Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2966 ggr
Busangardens
0

Bråkar. Hjälp.

Har skrivit om det tidigare här inne men seriöst nu börjar det bli jobbigt. Våran hona ska bråka och ge sig på våran ena hane och enbart ena hanen. Så snart hon får chansen flyger hon på honom det räcker bara att han vandrar iväg någonstanns från matplats eller så, ser hon honom på avstånd så springer hon dit och sätter klorna i honom. Han vill inte slåss och springer därifrån. Var gång hon ger sig på honom biter och klöser hon bort stora tussar päls från honom.

Till och med när han går på toa så sitter hon utanför dörren och så snart han ska ut drämmer hon till honom med tassen, morrar och fräser och släpper inte ut honom därifrån.

Han får inte sova där han vill utan hanvisas till något hörn där familjen inte finns. Han får inte ligga på våran enorma kattställning då går hon dit och jagar bort honom genom att klsa och bita honom.

Disskutera detta med tidigare ägare av henne och de berätta att hon alltid varit så jävla bitchig mot andra katter och en primadonna som äger allt.

Men så här kan vi inte ha det. Se henne flyga på honom hela dagarna så fort hon får chansen. Han får aldrig vara i fred. Och se henne slita päls från honom gör mig ont.

Vad gör vi?
Hur får vi henne att sluta terrorisera/mobba honom?

Jourhemmet
0

Är hon kastrerad är min första tanke?

Busangardens
0

#1 Ja det är hon, han också för den delen.

Jourhemmet
0

Hur gamla är dom och har dom varit tillsammans sedan dom var små?

Busangardens
0

#3 Hon är 3, Han är 5. Nej de har inte varit tillsammans sen de var små.

Jourhemmet
0

Men har hon alltid varit på honom, sedan hon kom?

Busangardens
0

#5 Japp. Varrenda dag hela dagarna. Andra hanen ger hon sig inte på utan kan sova med, leka med osv.

Jourhemmet
0

Det verkar ju som att hon gör det för att han är så extremt undergiven. Stackarn Gråter Har du provat att plugga in en feliway adapter i väggen?

Busangardens
0

#7 Det var det första jag gjorde men inte tusan hjälpte det och bråken blir bara tätare och tätare för var dag som går. Nu i kväll har hon verkligen varit på hela tiiden.

Jourhemmet
0

Hon kanske skulle behöva vara ensamkatt. Hade du hanen först?

Busangardens
0

#9 Ja honom har jag haft i många år. Men hon fungerar ju med vår andra hane och katthonan hon bodde med hos de tidigare ägarna fungerade hon utmärkt med men just med våran 5-åring är hon i ständig fight med. Förstår inte varför.

Jourhemmet
0

Hon känner väl att han är underlägsen. Lilla bubben Rynkar på näsan Jag kan tyvärr inte ge dig något annat råd. Hoppas någon härinne  i morgon när dom vaknar kan komma på något bra tips.

Busangardens
0

#11 Hoppas jag med för skicka iväg henne härifrån gör jag absolut inte i första taget. Något måste man kunna göra för att förbättra deras relation.

Busangardens
0

Vet inte om det har någon betydelse men innan hon kom hit så var det han som var ledaren. Han är en tuff katt och framfusig precis som hon. Men hon har bott här väldigt länge så det kan inte vara rangordning för mig vetligen pågår inte det dygnet runt varje dag i flera månader.

EddaM
0

Ärligt så skulle jag nog lämna tillbaka henne eller hitta ett nytt hem till henne där hon får vara ensam katt. För det kommer inte att bli bättre med tiden och din kille kommer bara att må sämre.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jourhemmet
0

Jag är nog inne på det spåret också tyvärr. Har det pågått i flera månader så kommer det nog tyvärr forsätta. Inte rätt mot din lille pojk Gråter

IceJossan
0

Risken är stor att när en katt (som funkar med sina kattkompisar) flyttar till nytt hem med nya katter så försöker denne ta chansen att lägga sig på topp i rangordningen. Är ev av katterna underlägsna så råkar den ofta illa ut.. Detta kan alltså utlösas vid flytt, även om det gått bra tidigare, men man brukar kunna se tendenserna (som ju förra ägaren gjort hos din katt).

Ja det låter som om hon skulle behöva flytta, bli ensamkatt eller bo med någon katt som kan stå på sig och inte tar hennes skit..

Busangardens
0

Jag vill verkligen inte att hon ska flytta.Gråter Vet inte heller om tidigare ägare tar emot henne då de väntar barn, av den anledningen flytta hon till oss. Och leta hem på blocket känns inte bra det heller samt att vi lovat förra ägare att ha kvar henne här, hon har med dem redan fått flytta från stad till stad till lägenhet till lägenhet och vi vet att flytta för henne tar henne hårt. Hon skaka som ett asplöv när hon kom till oss, låg under soffan i flera veckor och var livrädd. Hon skulle verkligen inte må bra av att flytta igen. 

Jag vill verkligen att de ska gå ihop för jag vill kunna behålla henne, tycker om henne så. Och flytta våran hane går inte heller då han är bunden kontraktmässigt av samma anledning och får inte flytta från oss.

Jourhemmet
0

Prova Zylkene på honan då. Finns hos veterinären. Gråter

IceJossan
0

Ta kontakt med en djurkommunikatör?

Jag har tyvärr inte så mycket andra idéer just nu, kanske kommer på något senare och då skriver jag!

Busangardens
0

Vad är Zylkene för något?

#19 Jag tar emot alla förslag och testar allt för flytta henne är verkligen mitt absolut sista allternativ. För hennes skull vill jag inte flytta henne och samtidigt för min hanes skull måste jag prova allt för att det ska fungera.

[Emma--]
0

Och annars får du väl försöka hitta ett annat hem åt hanen i såna fall. För han mår knappast bra av den här situationen.

IceJossan
0

Zylkene är små kapslar med pulver man strör ut över maten, det har lugnande/harmoniserande effekt. Väldigt bra att använda till djur i samband med något stort stressmomend för dem, ex ett tag innan, under och ett tag efter flytt, och andra stressande perioder.

Hemsidan är under konstruktion, men detta står på veterinärbutikens hemsida.

Busangardens
0

#21 läs #17

Jag undrar, ni vet ju att min tös är orolig när hon är utomhus men jag har aldrig testat att ta med hanen ut. Han har tidigare också varit utekatt så jag tänkte hör med er; tror ni hon skulle känna sig säkrare utomhos om jag tog med honom också och hon vet att hon har en stor och stark karl med sig och kan det då också föra dem samman?

Hoppas ni förstår min dåliga förklaring.

[Emma--]
0

Missade den sista meningen att det inte går att flytta hanen heller. Men det funkar ju inte i längden och det borde väl dom förra ägarna förstå också. 

En flytt kan vara jobbig för en katt, men att ständigt bli attackerad och inte kunna vara trygg i sitt hem är antagligen värre.

Busangardens
0

#22 Det låter som ett bra allternativ men vad ska jag säga till veterinären för att få ut det? Tror inte spänning mellan katterna är nog med motivation för min veterinär men jag kan testa och ska höra med alla veterinärer i min närhet.

Busangardens
0

#24 Nej det förstår jag ju men jag flyttar enbart på henne som sista allternativ jag vill inte ta den enkla vägen först och bara flytta på henne utan jag vill först se om jag kan få dem sams.Något måste ligga i botten för spänningen mellan dem och det är orsaken jag vill hitta och bygga en relation mellan dem med alla alternativ.

Jourhemmet
0

Det behövs inget recept

[Norrbysa]
0

En tredje katt kanske skulle skapa gruppkänsla istället för 1 mot 1?

[Emma--]
0

#26 Hur länge har det varit såhär förresten?

#28 hon har 3 katter

Busangardens
0

#29 Sen vi fick henne in till oss några månader sedan.

Busangardens
0

#28 Finns en tredje och honom leker hon med, sover med, tvättar osv. De två trivs ihop men just den äldsta får inte vara med. Han kan leka med den andra hanen som är hans bästa vän (de har hållit ihop i många år) men blir det för mycket lek mellan dem två så går hon dit och jagar iväg sitt mobboffer så hon får den andra hanen för sig själv.

Nu till det roliga, var gång hon går på 5-åringen så flyger den andra hanen på henne och tar sin kompis parti. Han gillar inte att man slåss och tål inte att hon flyger på hans kompis. Hon får sina pannor varma då och springer därifrån när hon helt plötsligt har två hanar mot sig.

Om hon bara kunde låta bli 5 åringen och acceptera honom.

Cazzos
0

Är det liksom bara så att hon flyger på honom utan anledning?

Det jag menar är att det kanske pågår en kommunikation mellan din äldsta hane och honan (de som inte är vänner) som gör att hon reagerar på fel sätt.

Innan hon attackerar honom, vad gör hanen? Tittar han på henne? Gör han några små ljud? Hur rör sig svansen? Åker öronen bakåt när hon är i närheten?

Samma sak med honan, börjar svansen piska så fort han kommer nära? Reser någon av katterna ragg? Åker öronen bakåt? Fräser hon? Morrar han eller hon?

Kroppspråket är lätt att tyda när man är människa och inte kan deras tal språk när det är katt-katt, studera dem och berätta sen för mig Glad

Busangardens
0

#32 Oj ad många frågor men…

**Är det liksom bara så att hon flyger på honom utan anledning?
**För det mesta ja. Han kan bara gå från tex sovrummet till köket utan ögonkontakt med henne medan hon sitter i vardagsrummet och så snart hon bara får synen på honom så flyger hon på honom.

vad gör hanen? Tittar han på henne?
Oftast ingenting. Ibland kan han försöka bjuda henne till lek (sker sällan) men då biter och klöser hon samt fräser på honom som vanligt. ibland kan de få ögonkontakt och då jamar han lite sätt på henne med svansen i vädret och öronen nyfiket fram och då i ett ögonblick fräser hon och går till anfall.

**Gör han några små ljud?
**När han är busig kan han jama för att få någon av katterna att leka och hon hatar att han utrycker sig så då flyger hon på honom.

Hur rör sig svansen?
Innan hon anfaller så är svansen som han alltid har den uppåt i vädret medan han är fokuserad på att gå dit han ska.

**Åker öronen bakåt när hon är i närheten?
**Hans öron åker enbart bakåt efter att hon anfallit och de båda sitter och stirrar på varandra mittemot varandra annars är dem aldrig bakåt utan alltid nyfiket framåt och svansen glatt upp i vädret.

**Samma sak med honan, börjar svansen piska så fort han kommer nära?
**Hennes svans kan piska (inte sådant där lekfullt pisk utan mer ilsket och aggresivt piskande) eller vara helt stilla så snart hon ser honom. Hon behöver inte vara i hans närhet räcker bara att han syns till.

**Reser någon av katterna ragg?
**Ingen av dem gör det någonsin.

**Åker öronen bakåt?
**På henne så snart hon får syn på honom så åker dem bakåt. På honom enbart som ovan nämnt efter de bråkat och sitter mittemot varandra vilket visar att han är sur för att hon bara hoppar på honom.

**Fräser hon?
**Hon fräser på honom ganska ofta samtidigt som hon morrar och öronen är bakåt.

**Morrar han eller hon?
**Hon morrar. Han har bara gjort det två gånger av alla tillfällen men då har det varit efter hon flygit på honom och de sitter och stirrar på varandra.

Sammanfattning
Kort och gott hon hatar honom men han har inget emot henne.

Cazzos
0

#33 Ursäkta mig att jag ställde så mycket frågor men jag ville bara att du skulle få något att tänka på medan du studerar deras kroppspråk mot varandra SkämsTungan ute

Hm, det var ju knepigt. Hon kanske är överbeskyddande mot din andra hane, men jag är ingen beteende expert så jag vet inte säkert Flört

Har du testat att spraya vatten mot henne? Alltså inte värsta badet men så att det glittrar ner på henne, och alla katter reagerar ju på bara 1 vattendroppe nästan Tungan ute

Det var en hona på ett katthem som jag praoade på som var ny i en bur tillsammans med 2 hanar och 1 hona, och hon fräste åt alla katter om de kom nära, men det blev inget bråk..

Det var svårt. Jag kan ju inte så mycket om katters beteende så jag är inte säker alls Obestämd

Men kommentar #33 kan ju andra få läsa som ledtrådar på detta mysterium Tungan ute

Busangardens
0

#34 Oj ja, jag har testat spruta vatten på henne men här är saken hon älskar vatten och blir inte det minsta bekymrad av det utan tittar bara på en så sprutan är inte mycket till hjälp.Skrikandes

Cazzos
0

#35 Hmm. Nu blev det svårt. Haha.

Har du testat att peta på henne innan hon börjat visa tecken på att hon ska hoppa på honom?

Och säga "Nej!" typ. "Peta bort henne" liksom, om du förstår vad jag menar.

Hon är ung och med tiden så kanske hon förstår vad du menar.

Busangardens
0

#36 Det har jag inte. Jag har sagt till henne men aldrig petat på henne. Ska testa och se om hon då lär sig rikta uppmärksamheten på något annat.

Cazzos
0

#37 Ja, att du liksom får henne att reagera på något annat och att du bryter koncentrationen på din pojke när hon stirrar på honom.

AgnetaB
0

ja undrar  om det skulle funka som han hundprataren gör(Ceasar Millan på

Tv).Kanske ej är samma sak med katt men han duttar ju till dem för att få

dem att typ komma av sig. En del svara direkt medans andra måste man vara

mer bestämd/ihärdig  mot. Funkar gör det ju i af.

Busangardens
0

I dag har de låtit bli varandra hela dagen och de busade ihop i morse. Förvånad Jag har ju inte äns gjort något mer än att jag gick på en promenad med pojken i går, en på dagen och en på kvällen. Kom in igen och finner att hon kommer och hälsar på honom och sen går de tillsammans och sover på samma ställning på varsin hylla. FörvånadObestämd

Vad har hänt?!Förvånad

Jag vet ju att för eller senare flyger de på varandra igen men just detta är något nytt. Sitta i samma fönster bredvid varandra och titta ut går också bra och de sitter gärna tätt intill varandra då.

Allt bara tvärvände efter att jag varit ute med pojken.Obestämd

Jourhemmet
0

Hon upptäckte att hon saknade honom när han var ute.

Busangardens
0

Nu är hon igång igen men nu tar hon steget längre. Vi har tre kattställningar här hemma och om någon av killarna lägger sig i någon av ställningarna så springer hon dit, sätter klorna i dem, biter och fräser och försöker med all sin styrka jaga bort dem därifrån. Pojkarna hänvisas till våran säng och köksbordet, de är de enda platserna hon tillåter dem sova på.

Jag har nu förstått att hon tar ägande rätt av allt i huset och pojkarna får inte ha någonting och inte heller göra någonting. Alla saker vi har är från början killarnas men nu har hon satt sitt namn på absolut allt, alla platser, alla personer (ja hon jagar bort killarna när de vill kela med oss), alla matskålar osv. Hon ska ha absolut allt som finns.

Vad tusan ska jag göra. Gråter
Nu börjar hon ge sig på den andra hanen också.GråterGråter

[Emma--]
0

Va tråkigt att det blivit värre!

Tycker det låter som en katt som borde vara ensam katt hos någon.

Busangardens
0

#43 Vi ska prata med tidigare ägare i morgon och se om de kan ta tillbaka henne för så här kan våra hanar inte ha det, de två är våran främsta prioritet just nu. Det tar emot och jag grinar floder just nu men måste jag ge upp henne så måste jag, ja har ju två till att tänka på. Gråter

Går ihjäl av bara tanken. GråterGråterGråter
Vill verkligen inte men jag hoppas att jag gör rätt beslut hur det än blir.Gråter

[Emma--]
0

Förstår att det inte alls är en rolig situation. Men som du säger det så kan inte hanarna ha det såhär. 

Och det är ju ingen superbra situation för honan heller som hela tiden jagar dom och håller på. 

Det var ju dumt av dom att dom inte påpekade innan ni hämtade henne att hon brukade vara bitchig mot andra katter. Dom borde ju egentligen ha omplacerat henne som ensamkatt på en gång.

Du har ingen vän eller så som kan ta henne? Så kan du fortfarande träffa henne.

Busangardens
0

#45 De hade själva en katt dock en hona som hon fungerade bra med men hon kunde vara lite bitchig mot henne också men de kunde åtminstonde leka, mysa och sova ihop. Att hon är en katt som går på och verkligen är  bitchig fick jag reda på efter att vi haft henne ett tag. Fick reda på ganska mycket om henne i efterhand som kanske hade ändrat mitt beslut i att ta in henne.

Tyvärr har alla mina vänner katt reda och ingen av dem vill tänka sig en till specielt inte en som är bitchig mot andra katter. Vi får se om gamla ägarna tar tillbaka henne, om inte så får vi göra det bästa av situationen.

Hur som helst så tar detta emot något fruktansvärt mycket för jag älskar henne så. Det gör så ont. GråterGråterGråter

[Emma--]
0

#46 Okej. Ja det är verkligen synd av dom gamla ägarna som inte sa allt på en gång. 

Okej det var ju synd.

Bor du så att det går att hålla katterna särade?

Förstår det, man fäster sig så fort vid sina pälsklingar Rynkar på näsan

EddaM
0

Lider med dig men man måste ju se till alla de inblandade katters bästa. Hon hittar nog sitt rätta hem skall du se.

kram

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Busangardens
0

#47 Nej det har vi inte. Har enbart dörrar till sovrummen och där får hon inte vara.

Vi ska snart ringa gamla ägarna och jag hoppas de kan ta tillbaka henne och själva omplacera henne eftersom de gärna vill se att hon kommer till ett bra hem samt ha kontakt med nya ägaren. De lär nog bli besvikna att vi inte kan ha henne kvar eftersom de verkligen tycker hon har det bra hos oss, men killarna lider av det och dem är vår första prioritering just nu. Men det tar emot. Gråter

IceJossan
0

Usch så jobbigt, men det är nog det enda rätta ni kan göra - att omplacera henne. Det bästa vore ju om ni kunde omplacera henne direkt som ensamkatt, så att hon inte behöver flytta tillbaka till förra ägaren och sen till ytterligare nåt ställe. Kan ni inte prata med förra ägaren om det och hjälpas åt att söka ett passande hem till henne? För även om hon tar en flytt väldigt hårt så är det värt det i längden - vad är väl 3 veckor av osäkerhet när hon kan få ett helt liv i trygghet utan behöva vara avundjuk och stressad av andra djur?

Busangardens
0

#50 Den banan har jag också varit inne på men jag vet inte om gamla ägarna kommer omplacera henne om de tar tillbaka henne eller om de låter henne bo hos dem. De älskar henne högt och det enda de är oroliga för, vilket är anledningen till att hon omplacerades, är hur hon ska reagera på deras barn när det väl är fött eftersom hon aldrig varit i kontakt med barn. Hos oss har hon klarat ungar fint dock, hon är inte det minsta rädd för grannens ungar eller dyligt.

Busangardens
0

Nu har vi pratat med dem och de tar inte tillbaka henne men de ska kontakta djurskyddet som de tidigare adopterat katt från och se om de kan ta in henne. Dem blev inte glada övar att vi inte kan ha henne kvar men samtidigt förstod dem dilemmat.

Busangardens
0

Nu har vi pratat med dem igen och de ringer Djuskyddet på Måndag så får Djurskyddet sedan ta kontakt med oss. Djurskyddet har hennes kompis (katten hon levde med hos tidigare ägare) så förhoppningsvis får hon flytta med henne vilket skulle vara bra.

Håller tummarna att tösarna får återförenas med varandra. Skulle bli glad om det gick även om jag kommer sakna denna lilla tjej.

Cazzos
0

Ett annat tips på hur du kan göra:

http://www.youtube.com/watch?v=YLDbGqJ2KYk&feature=related

Nejnej, skämt åsido.. Tungan ute

Busangardens
0

Vi har pratat med dem idag igen och efter att min tös igår blev deprimerad och låg bara och sov hela dagen och ignorera allt och alla (antar hon kände på sig) så har vi disskuterat alla möjligheter som finns för att kunna behålla henne.

Nu i morse satt jag och observera henne och de andra två när jag aktivera dem och jag upptäckte då att hon är osäker mot våran ena hane. Hon är trots allt en mycket liten katt i växten medan han är enorm (2ggr henne rättare sagt). När han leker med sina stora labbar så blir hon lite smårädd för honom samt att han är rejält hårdhänt.

Så vi har bestämt oss för att aktivera alla samtidigt, ge henne en chans att lära känna honom på så sätt, vi kommer på nytt plugga in en feliway i väggen igen (denna gång i vardagsrummet där de är mest).

Vi har pratat om detta med tidigare ägare och bestämt oss att inte riktigt än kontakta djurskyddet, inte nu när vi vet vad orsaken är. Vi ska försöka få in henne lite mer i flocken genom lekar, gos, utepromenader med henne och hanen hon ogillar osv.

Håll tummarna att vi kan behålla henne.

[Emma--]
0

Håller tummarna att det ordnar sig

Busangardens
0

#56 Tack.

Känner mig nästan velig men jag hoppas alla förstår att jag verkligen vill försöka först. Grät floder i går för jag kände mig hjälplös men nu när jag vet anledningen till hennes dumheter så har jag något att arbeta på och utgå ifrån.

[Emma--]
0

Jag förstår, det är inte lätt att omplacera en pälskling. Men kämpa inte för länge om inte läget förbättras. 

Uppdatera gärna så vi får höra hur det går.

[Thiah]
0

Hoppas allt går bra för er så flickan kan stanna i sin familj.

Ibland blir man så frustrerad över att man inte kan prata med de små liven och få förklarat vad som är fel.

Busangardens
0

#58 Självklart gör jag det.

#59 Jo jag vet. Jag har många gånger sagt åt henne att berätta vad som är felet och önskat hon kunnat tala om det. Men nu vet jag. Glad

Cazzos
0

#60 Hur har det gått? :)

Busangardens
0

#61 Finnemang. Har inte köpt hem feliway än men de har inte slagits en enda gång. Jag har aktiverat båda samtidigt med snören de fått jaga och idag hitta vi dem sovandes bredvid varandra i sängen. De äter samtidigt bredvid varandra och pratar med varandra. Helt klart bättre kommunikation mellan dem. Och jag fortsätter bara att aktivera dem med snören, laserpekare, bollar osv och deras relation förbättras hela tiden. Hon blir mindre och mindre rädd för honom, lite osäker ibland men under dessa dagar har det inte varit ett ända slagsmål bara något litet fräs från henne som sen går över till bus.

Men ska ändå köpa en feliway så snart som möjligt för säkerhetsskull.

[Emma--]
0

Skönt att höra att det går så mycket bättre t.o.m Glad

Busangardens
0

#63 Ja. Jag får behålla min lilla tös. Hon har ju bevisat att hon kan nu så nu fortsätter vi jobba på deras relation. Helt överlycklig.Skrattande Jag lovade tidigare ägare att hon aldrig kommer få flytta från mig när vi tog över henne (hon är omplacering) och det ser ut som att jag kan hålla det löftet.Skrattande

De är förståss överlyckliga att vi verkligen jobbar med hnne och försöker eftersom hon har det så bra hos oss (de har varit på besök hos oss två gånger och hälsat på henne sen vi fick henne).Skrattande

Cazzos
0

#62 Åh vad härligt! Jag visste väl att man kunde göra något åt problemet Flört

Har du några bilder på katterna? Skulle gärna vilja se hur de ser ut Skrattande

Busangardens
0

#65 Jodå det har jag men de ligger enbart på facebook.

Cazzos
0

#66 Okej Obestämd