andedräkt luktar apa
Vad sjutton gör man? har hört att det kan vara i samband med att dom byter tänder?
Har du kollat i munnen på katten om det är tandömsningen som är boven till det onda., förstår att det är en ungkatt.
Det kan vara så att din katt tömmer analsäckarna när den tvättar sej i baken och av det får en rutten andedräkt. Hasar den på baken kan det vara en infektion i analsäckarna.
hur ser man om det är tandömsningen som håller på?
tömmer analsäckarna, haha vad innebär det? han hasar inte på baken men ibland hänger bajset utanför analen och vill inte "ploppa av" oftast för att han har satt i sig hårstrån etc. jag dammsuger flera ggr i veckan och tar allt bort hår ur duschavloppet men ändå får han i sig på nå vänster.. inga borstar ligger framme.
Katter har analsäckar en körtel på var sida av ändtarmsöppningens insida, dessa ska tömmas isamband med att han bajsar. Om katten är lös eller för hård i magen kan det bli stopp eller tätt i dessa körtlar om bli inflammation och behöver spolas, ofta sätter veterinären in PC behandling när djur får det krångligt med dessa körtlar.
Om det är tandömsning är tandköttet svullet och kan vara lättblödande de har lite ont i munnen och vissa får lite svårt att äta.
Hur gammal är din katt ?
hur märker man att analsäckarna inte är tömda då? han har varit lös i magen 3 grr då han verkar vara allergisk mot nötkött. han är 5 månader.
gud va svårt att avgöra om det är svullet eller ej, vet ju inte hur det brukar se ut! han har tid för kastrering om 3 veckor, kan man be dom kolla tandkött/analsäckar då med eller får man åka in en annan gång?
Jag skulle passa på o fråga veterinären allting då men säg i telefonen när
du bokar tid att du har lite mer du undrar över. Annars har de ej tid/ intresse
för dig o kanske hafsar över. De bokar ju självklart tid efter det du säger du
vill ha hjälp med. Då är han ju också lätthanterlig när han är sövd då ska
man ta allt. Vill ej söva i onödan.
Tala om för veterinären att han har dålig andedräkt då kollar han både baken och frammen
Han är i den åldern då de byter tänderna så jag tror att det är det.
andedräkten kan ju oxå bero på hans dåliga mage, hoppas du fått bukt med det.
oki ska ringa dom o säga det… kommer det kosta nåt extra då tror ni? ja han får då inget nötkött mer, har fått testa lite olika blötmatar nu, förut åt han mjau oxkött men den finns ju nte mer :/
#6 Jag tycker inte veterinären skulle ta nå extra för det, Att kolla kattens hälsa ska ingå innan sövningen.de ska oxå kolla hjärta och lungor då kan de väl kolla frammen och baken oxå.
Fråga när du beställer tid för kastrering om ID märkning med chip ingår i priset, hos vissa veterinärer ingår det nämligen.
chip fick han när han va liten bebbe men tack ändå.