Biter sönder kattställning
Är det inte det ena hon gör så är det de andra. Något våran katthona gjort sen hon var liten (vad vi fått veta av tidigare ägare) är att bita sönder kattställningar. Hon river alltså loss det luddiga på tyget på ställningar så till sist ser de malätna ut.
Hennes lilla grå ställning som vi fick med henne har ingen päls kvar på sidorna då hon "plockat" ställningen. Nu ger hon sig på våran golv-till-tak-ställning och "plockar" den.
Min fråga är nu, varför hon gör så?

Det är antagligen någon liten fix idé som hon har, och en sysselsättning som roar henne i brist på annat att göra.
Testa att ge henne lite hjärngympa så hon får annat att tänka på, om det hjälper henne att sluta noppa ludd?
#1 Ja hon verkar tycka det är skit kul medan en annan inte gör det pga allt ludd man måste städa upp.
Hur ger man en katt hjärngympa? Vet säkert svaret på det men just nu funkar inte tankebanorna som de ska.
Vår ena katt gör så med kartonger som ligger framme (ser ut som att man har möss hemma som har tuggat :P). Jag läste nånstans att det kan vara för att de är understimulerade. Nu har det varit lugnt, men jag upplevde det också som att hon gillade det.
Jag ger kattgodis i hopknyklade toarullar, så att båda katterna fick kämpa lite med att få ut det, kan ses som hjärnjympa :) Annars leka med henne och göra henne lite utmattad genom det kan också funka :)
Hälsningar Astrid :)

Denna "Matomat" är poppis här hemma :) (Länken är till en powerpointpresentation på hur man tillverkar den)
Även mat/godis i äggkartonger, och mat fastpressad på ett vedträ (man skär/borrar små hål som man pressar fast maten i så att katten får slita) funkar fint!
Lär kisse tricks! Kör du klicker kan du nog komma lång i "vardagslydnaden" :) Mina kissar kan sitt, ligg och give me 5, inlärt utan klicker :)
#4 Fasen vad fräckt! Ska inhandla en klicker imorgon :D
Hälsningar Astrid :)

#5 Ja det är kanonkul med att lära missarna tricks :) Med klicker så är det ju så mycket lättare att tajma för att de ska fatta att de gjort rätt/få belöning. Läs på hur man använder den, det är nog samma tänk för katt som för hund :)