Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2602 ggr
Thea
0

Olika mat, olika årstider

Vi har två utekatter, vanliga hederliga bondkorsningar. De är ute på dagarna och jagar sork, men är duktiga och kommer in till kvällen för mat och gos. De har ända sedan de kom till oss vid 12 veckors ålder haft fri tillgång på blötmat (mjau) och torrfoder (eukanuba).
Förra hösten/vintern märkte vi att de åt mindre och mindre blötmat och mer och mer torrfoder, men vi trodde att det berodde på att vi mixtrade lite fram och tillbaka mellan vanliga mjau och mjau bullar i gelé. Fråga mig inte varför. Skäms

Nu när det börjar bli kallt igen ser vi samma sak! De övergår bara mer och mer, självmant, till torrfodret och ratar blötmaten mer och mer. Gissar att det helt enkelt beror på att de behöver mer koncentrerad mat vintertid och sommartid behöver de mer vätska. Blötmaten innehåller ju mycket vatten. Något vi också märkt är att de nu först börjar nyttja vattenskålen inne. I somras såg vi dom dricka ibland i uteskålarna, men mycket, mycket sällan. Inne drack de aldrig, tills de nu började lägga om kosten själva. Nu dricker de inne igen. De har dock inte lidit någon vätskebrist för de gånger de kissat i lådorna har de kissat MASSOR.

Båda är slanka och fina i hullet utan någon tendens till övervikt, båda har satt en sjuhelsikes tät vinterpäls som är blank och fin.
De kommer att få fortsätta att själva bestämma vad de vill äta och vi ser till att det erbjuds dom.

Min fråga eller fundering är om det finns fler som uppmärksammat samma beteende hos sina katter? Vi tycker det är smått faschinerande iaf.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

donnacorleone
0

Jovisst! Min katts matbeteende skiftar också under året och periodvis. Min är även han utekatt. Men några så tydliga exempel och mönster som du har kan jag inte ge. För min katt handlar det mer om att mängden mat han äter varierar. Jag låter honom reglera själv för han är frisk och stark och har aldrig varit problematisk med maten.

Kanske är det så att de är som vi; i vissa perioder kan jag få dille på en sak och äter det jättemycket. Kanske känner vi precis som katter vad vi behöver?

[Thiah]
0

Våra katter , fast det är innekatter, äter mycket mindre blötmat nu än för någon månad sen. Men de dricker mera vatten får jag för mig. Torrmaten tar slut i ett nafs.

Thea
0

#2: Intressant att innekatter också kan ändra sig efter årstiderna.

Att de dricker mera anser inte jag vara konstigt. Blötmaten innehåller ju 70-75 % vatten och då får dom sitt vätskebehov i princip uppfyllt. De är ju gjorda för att äta levande (eller ja, de är ju döda) djur och de innehåller ungefär samma vätskemängd. Torrfodret är ju mer koncentrerat, men saknar vattenhalten. Då måste dom ju dricka mer vatten. ;-)

Vore kul att höra om fler har gjort samma iaktagelse?!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se