Stressad katt?
Hej alla kattvänner!
Är lite bekymrad och hoppas på goda råd från erfarna kattmänniskor. Jag har en MCO hona på 7månader som det är tänkt att jag ska ställa ut i helgen. För ca 1 vecka sedan tog jag hem min andra MCO som är en kattunge.
Min "äldre" katt har svårt att acceptera att även denna individ ska leva med oss. Hon hoppar inte på den yngre men fräser och visar rädsla. Kattungen däremot är tuff och bryr sig inte om henne. Detta kommer säkert att lösa sig, så mitt bekymmer är inte detta.
Men min första katt visar stress och tillåter inte mig att hantera henne som innan kattungen kom. Detta skulle bli hennes första utställning och min också på 20 år. Har ställt ut tidigare men som sagt det är länge sedan, då jag under många år istället ägnade mig åt tävling med hund.
Har haft flera katter innan dessa två, så katt är inget nytt för mig. Min första MCO är det dock. Min "äldre" katt har sedan hon kom visat en del osäkerhet och rädsla för tex dammsugaren, när vi spolar på toaletten, det ringer på dörren osv. Annars är hon mysig och vill vara med där vi är, men är ingen knäkatt och tycker inte om att bäras på. Detta har vi nu tränat en hel del på, med en del framgång. Hon accepterar det men vill helst ner hela tiden, slappnar inte av. Det har gått bra att bada henne, klippa klor och borsta henne under vissa protester.
Men nu sedan kattungen kom vill hon inte bli upplyft alls jamar högt och fräser. Känner väl att hon inte har koll på läget nu kanske. Ska jag avvakta med hennes utställning tills hon känner sig lugn med nya katten kanske? Är det fel tillfälle att utsätta henne för ytterligare ett stressmoment så kort tid efter att kattungen kom?
Eller är det bara att - go for it? 

Jag skulle vänta med utställning tills läget har lugnat ner sig lite.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har en bekant vars gammelkatt blev galen på utställning för de fått hem
en ny kattunge rätt så nyligen. De var båda med på utställningen men det
gick ej att ställa ut gammelkatten. Är i vanliga fall väldigt rar.
Min magkänsla säger väl att vi borde hoppa över utställning just nu. Men jag tycker det känns tråkigt ( men det är ju bara en människokänsla).
Kan man byta katt och åka med den tuffa "lillskiten" istället? (Skämt!) Han ställdes när jag hämtade honom i kull. Fick bra omdömen, och domare sa att det var den bästa kull han sett på flera år, han ville till och med se stamtavlan på dessa bebisar.
Den 7 månaders "gammelkatta" hämtade jag också på utställning i Varberg. Hon blev som 3,5 månaders bebis NOM.
Men hon hade väldigt "många ben" som domaren uttryckte det