Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3417 ggr
[Sniff]
0

Skadat öga

Kom just hem till pappa och upptäcker blod vid kattens öga! En lite klump, typ slem (ser ut som en bit av en hinna + blod). Undersöker saken och det vänstra ögats hinna är rosa, istället för blåvit som den högra. Han har även borta lite päls under ögat. Undviker att öppna det.

Misstänker att det är en bråkig katt som smyger omkring här, då grannens katt är halt och har klös- och rivmärken.

Vad kan jag göra för att ta hand om ögat? Hur märken man att katten inte ser så bra?

Ska ringa veterinären imorn och höra vad de säger:)

[Sniff]
0

Och bilderna verkar jag inte ha tillgång till, så ni får försöka fatta min beskrivning;) (A)

tuska
0

Veterinären kollar ögat, oftast räcker en salva så det inte är eller blir infektion  kattklös sinsimellan har mycket lätt att bli infekterade sår eller rent av bölder.

Jourhemmet
0

Tvätta ögat ett par ggr om dagen och se om det blir bättre.

[Sniff]
0

#2  Så det är inget jag kan göra för honom?

Grannens andra katt hade ett par bölder för ett par veckor sen. Sen senare samma vecka, tror jag det var, blev deras andra katt halt och nu är Sniff skadad:/ Antingen så bråkar de med varandra (eller leker…) eller så är det en annan katt här:/

[Sniff]
0

#3 Ska göra det:)

blondifire
0

håll honom inne,alt se till så katten o grannkatten är kastrerade.. sen e det en 3 katt hjälper d ju inte nämnvärt. detta är tyvärr saker utekatter råkar ut för…

S*Winsnes Wilda

[Sniff]
0

#6 Jo, ska hålla honom inne:) De tre grannkatter som jag vet om är kastrerade, men främmande katter dyker upp då och då. Jag vill helst att han ska vara innekatt, men pappa är lite svårövertalad… Får se hur det blir med den saken(A)