Pytte sår och smuttsig
Min tös har ett litet litet sår på nosen som just nu har en skorpa på samt att hon runt det är skitig. Jag gör rent där med vatten och papper varje dag men jag får inte bort det här bruna som är runt såret (hon ska vara vit där egentligen). Har ingen aning om vart hon fått det ifrån utan det bara fanns där en morgon.
Finns det något annat än vatten man kan använda för att få rent där, båda för att få bort det bruna men samtidigt också rengöra det pytte lilla såret hon har?
prova med olja när det sitter så nära nosen, goggla på svart haka det kan vara början till det,
har kisse plastskålar, så byt ut dem mot glas i så fall.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Vilken sorts olja ska jag använda?
#2 Plastskålar finns inga, de har alltid varit portförbjudna här.
vanlig matolja borde väl funka….
Tom Majonäs fungerar.
Hittar ingen information om svarthaka, någon som kan länka om ni hittar? Blir orolig nu, är det allvarligt, behöver hon veterinär, vad kan jag göra för henne, hur uppstår detta? alla information vill jag ha.
Hitta däremot en bild på en katt med precis likadan prick på nosen som min tös när jag googla dock är hon också brun runtom också.
Är plåtskålar bra för katter? Vi har två plåt och en i glas. Bör jag ta bort plåtskålarna?
Din katt kanske bara har pigmentsfläckar det är vanligt kring nosen och på nosen. Har du kunnat pilla bort nå av det svarta du sett ? Svart haka är samma som ackne, lortiga porer många sprit tvättar, men sitter det kring nosen så är det nog inte så skönt med sprit.
Inget som är faligt för katten oftast sitter det under hakan
här har du massa på svarthaka! Rostfritt ska ju vara säkert. men glas ska väl vara bäst?
#7 Nej. Hon har bara ett sådant sår och det sitter som berg, går inte att pilla bort sårskorpan på det. Det bruna går bort succesivt men inte helt ännu så pigment är det garanterat inte, hon ska vara vit där.
#8 Det är rostfritt jag har.
Jag är allvarligt redo att ta henne till veterinär pga detta sår som inte försvinner men vill höra med er först.
Aldrig fel att kontakta veterinär Här har vi bara gissningar
Hon äter och dricker som hon ska men jag tycker inte hon är lika sällskaplig längre. Just nu ligger hon även och sover på en plats hon aldrig brukar sova på nämligen i ena ställningens hus. Hon är inte lika gossugen som hon brukade vara förr. Men det kan ju vara så att jag bara oroar mig i onödan men jag ska testa med majonäs först (har det hemma). Vad jag läst så ska det lossna direkt när man använder majonäs annars blir det veterinär så jag återkommer inom kort.
Ta majonäs bara på det svarta runt sårskorpan
Jag har nu testat och det svarta smutset är borta så nu är hon vit där igen men den där svarta pricken vill inte ge sig, den sitter fortfarande kvar på hennes nos.
Hur gör jag nu? Ska jag fotsätta med majonäs dagligen eller ska jag ta henne till veterinär för den lilla pricken?
Har nu också tagit bort hennes plåtskålar för säkerhetsskull så hon får nöja sig med glasskålen och jo hon har olika skålar beroende på vad hon ska äta tex en för torrfoder, en för mjukma och en för godbitar då hon vill ha det så annars protesterar hon. Kräsen pipinette tös.
Är det svarthaka kan det väl ibland behövas veterinär. Man måste ju i alla fall försöka göra något åt saken, eftersom det annars kan bli värre och infekterat. Har sett nån skräckbild där det hunnit bli en böld när jag sökte information om svarthaka.
Men min ena katt har det, och har inte haft några problem av det. Det försvinner aldrig helt, men jag tvättar då och då med matolja för då försvinner mycket. Så nu för tiden är det inte mycket hon har alls.
Jag var till veterinären i början när hon var liten för då fick hon även typ finnar på huden. Och då var hon tvungen att bada lite oftare, men det fixade till sig det med. Speciellt efter hon fick lite mer päls. (hon var i princip naken när hon var liten)
Men svarthaka är i alla fall inget man behöver vara jätteorolig över. Man får hålla koll så det inte blir värre bara, och tvätta 
om du stryker på majonäs några dagar så kanske den där skorven släpper, när hon tvättar sej själv. Att hon ser hängig ut kan bero på att hon får för mycket pillande runt näsan hon kanske surar på dej.
#15 Ok. Ja jag tvättar varje dag och än så länge har hon bara en ynka liten prick som hon nu haft där ett tag. Försvinner den inte så får jag ta henne till veterinären och se om han kan ge ut något åt henne eller ge råd om vad man kan göra. Hon besväras dock inte av den och den kliar heller inte eller så på henne så jag hoppas att den försvinner felfritt.
#16 Tänkte också på det att hon kan vara sur på mig men jag måste ju tvätta lilla tösen och hon är ju ursnäll och låter mig göra det utan att streta men lite sur blir hon nog.
Det ser inte infekterat ut på bilden, men pilla inte för mycket på skorven.
Ibland har jag ringt djursjukhuset och mailat över en bild på något som bekymrat mej, skulle det gå där du bor ? Fråga. Men skärpan måste då vara bättre på bild. Man kan ju fråga om veterinären tycker det ska undersökas.
Jag har 10 mil till ett djursjukhus det kanske är därför som jag kan skicka foto på ev.plitor och sår exem mm. till dem
Hur gammal är din katt ? kan det vara hormonellt betingat 
#20 Veterinären har ingen hemsida och tror inte jag kan maila honom heller (privatpraktiserande). Han skulle nog be mig komma in med henne för undersökning eftersom jag bor ganska nära. Vet dock inte om jag vill ta henne till honom även om han är riktigt skicklig på katter för han känns oerhört oseriös samt att hans klinik inte är den bästa miljö men vi har en annan mycket bättre veterinär, också väldigt nära.
Hon blir 4 i April.
Du kan ju beställa en tid hos den vet som du har förtroende för, blir det bättre så är det ju bara att avbeställa tiden. Gör så, då vet du att du gjort det du kan och ordinationen blir den rätta. Det vore tråkigt om det skulle ligga nå "skräp" där under, tråkigt ställe mitt på den rosa nosen.
#22 Beställer jag tid så får jag oftast den dagen efter eller några dagar efter och på så kort tid hinner jag nog inte märka skillnad. Kan man vänta en eller två veckor och tvätta för att se om det hjälper och sedan beställa tid eller bör jag åka in med en gång?
Lyssna till din magkänsla, det ska man göra.
Det du kan göra är att ringa om råd, höra vad dom säger o.s.v
#25 Det kan jag göra när de har telefontid mellan 8-9 på morgonen.
Me risk att verka korkad så undrar jag ang plastskålar.Har alltid haft plastskålar till torrfodret som alltid står framme, annars glas till blötfodret.Är det dumt alltså?
Mvh
Agneta
# 27 undrar som du, jag varrierar lite, just nu har dom keramik, men bondkatterna har plastskålar ute på sommrarna och ibland inne också
#27 Jag har aldrig använt plast till mina djur men jag skulle gissa på att hon syftar på att plastskålar får en hög bakteriekultur, plast går aldrig att få riktigt rent hur noga man än diskar det.
Jag har kollat på www.swecat.se
o klickat på matskålar o då står det att katten kan få svarthaka om de äter ur platsskålar(som är som typ acne )o kan tyvärr bli infekterade sår som då måste behandlas.
Jag har alltid haft plastskålar o min katt har faktiskt sår/krustor på hakan ibland .jag har frågat veterinären men hon hade inget bra svar men nu har jag lärt mig.
va bra att kolla här på iFokus ibland :) Alltså bort med plastskålarna!
jag har läst att katter kan få ett virus om de äter råttor, tror det hette (Poxvirus) o att de kunde få typ sår av det.Jag trodde det på hakan kom av det. Någon som vet vad jag pratar om?
Min är ju ute under kontrollerade former o är van vid det.Han skulle bli väldigt ledsen om jag ändrade på det.
Mvh
Agneta
#3 Poxvirus har jag nu läst om, helt nytt för mej.
Tror inte detta är vanligt förekommande
Hoppas inte det.
Någon som har en bild på dessa virus koppor ?
Nu har jag kört med majonäs som ni sa ett tag och jag måste säga att det fungerar. Jag lyckades få bort den pricken som är på bild, kvar blev bara en ärr liknande fläck, efter det fick hon en ännu mindre prick lite högre upp som nu också den är borta utan att lämna ett ärr. Så majonäs fungerade.
Nu är hon vit och fin på nosen igen. 
Se där …min ordination om majonäsen fungerade, toppen bra.