Är min katt dräktig?
Hej!
Min fina honkatt som är 1.5 år parade sig för några veckor sedan. Ungefär 3 veckor sedan, snart 4. Hon äter väldigt mycket, sover betydligt mer och jamar inte längre(alltså när hon är brunstig). Vi är helt säkra på att hon parade sig, men hon har inte röda/rosa spenor? Väldigt många säger att katten bör ha rosa/röda spenor vid 3dje veckan om hon är dräktig, men min katt har vit rosa spenor. Är min katt dräktig?
Vill helst få svar så snabbt så möljigt :)
Mvh//Myees
Åk till veterinären och undersök med ultraljud så får du ett säkert svar.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Har det bara gått 3 veckor kan du antagligen fortfarande åka in och kastrera henne. Alla får inte rosa spenar, speciellt om de haft kull innan behöver de inte bli så rosa.
#2 Förmodligen vill de inte kastrera henne eftersom hon vet när hon parade sig och inte har gjort det innan.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Om det är första gången din hona blivit parad/dräktig så brukar tuttarna bli rosa och större vid 3-4 veckors ålder och synas ganska tydligt. Beteendet du beskriver kan bero på att hon är dräktig men hon kan också vara skendräktig. Om hon är skendräktig blir tuttarna oftast inte lika markant rosa och större.
OM du INTE vill att din hona ska få kattungar kan du fortfarande åka in och kastrera henne men om du nu vill ha en kull på henne hoppas jag att du håller henne inomhus under hela dräktigheten samt tills kattungarna flyttat. (om hon brukar få gå ut) Annars är risken att hon föder sina kattungar utomhus och att hon blir dräktig igen.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Till TS. Åk in till veterinären och kolla om du vill veta med säkerhet om hon är dräktig eller ej.
Håll er till att prata om TS inlägg och ge råd och information.
Disskussioner om huskattsavel får ske i en egen separat tråd.
måste man ha katten inne under hela dräktigheten? kan man inte låta den va inne de sista veckorna bara?

Håll henne inne redan nu.Lika bra att vänja henne nu och sen är ju alltid risken att hon kommer på villovägar och får sin kull ute.Sen bör ju honkatten hållas inne tills dess att kattungarna flyttat (och honom kastrerats)
Stolt ägare till tre La permer
#29 Av hälsoskäl och miljoner andra skäl bör man verkligen ha en dräktig hona inomhus under hela dräktigheten och precis som #30 skriver även tills kattungarna flyttat och mma katt är kastrerad.
Vad gör du om hon blir överkörd och kattungarna behöver sin mamma???

Om du vill låta henne gå ut så ha henne alltid i sele, eller ha henne under sträng uppsikt på små promenader och ta alltid med henne in igen sen. Ingen fri tillgång till utevistelse, risken är stor att hon föder utomhus, eller att något händer henne när hon dessutom är lite extra klumpig med stora magen!
Okej, då ska jag se till att hålla min katt inne. Självklart ska hon inte gå ut fören kullen flyttat, det visste jag redan :P
#33 hoppas du även vet att de måste vara minst 12 veckor då de flyttar?=)
Ja, de är jag väl medveten om ;) vi ska även kastrera mammakatt så fort det går, nån som vet när man kan göra det?
kastrera kattmamman när ungarna flyttat, det är lite jobbigt att dia ungarna med ett sår under magen, kattungar klöser och trampar och det är inte behagligt för honan.
Okej, då får vi verkligen vara jättenoga med att hon inte smiter ut tills ungarna flyttar då. Kommer vara svårt, men vi får vara hårda och noggranna med fönster och dörrar.
Det som kan vara jobbigt är att mammakatt kan komma i löp efter det hon fått sina ungar och då struntar hon i dem och mjölkproduktionen kan bli sämre, för att undvika det stora problemet så ger jag min katthona P-Piller 7 dagar efter det hon fått sina ungar, det påverkar inte mjölkproduktionen.
okej, jag ska tänka på de, men jag gillar inte tanken på att ge min katt piller, tycker att de känns konstigt och dåligt för katten, men om de skulle hjälpa är det kanske ett bra alternativ ändå.
Ibland får man välja mellan pest och kolera Du ska ju ändå kastrera henne så det blir ca 10 piller du behöver ge henne en i veckan. Det är skillnad med att ge sin katt piller år ut och år in.
Alternativet man har är att om katten kommer i löp att ge 1 tabl. i tre dagar för att bryta löpet och sedan 1 tabl. i veckan. Att bryta ett löp tilltalar inte mej, men visst har jag fått gjort det en gång och det var när jag inget visste.
Årstiden kan göra att hon slipper löp så du får väl fundera på saken, jag skulle då se till att ha det hemma ifall att.
Ja jag ska fundera, de skulle ju verkligen inte vara bra om hon struntar i ungarna, skulle bli rätt jobbigt om vi blev tvugna att stödmata, vilket vi självklart tänker göra om något händer men vi vill ju undvika det om det är möjligt. Jag ska nog köpa pillren i alla fall, kan man köpa dom på ett vanligt apotek eller?
Har du ingen du kan få 10 piller av ??
De är annars på recept som veterinären skriver ut om du ringer och ber om det.
Nej tror inte att jag har någon som har en honkatt ;) men jag får helt enkelt ringa veterinären och köpa.

Förpackningarna är ju rätt stora, med flera kartor piller i. Kanske finns det nån här som har några till övers, eller att du köper en förpackning och delar med dig av det som är över :)
Nu har jag bara en karta kvar annars skulle jag ha delat med mej, De ligger 100 st i förpackningen.

Promon® vet finns i 20 förpackning.
Promon® vet
Förpackningsinformation
Tablett 5 mg (blå, märkta U, med mittskåra)
20 styck blister, receptbelagd
60 styck blister, receptbelagd
90 styck blister, receptbelagd
Stolt ägare till tre La permer
# 39 Har aldrig hört innan att kattmamman kan komma i löp och strunta i ungarna. Finns det mer info att läsa om det någonstans?
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Oj det va många tabletter, känns lite onödigt att köpa för bara en gång :/ Jag tror jag struntar i pillren och ser till att hon inte smiter bara. Tar hon inte hand om ungarna så blir jag extramamma istället. Men det känns som om det kommer gå bra.
någon som vet nån hemsida där man kan läsa om förlossningen och så? Jag vill läsa om vad som kan hända och vad jag ska göra, gäller att vara så påläst som möjligt.
#48 Mycket vanligt att mamma katt kommer i löp en kort tid efter förlossningen. Titta bara på de hemlösa katterna som kommer med flera kullar i olika åldrar.
# 49 Promon 20 tabletter finns ju, som Monica letat fram.
Jag ska inte vara påstridig om piller, tänkte bara upplysa Elin vad som kan bli problem. En kattmamma som skriker som kniven skulle sitta i henne är ingen trevlig start för kattungar och ej för familjen för övrigt.
Lycka till med förlossning och kull, det finns massor att läsa om kattförlossningar.
Bra att du vill vara påläst.
#50 Men inte går väl raskatter på p-piller när de har kull? Har då aldrug hört talas om det.
#50 Jag har gett mina raskatter piller och fler med mej, efter det att jag varit med om "tokiga löp honor" när de har kull.
Detta ordination av veterinär.
#51 vet flera raskatter som går på piller efter förlossningen, detta för att undvika att mamman kommer i löp och struntar i kattungarna samt att mjölken kan surna och då blir kattungarna dålig i magen.
Men då Elin8s katt är utekatt är det ännu viktigare att ge de då hon mkt väl kan smita ut och bli dräktig igen. Visserligen skyddar de inte helt mot dräktigheter men bättre än inget. P-piller tar bort löpet iaf och honan vill då inte ut på friarstråk.

#53 Fast det där med p-piller, hur är det egentligen? Min ena veterinär säger att JO, p-piller gör att honan inte kan bli dräktig. Men här inne säger "alla" att pillrena INTE förhindrar dräktighet utan bara att de förhindrar löp.
Honan med p-piller visar inget intresse för hanen, ibland räcker inte ett piller i veckan och då blir det parning och ungar.
Mina honor behöver vissa årstider p-piller var 5:e dag om det inte ska löpa igenom som det nu heter. Det är väl då risken finns för dräktighet.
fertila hanar våldtar honan

#55 Jo precis, hon visar inget intresse - men enligt min veterinär så blir inte honan dräktig om hon går på p-piller, även om hon blir våldtagen dårå.
Det är nog mycket ovanligt med dräktighet om man inte slarvar med pillren eller att katten spottar ut sitt piller. Att tänka på att när våren kommer iakta katten så den inte Löper igenom pillret.
Jag har haft en hona där inte P-pillret stoppade henne för att löpa

Jojo, men det du skriver är att p-piller stoppar löpet, men att honan kan löpa igenom ändå. Jo, men om hon går på p-piller och inte löper igenom, alltså att de fungerar som planerat - KAN hon bli dräktig ändå vid tex våldtäkt, eller är det omöjligt pga pillrens verkan?
100% säker kan man nog inte vara på pillrenas efekt i så fall skulle inte dessa dräktiga katter finnas som trots piller ätande blir dräktig.
Jag tror att de som blir dräktiga skulle behövt piller oftare än en i veckan.
Ok, men du kan faktiskt göra så här att när ungarna är ca 8 veckor, då är de inte beroende av mjölken längre, så kan du ta ner kissen till vet för kastrering. OCh det blir numera pytteärr. Sen kan du hålla isär ungar och mamma en två tre dagar, det räcker. Så gjorde vi med Esmeralda, en hona med ungar som vi tog hand om. Mammakatt fick bo för sig själv i tre dagar, sen funkade allt jättebra. Som sagt, betänk, att hon kan faktiskt börja löpa igen väldigt snart efter att hon fött. och med det så menar jag 3-4 veckor.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#58 ja, hon kan bli dräktig. katten får ägglossning VID parningen. Därför hjälper inte pillren om hon blir våldtagen.
Du kan kastrera henne direkt när ungarna fötts.
Vi fick ju ta akut kejsarsnitt på våran hona och det gick bra. när de är så små buffar de inte så farligt. värre vid 3v ålder eller så.
Katreringssår blir pyttelitet om man jämför med kejsarsnitt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
ja, ta du Monas råd, det låter bra. För som sagt, kastreringssåren är ju tom mindre än kejsarsnitt och avråder veten på grund av att det blir stora ärr, då bör du söka annan vet. Blir som sagt pyttesmått. elelr om du väntar tills ungarna är ca 8 veckor, men då kan ju honan faktiskt vara parad redan igen om hon har slunkit ut av misstag, vilket är väldigt lätt hänt.
kanske flanksnitt är ett altenativ?
det är inte alla som gör det. MEn vanligt litet buksnitt är inte som förr i tiden heller.
nej, men då kan man i så fall vänta tills de är 6-8 veckor och inte behöver mammamjölk. Det gick utmärkt här. vi tog ju in mamma med småttisar från Nordby. De var ca 8 veckor. OCh hon var gravid IGEN!!!!!!!Så det var bra, att vi tog och kastrerade i flygande fläng inkvarterade mammakatt ett par dagar hos vår kassörs mamma i hennes kök, sen gick det bra att sätta ihop dem igen.
Med 8 veckors ungar börjar mamma katts avvänjning så då går det nog bättre. Då kan hon säja ifrån att det passar inte att ligga och tutta.
När mamma katt har de stora djuvren och som mest mjölk blir det så tätt när dom rakar, det blir hud mot hud och mycket lätt att det blir infektion.
Åt denna katt på bilden använde jag mej av potatismjöl som sög upp sårvätskan.
Ja det var hur enkelt som helst här. OCh pyttelitet sår, ca 2cm långt. OCg de två dagarna var precis det hon ehövde för att få vara ifred. OCh som sagt, hon var redan då gravid igen…. jag frågade inte hur långt…. men det kan ju knappast varit mer än 4 veckor, för hon hade varit hos oss inne i en vecka och hon var inte tjock….

#65 vad fult de hade sytt igen såret
På min katt syndes det bara att det var ett streck, 1 stygn. de sydde inifrån och sista stygnet syndes bara.
Förstår att det kan vara jobbigt för henne om det ser ut så. blev helt chockad när jag såg det. trodde de gjorde bättre än så
Det är intracutansutur med knutar i ändarna 2 blå stödsuturer syns.
Det är ungarna som tuttat på såret och det blev så där svullet.

Har absolut ingen aning om vad det ordet betyder och google gav inget. På Tyra hände ingenting och då var det endå 6st. På Tyra syntes det bara 1 stygn och det var mycket större sår än din kisse.du måste haft världens otur att det blev så illa
#71 stygn som inte syns… inåtvända med knutar i ändarna stygnen går bort av sej själv. Så är det sytt.

#72 okej . samma hade Tyra, men första knuten syntes inte.bara slutet.

Heeej ! Jag undrar också …
Min honkatt är tjock, och vi har haft en HANKATT som sprungit och jamat på gården! Jaa.. Hon borde få kattungar i slutet på november isåfall:
Hon är så tjock, äter mer än vanligt, sover mera. :) Kan jag få ett svar så fort som MÖJLIGT ?
Varför är inte din katt kastrerad? Grrr… vill du ha små söta kattungar, gå in på hittekatter och hjälp till med hemlösa sådan i såna fall…!
Synd att inte kattägare tar sitt ansvar och ser till att kastrera sina katter så vi slipper alla "hoppsa-kullar".

#74 Har du haft din katt ute okastrerad och hon har stött på en okastrerad hane, så grattis, hon är med största sannorlikhet dräktig :(

Väldigt synd att du inte kollade upp mer innan du parade
din hona, 4 år är väldigt hög ålder att få sin första kull i. Efter 2 år räknas alla förlossningar som riskförlossningar pga. att de stelnar i bäckenet.
Nu är det inte mycket att göra åt, har det inte gått lång tid så kan du alltid åka in och kastrera honan och abortera ungarna i samband med kasteringen det är ju extremt mycket billigare med ca 1000:- i kastering mot 15 000:- i kostnad för kejsarsnitt :-/
Har det gått längre är det ju inte mycket att göra, är honan försäkrad kommer du lättare undan, är hon det inte bör du ha minst 15000:- att kunna lägga ut om ett kejsarsnitt behövs och det gör det mycket oftare än vad man kan tro, tyvärr hör man väldigt sällan om alla honor som inte klarar sig undan en förlossning med livet i behåll.
En dräktighet och förlossning är en stor belastning på kroppen och en stor risk för honan, precis som en graviditet är för oss människor. Visst kan det många gånger gå bra, men det kan likaväl gå åt pipan och då gäller det att vara förberedd, det är din skyldighet att se till att din katt inte behöver sätta livet till för att du lekt med hennes liv på ett icke igenomtänkt sätt.
Är det för sent att göra något så underlätta för honan genom att ge henne bra mat alltså ett fullfoder (kattungemat) absolut inte något från matvaruaffären.
När det närmar sig se till att ha bolådan klar och var påläst och förberedd ha telefonnummer till närmsta djursjukhus/veterinärklinik i beredskap. Du måste också vara hemma och ledig från och med dag 61 i dräktigheten och fram tills dess hon föder. En dräktig hona får enligt lag inte lämnas obevakad mer än korta stunder. Och vill det sig illa måste du vara beredd att ha ledigt för att mata kattungarna om det vill sig illa och du måste hjälpa till eller om de i värsta fall mister sin mamma.
Sälj kattungarna för självkostnadspris dvs 1000-1500 kr (vaccinerade x2, id-märkta och chippade). Ser du till att få dem kastrerade innan leverans vilket vore föredömligt av dig så kan du ta kring 2000-2500:- lite beroende på vad du får lägga ut för dem och välj ut goda hem.
Honan borde innan parning ha testats för ett par olika sjukdomar som HD - Höftledsdysplasi, HCM - Hypertrofisk kardiomyopati.
Bortsett ifrån detta så har vi djurskyddslagar som det är extremt viktigt att följa, vi har senaste tiden sett en hårdare dragning vilket är jättebra. Numera döms folk som inte följer lagarna till dryga böter.
Här kan du läsa vad som gäller:
Här kan du läsa om avel dvs. att ta en kull:
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

#78 Det där inlägget är ju inte helt rätt skrivet till denna tråd? Här handlar det inte om bengaler och maine cooner.

#79 Redigerat bort… tänkte på fel tråd.

Råkade få med en del som inte skulle ha vart med, har redigerat nu.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!