Advance torffoder - något att satsa på?
Mannen i djur affären rekomenderade Advance torrfoder när jag frågade vad man ska köpa.
Har dock inte köpt det än, men funderar på att köpa när man får pengar igen.
Är det någon som använder det? Är det bra eller bör jag använda något annat torrfoder?
Tacksam för svar :)
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Jag tyckte den var bra. Använder den tyvärr inte idag pga att den inte finns i jättestora påsar (har 13 katter) Alla katter jag provat på älskade den, körde med Adult sensitive Duck& Rice
Däremot torrfodret för kattungar har jag inte fått någon kattunge att gilla.

Jag använder advance här hemma och det fungerar bra på mina katter. :)
På foderbilen finns det påsar på 1,5kg till 15 kg så det kanske kan vara en idé att testa en liten påse först så att de äter det :)
Jag har advance hairball med kalkon. Min katt älskar detta foder MEN jag måste blanda det med Eukanuba för annars blir hon hård i magen. Fick hon själv välja så är dock favoritfodret Mjau med fisk, det är hon helt galen i ;) Men hon tål det inte som helfoder tyvärr, utan får det bara som godis :/
Okej :D Fick några prov påsar med mig hem och kissarna tycker bättre om den än mjaus kyckling torrfoder:P Så det blir nog en femton kilos påse när man får pengar tror jag nog :)
Mvh Amanda
Nej det är inget att satsa på, välj ett torrfoder med hög andel animaliskt protein istället.
Tex Eukanuba
Ok? Han i djuraffären sa att det inte fanns något spannmål i advance torrfoder.
Mvh Amanda

det finns ju en advance sort som innehåller extra mycket protein av animaliskt ursprung, upp till 76%. :)
jasså vilken är det? :D
Mvh Amanda

Tyvärr har jag bara sett det på foderbilen och då bara påsar på tre kg. Men det heter "Affinity Advance Cat Carnivore". Skickar med länken på det :)
http://foderbilen.se/varumarke/advance/katt/advace-cat-carnicore-adult-3-kg.html
Tråkigt att det bara var på tre kilo "/ vill helst ha mellan 10-15 kg"/ men jag ska kika runt lite och se om det finns en annan sort:)
Mvh Amanda
Är IAMS något bra foder?
Mvh Amanda

Jo det kan jag förstå att du vill :) Jo kika och se vad det finns :)
Eller bästis? Har inte så bra koll på kattfoder känner jag :S
Mvh Amanda

Bästis har jag aldrig hört talas om tyvärr. men Eukanuba är ju ett bra foder :)
Eukanuba fick bäst i test. Visserligen var inte alla stora märken med, tex Advance.
Ingen av mina katter gillar Iams.
okej. hmm. Jag vet ju att mina katter tycker om advance tack vare provpåsarna så det får nog bli det :) Hellre det än att köpa något dom absolut inte äter:S
Mvh Amanda
Så nu är det beställt och klart :) Foderbilen.se är väldigt smidig^^ önskar att jag hade hittat dit tidigare:P
Mvh Amanda

Jo foderbilen är riktigt bra :D Hoppas det blir bra nu med fodret :D
Det tror jag nog att jag blir^^ Om inte annat så blir ju katterna det^^ Dom vart lite ledsna när dom insåg att jag gick tillbaka till det gamla fodret direkt efter provsmakerna:P
Mvh Amanda
#16 Advance är ett bra foder, gillar din katt det så behöver du inte söka efter något annat. Iams är också ett bra foder, i samma klass. Det är väl dock billigare än Advance tror jag. Skulle jag köpa en stor säck så skulle jag köpa Iams 15kg. Mycket prisvärt! :) Bästis däremot bör du undvika, det innehåller mest bara spannmål.
#20 Det var bra att vet . :) Kanske ska testa Iams någon annan gång, kanske köpa någon lite påse och testa med först eller fråga djur affären om de har några smakprover, kan vara bra om det är någon gång man inte har fullt lika mycket pengar då "/ Men annars lär ajg nog forsätta med advance^^ Och femton kilo räcker nog ett bra tag framöver.
Då vet jag att jag bör undvika Bästis tack så mycket:)
Mvh Amanda

Fast på imas så står det ju inte i procent hur mycket exmepelvis kyckling som fodret innehåller. Är det inte svårt att jämföra med advnace då? Fast jag kan vara helt ute och cykla.
jag kan ju kolla på djuraffären i sånna fall och fråga dom:) Men nu blir det advance i alla fall och det lär nog forsätta vara så:)
Mvh Amanda

Jo, personligen tycker jag att det verkar vara bättre än Iams, men jag är ingen kung på det här med torrisar :)
Kan säga att det är inte jag heller x'D Hemma (hos mina föräldrar) brukar katterna få Mjau kattfoder då det är det enda i matbutik som funkar utan att de mår dåligt :)
Men jag tänkte att jag skulle ge mina stödisar något annat än mjau kattfoder och då rekomenderade mannen i djuraffären denna:)
Mvh Amanda
#25 Om du vill köpa Iams i framtiden så skulle jag välja Iams kitten & junior. Det kommer jag att köpa till min katt i framtiden. Det innehåller minst 26% kyckling, vilket är mer än advance vuxenfoder med kyckling där de utlovar minst 21% kyckling. Det är inga problem att köpa ett kattungefoder till en vuxen katt, det är bara att hålla koll på kattens vikt och hålla "lagoma" portioner. Kattungefoder är ofta bättre i köttinnehållet än vuxenmaten av någon mystisk anledning. Vilket foder från advance har du köpt?
jag har köpt advance adult chicken and rice då katterna här tyckte att den var god:)
Mvh Amanda
Då är inte han läskunnig *s*
Deras "bästa" foder innehåller
Kött 24 % (oxe 8 %, anka 8 %, kyckling 8 %), torkat fågelprotein, vete, torkat grisprotein, majsglutenmjöl, ris, majs, animaliskt fett (stabiliserad med vitamin E), hydrolyserat animaliskt protein, hydrolyserat fiskprotein, torkat ägg, fiskolja, jäst, kaliumklorid, plasmaproteiner, nukleotider, citrusextrakt rik på bioflavoner.
Ett foder som innehåller majsgluten är inget foder att satsa på, majsgluten tillsätts i fodret för att få upp protein halten, när kvalitén på köttet är dåligt.
Eftersom kött innehåller ca 70% vatten så är inte det så mycket kött i fodret.
Själv så serverar jag blötmat (Mjau Bozita) och torrfoder (Eukanuba) får dom som extra.
okej. Då vet jag. Kan tillägga att mina kissar får mjau blötmat varje dag:)
Mvh Amanda
De spannmålsfria torrfoder som finns på svenska marknaden är Orijen, Porta 21 och Ziwi Peak.
Men Advance är ett bra spannmålsfoder, speciellt Carnivore-serien där de har mer kött.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ett bra foder innehåller inte majsgluten.
vi har testat advace här hemma och katterna uppskattar detta foder.
Dock har vi valt att gå tillbaka till Royal canin igen
#31 Du är välkommen att ha din åsikt, och jag min. Och jag tycker att Advance Carnivore är bland de bättre spannmålsfodren.
Vänliga hälsningar
Cindy
vad är det som gör att du tycker att fodret är bra?