den får brottas och rasa av sig på kattungars vis, och en vuxen som kan "hålla den i öronen" lite och lära upp. Det går bra med en kastrerad hane också, som fortare brukar acceptera kattungar än vad kastrerade honor gör.

BMEXX
0

Hon har ätit whiskas kattunge mat på potionspåsar innan, så vi köpte de nu först men kan börja vänja henne lite vid de fodret om några dagar. finns de på djuraffären?

// Pabblo

BMEXX
0

Kom på en sak vet faktiskt att en granne har en katt (försökt komma in hos oss en gång). Kan kanske fråga henne om den kan få komma in bland. Tills vi hittar en egen.

Förlåt men det är min kusin som haft ungarna och jag liter på att hon gjort va hon kunnat iaf. Förutom att de inte var så bra att de sålde kattungarna för tidigt.

// Pabblo

Jourhemmet
0

När dom inte har sin mamma så är det jätteviktigt att dom får vara med sina syskon i tre månader. Royal Canin köper du i zooaffären. Alla mina jourkattungar tycker om det. Och det är väldigt lätt att få dom mjuka när man häller på varmt vatten. Blanda ner lite av blötmaten i det. Var bor ni?

MonicaLagerquist
0

Så trist att det händer gång på gång.

Det konstiga är att det alltid är huskarrsmammor som överger sina ungar.

Jag tycker att du ska åka tillbaka med kattungen till uppfödaren.

Stolt ägare till tre La permer

BMEXX
0

Men hon är lika mkt ensam där som här, nästan mindre här då jag inte börjar skolan förens i dec och kan vara hemma med henne.

// Pabblo

Yoda
0

#12 Jag tänkte just på samma sak. Hur kan det komma sig att det alltid är dessa huskatter som överger sina ungar eller hotas om avlivning kring 7-8 veckor?

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Jourhemmet
0

Ge henne som sagt en kattkompis omgående. Förstår om tre blir för mycket men ffa en i samma ålder, eller såklart TRE MÅNADER.

MonicaLagerquist
0

#13 Eftersom att kattungen hade syskon som är lika mycket för små för att flytta så ska de ju också återlämnas.Vart har mammakatt tagit vägen?

BMEXX
0

#16 Vet inte riktigt, fick bara veta att kattmamman övergav dem vid 4 veckors ålder.

Sötunge, har legat och sovit i mitt knä nuKyss

// Pabblo

dara
0

var just på ett seminarium om kattens beteende och det de sa där om just denna frågan var att inte låta kattungen snutta på dig utan när (om) den börjar med det skall du sätta ned den och försöka aktivera den på annat sätt tex genom lek med boll, spä eller annat men att den snuttade var inte bra då den då senare kunde börja kräva det för att kunna slapna av

BMEXX
0

Hmm okej, då ska vi tänka på detGlad.. satt dock inte länge 20 min kanske sedan la jag henne bland filtarna och de i soffan.

// Pabblo

Jina
0

Tyvärr får jag känslan av att du inte bryr dig så mycket om kattungens välbefinnande "in the long run", bara att hon är liten och söt nu. Hoppas jag har fel.

BMEXX
0

#20 okej.. och från vad här har du fått de ifrån? Känner du mig som person och vet du hur länge jag har planerat inköp av katt? Vet du vad jag har för planer längre fram? Vad vet du egentligen?

Den där kommentaren gjorde mig riktigt jäkla less, ursäkta att jag titta in här och fråga om råd ang om vår lilla kattunge.

// Pabblo

Jina
0

"Hon är tuff iaf, kommer fram och hälsa på oss och springer nu och leker med en boll."

"Sötunge, har legat och sovit i mitt knä nuKyss"

Jag fick lite känslan av att hon är så liten och söt, så det är skitsamma att dina släktingar behandlat henne och syskonen så illa samt ljugit för er.

dara
0

20# det är ju inte så att hon inte bör sitta hos er eller så jag menar utan det är ju bara bra att hon vill sova och vara med er, det är själva snuttandet på armar, näsor, öron och så vidare som man skall undgå.

LaSadie
0

#22 Vad är det för antagande egentligen? Att man tycker att det är gulligt att katten leker och sover? Jag var likadan med våra katter

BMEXX
0

#22 "Hon är tuff iaf, kommer fram och hälsa på oss och springer nu och leker med en boll.": ville berätta med det att det inte var en rädd liten stackare som undrar vart tusan hon kommit.

"Sötunge, har legat och sovit i mitt knä nu": Varför får jag inte skriva så? Hon har varit hos oss i 3 timmar är det så konstigt att man är lite fjollig precis i början?

Jag tycker inte om att min kusin sålde dem på tok för tidigt men det är fortfarande min kusin. Var snäll och sluta kommentera i min tråd.

#23 Hehe nej det är ju fortfarande en katt vi fått hem

Sån där kattmjölk som finns på affären är det något som kan vara bra? eller räcker det med kattmat och kanske en liten godbit då och då?

// Pabblo

LaSadie
0

Katter tål i allmänhet inte mjölk. Ge henne vatten istället. Sen ge henne mat med bra protein och fetthalt för hennes tillväxt.

Jina
0

#25 Ja, chefen, är det ok om jag fortsätter skriva på forumet dock?

MonicaLagerquist
0

Visst sålde din kusin katten för tidigt men du själv köpte den ju för tidigt.Varför tog du den med dig hem när du fick veta att den inte var tolv veckor?
Vill du inte ha kommentarer så får du nog skaffa dig en blogg att skriva i istället.På ett Forum är det ju meningen att man ska skriva.

BMEXX
0

#26 okej då är det sån där konstig grej dom säljer för att tjäna pengar precis som hamstervadd?

// Pabblo

BMEXX
0

#28 Nej min kusin kom hit med den, eftersom jag itne har bil och kunde komma ut till henne. Varför är det så svårt för vissa att skriva trevliga kommentarer?

// Pabblo

BMEXX
0

Visste heller inte heller att hon bara var 7 veckor eftersom de låg ute på blocket så antog jag att de var 12 veckor. Och fortfarande är det väl bättre att hon är här med mig som är hemma, ist för att vara själv i ett stort hus när de jobbar?

// Pabblo

MonicaLagerquist
0

#30 då har din kusin väl kunnat tagit tillbaka katten igen.

Jag och många andra värnar om katten den behöver tiden med sin mor och syskon.Förstår att det är trist att höra att man gjort fel,men varför inte försöka rätta till det igen.Eller anser du att du kan välja vilka lagar du har rätt at bryta?Lagen om att kattungar ska vara minst tolv veckor kom ju till av en anledning det är ju inget som någon bara har hittat på för att det är skoj.

noir
0

kattmjölk är laktosfri mjölk som antagligen inntehåller massa annat skumt (eftersom dom står i rumstempratur, iaf dom ajg tänker på) som dessutom säljs till överpris.

minnsminner jag mig inte så ska kattungen iaf övergå till kattmat och avvänjas från mammas mjölk så fortsätt med blötlagt foder som det tidigare skriver. Välj ett kattungefoder med bra innehållm gå till din närmaste djuraffär eller veterinär och be om råd. :)
det torrfoder som säljs på typ ica är inte bra alls.
men blötfodret MJAU kan du dock ge med gott samvete

lycka till med kissen och hoppas du förklarat för din kusin att hon bröt svensk lag och aldrig gör om något sånt här igen.
Sen är det ju extra kännsligt när det är ens släkt det förstår jag…

Hoppss allt löser sig och jag tror folk tidgare upplyste dig om vad katten kan få för problem i framtiden. Kan vara bra att veta.

så åter igen lycka till med kissen, låter som om du försöker göra det bästa av situationen.

BMEXX
0

#33 TackGlad

Kommer säkert komma med fler frågor och ni får gärna skriva in fler tips, de är värdefullt!Skrattande

Och jag tänker inte lämna tillbaka katten då jag är säker på att hon får det bättre här och att det knappast kan vara bra att skicka en liten unge fram och tillbaka som det skulle vara en lånebok från biblioteket.

// Pabblo

MonicaLagerquist
0

Om du nu inte tänker lämna tillbaka katten så se åtminstånde till att vaccinera och skaffa en kattkompis till den.

BMEXX
0

#35 jo jag har tänkt de, men hon har som sagt bara varit här ett par timmar!

// Pabblo

IceJossan
0

Jag kan varmt rekomendera att du skaffar en kattkompis från ett katthem - och kanske även en vuxen katt som kan stå för uppfostran? Du kan ju även vara jourhem åt en vuxen katt, om du inte kan behålla alla permanent.

Hör av dig till katthem/föreningar inom ett par dagar (det är liksom lite brådskande när kissen är så liten, det är nu hon behöver det).

Nu när du har köpt/fått en sån liten kisse och inte kan lämna tillbaka den av någon anledning så måste du se till att göra det bästa av situationen - skaffa lillan både plastsyskon och plastmamma/plastpappa.

Hoppas det går bra.

Ligonskrutt
0

Hej!  fundera över det IceJossan mfl säger. Annars är risken större att du kommer ångra dig om några månader/år när du har en otrygg katt därhemma :(  Förutom att katten inte mår bra av det blir ju även jobbigt för dej med en katt som kanske utvecklar olika beteendestörningar. även om katten nu verkar normal och trygg så visar sig beteendestörningar av att ha tagits tidigt från mamman senare, ofta när katten blir könsmogen.

Lite info om problem som kan uppstå

ännu lite mera… förkortad variant

som sagt är det en del problem som riskerar att uppstå som du kan minimera risken för betydligt om katten kan växa upp med en annan katt! och att vara stödhem är väl jättebra om du inte planerar att ha fler katter permanent :)  Hoppas det går bra för dig med lille kissen!

BMEXX
0

#38 jo jag kollar och kollar. Samt Uppdaterar blocket hela tiden.

Vet någon om jourhem och sånt i helsingborg? Håller på att kolla igenom kattkommando syd nu.

Är det någon som vet om det finns nå kattungar som säljs i helsingborg/närheten så är det också väldigt välkommet!

// Pabblo

IceJossan
0

#39 Du kan kontakta KKS och andra föreningar och berätta läget. Även om de inte skulle ha någon passade kattunge intagen så kan det vara så att de har en på kö in som kan passa.

Det är även bra om du kontaktar dem ang. vuxen katt som ska funka som mamma/pappa, om de vet någon som passar som det - långt ifrån alla katter tycker det är kul med jobbiga ungar så det ska ju vara en man vet funkar :P

EddaM
0

Tråkigt att din kusin inte hade kunskapen om att ta hand om kattungar. Om nu mamma katt skulle komma tillbaka så föreslår jag att de kastrerar henne. Och din kusin kan ju bli anmäld och hamna i rätten för detta.

Nu till kattungens väl: Vaccinera den vid 8-9 veckor och sedan igen 3-4veckor senare o sedan en gång varje år.

Ge henne bra foder och inte skit torrfoder från affären. Visst kanske kostar det mer i inköp det i zoo butiken men det är drygare och innehåller bättre saker o mer kött. Ekanuba är tex väldigt prisvärt ocg billigare än Royal Canin. Blöt upp bitarna i början som det står längre upp.

Köp en klösbräda på tyska ebay eller tradera där är de billigast. Så slipper du få dina möbler klösta.

Och som sagt låt henne inte snutta, har en på över 5år som fortfarande snuttar för jag lät henne göra det o det e bra jobbigt ibland.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

noir
0

www.zooplus.com är en tysk sida med samma typ av träd som förekommer på tradera och ebay och någolunda samma pris. ett stort träd kan man få för ca 700-800kr med frakt hem till dörren. Priset på samma typ av träd i sverige kan bli 2-3oookr

Ligonskrutt
0

# 39  vet att det finns ngn tråd inne på hittekatter.ifokus som handlar om katter i helsingborg som behöver hem! kan hända att dessa enbart var skygga katter och då kanske de inte är så bra i uppfostringssyfte, men det kan vara värt att kolla tråden och se vad det var för kissar.

Jourhemmet
0

Kontakta Josefa inne på hittekatter.ifokus. Hon har massor med kattungar och bor i Helsingborg.

BMEXX
0

#44 hur har jag kunnat missa de där inlägget:O hm konstigt

Seg på att uppdatera, men Taiga ha fått sig en tjejkompis som hon busar runt med för fullt iaf:)

// Pabblo

IceJossan
0

#45 Härligt :)

Men nu är det dags för bilder tycker jag ;)