Placering av bolådan??
Hallå där igen!
I vilket rum placerar ni bolådan??
Vi hade tänkt ha den i vardagsrummet så den får stå på en central punkt i huset, dock lite brevid soffan ganska långt in så hon ändå känner att hon får vara lite ifred med sina ungar om hon vill det. Låter det bra eller dumt?
Hur gör ni?

Brevid sängen har jag min, det blir en del vakande när de skall ha och då kan jag ligga i sängen o hålla koll om det är så.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ja men det var ju en ännu bättre ide! Tack för tipset!
Kan man flytta ut den sen när ungarna blivit nån vecka eller gör man honan alldeles förvirrad då?
Alltså till vardagsrummet menar jag ju då!!
Bättre att ha den på ett lugnare ställe

Nja jag skulle låta dem vara kvar där inne tills de börjar röra mer på sig att flytta dem för tidigt kan få honan att flytta dem till nån annanstans, fast det kanske hon gör ialf men den första tiden behöver de mer lugn o ro
S*Luddhuvet´z
Jag har också haft den vid sängen, mest för att jag vill kunna övervaka ungarna och mamman första veckan. Det blir inte mycket sömn, för jag vaknar alltid vid minsta pip :P
När ungarna blir lite äldre, kanske runt 2-3 veckor, så flyttar jag den till vardagsrummet.
Tack så mycket för bra svar, nu har jag bestämt mig för att brevid min siäng blir helt perfekt!
Håll tummarna nu bara för att allt går som det ska, matte är nämligen rätt så nervös, hehe!

Vi har en gästsäng i datarummet så det är där som honorna föder.dvs i en bolåda stående på sängen.Sen står bolådan kvar där inne .Från dag 60 sover jag i datarummet med honnan sen sover jag där första veckan ihop med mor och barn.
Stolt ägare till tre La permer
#8 - Ok, vi har tyvärr inget gästrum eller datarum i vårat hus så Nova får ha sin bolåda brevid oss, hoppas det blir bra, då har vi avskilt och lugn och ro i alla fall…
När jag skulle få barn var jag hur cool som helst och tog allt med ro men nu när min "bebis" ska bli mamma är jag som en riktig hönsmormor, bara inte min nervositet smittar på henne!
#9 När beräknar du att hon ska ha sina bebisar ?
Det hör till att man ska vara lite pirrig när man ska bli "mormor"
#10 - Någon gång mellan första och andra advent kommer dem små… Ska bli såååå himla roligt!!

Då får vi kattungar ungefär samtidigt Cissi är på dag 36 idag och har dag 65 8 december.
Vad roligt!
Räknar du från första dagen de parade sig eller någonstans i mitten eller dagen då du hämtade hem henne från parningen?

De parade bara i 1 ½ dag Hon kom dit på sent måndagkväll och de började para på tisdagen.Så jag räknar tisdag som dag ett.Förra gången fick hon tre kattungar dag 62 och två kattungar 25 timar senare.Så jag skulle tippa på att hon får den 6 december vilket skule passa bra eftersom att pappakatt David fyller två år då.
Ja vilken födelsedagspresent i så fall!
Nova kom till sin hane på en söndagkväll och började para på måndagen, åkte sen hem på tisdagkvällen så jag räknar måndagen som dag 1.
För mig som är första-gångs-kattuppfödare som bubblar jag av frågor, hehe! Jag bara undrar, om det tog 25 timmar till de andra två ungarna kom, var du inte lite orolig då? Jag tänkte att du säkert märkte på henne att det inte var klart liksom. Jag vet att 25 timmar inte är ovanligt men ändå, kan man sova då under ett sånt långt uppehåll? Kunde honan koppla av emellan och ligga hos dem ungarna som redan var födda?

Nej eftersom att Cissi var lugn inte hade några värkar kattungarna på utsidan mådde bra och kattungarna på insidan mådde bra.På två krystvärkar kom kattunge fyra ut och ett par minuter senare kom femman.
Men du visste att det skulle komma fler ungar? Kände du det på hennes mage eller?
Jag är lite orolig att jag ska tro att allt är klart och så vips ett dygn senare så ploppar det ut 2 till…

Jag kände ju att det sprattlade inne i magen.Sen har jag alltid stenkoll första dygnet för att veta att mor och barn mår bra.

Jag hade en som kom 30h efter sina syskon i senaste kullen, men den fick de ta bort när jag var på strömsholm några timmar senare för den hade fått i sig en massa fostervatten. Och på strömsholm var jag för att mamma katt fick feber och livmodersinflammation av att ha kattungen inne så länge. Hon fick livmodersinflammation efter sin första kull med så hon skall kastreras.
S*Luddhuvet´z
#19 - Oj oj oj så olyckligt…
Så då är det inte "utan risker" honan får spridning tidsmässigt på ungarna…?
Man är ju inte nervös utan anledning direkt…

apropå plasering så hade jag mina intte vid sängen men när den var ca 3 v (om jag inte mins fel, skrev ju inte upp det men när de började utforska och skulle ha större hage) så slyttade jag dem till vardagsrummet då mamma katt tyckte det var så fasligt tråkigt i sovrummet helt ensamen

#20: Alla förlossningar är en risk i sig själva o det finns massor som kan hända. Ta reda på nummret till närmaste veterinär som har jour öppet och nån som kan köra om det värsta skulle hända är mitt råd. Men det går säkert kanon med din katts födsel skall du se =)
S*Luddhuvet´z
Ja, numret till vår lokala veterinär är upprskivet i hennes pärm och jourveterinären är redan inknappad på GPS:en så vi är förberedda på det viset.
Jag ringde faktiskt SVERAK idag och pratade med en kvinna som lugnade min nervositet massor. Hon sa att det faktiskt statistiskt sett är väldigt sällan en förlossning går åt skogen. Bara man är med och vakar över honan och ungarna (som jag givetvis ska göra) så ska det nog gå bra.
Känner mig i alla fall liiite tuffare nu.
Det kommer att gå bra. Du kan ju förloppet ser att du har två människobarn
det tar ibland lite tid innan kattbebisarna är på plats.
kaffetermos och smörgåsar har jag alltid med mej i förlossningsrummet, sen en gubbe som springer och gluttar i dörren och funderar hur det går.

#23 Har du ingen uppfödare du kan ringa?Annars kan du alltid ringa mig.Hör av dig om du vill ha telefon nummer.
Joo då, jag har min uppfödare bakom mig, plus hanägaren och hans ursprungliga uppfödare, jag har ett brett nätverk runt om mig och är glad att jag lyckats träffa så himla vänliga och duktiga människor. Anledningen till att jag ställer så mycket frågor här är bara för att jag inte vill störa dem hela tiden med alla mina "småfrågor och impulsfrågor" som dyker upp hela tiden, tycker det är perfekt att göra det på ett forum så här där man kan få massor av synvinklar och tips.
Men Monica, superdupersnällt av dig!! Jag tror vi har träffats på utställningen i Sunbyberg tidigt i våras, visst var du där? Det var den 13:e mars. Har för mig att jag stannade vid din bur och ställde en massa frågor, men jag kanske är helt ute och cyklar nu, hehe!
Kram på dig i alla fall som är så himla snäll och erbjuder din telefonsuport!
Inte för att jag egentligen tror att dem skulle tycka jag "stör" men, Dem ä verkligen helt underbara!

Jo jag var där.Hade tre stycken La Permer med mig.Som sagt mig kan du ringa dygnet runt om du vill.Mitt nummer står på hemsidan.
Ja, precis! Minns du mig? Jag frågade lite om La permer och hur den rasen kom till osv!
Jag var frågvis då och är frågvis nu, kommer nog dö frågandes med, haha! Men som mitt motto lyder, frågar man inte får man inget veta!
Och TACK! Skönt med vänliga kattkompisar!

Har inget klart minne av dig men vet hur virrig jag är när jag har många katter med mig.
Visst hade du en vit La perm med dig då? Hmm… Vill minnas det i alla fall…

Jag hade en vit La Perm Arcona en röd Bavaria och en svartpadda Colina.