Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1622 ggr
Starfall
0

Berättelsen om Zimbah

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zimbah är en kattunge på nyss fyllda 5 månader.  Han kom till mig mycket oväntat efter att ha varit vanvårdad i hemmet han levt sina första 12 veckor i. Så fort jag hörde talas om denna stackars kattunge åkte jag dit och tog hem honom direkt. Zimbah, som jag döpte honom till, var MYCKET mager, var full av mask och hade öronen fulla av skabb. Pälsen var inte heller i det bästa skick, den var tovig och väldigt smutsig. Jag skulle inte ha någon mer katt men vad gör man när man hör om en katt i nöd?
Som sagt tog jag hem Zimbah och badade honom, tog bort tovorna och beställde tid till veterinären. Jag påbörjade även en avmaskningskur på honom första kvällen. När vi åkte till veterinären och vetten kollade ner i örat bokstavligt talat kryllade det av skabbdjur så han fick en öronrengöring samt en spot-on i nacken för att odjuren skulle försvinna. Sedan fick han sin första vaccination. En månad efter besöket var jag på återbesök med honom för sin andra vaccination. Veterinären kollade även upp hans öron då det fortfarande kom upp en massa smuts. Han hade som väl var ingen skabb nu men eftersom han hade haft så mycket skabb från början hade inte allt kommit ur örat än. Trots att jag varje dag använt droppar samt torkat ur ytterörat.
När Zimbah kom till mig vägde han bara lite över kilot men nu, 2 månader senare, väger han över 3 kilo. Zimbah växer så det knakar! Han kommer säkert bli en ganska stor katt då han har en enormt grov benstomme.
Ett litet överbett har han men enligt veterinären är det inget som kommer påverka honom.

Zimbah är en ängel utan vingar, åå vad jag älskar denna katt! <3 Jag vill ha honom som innekatt men det tillåter inte de jag bor med. De tycker att katter ska vara ute, trots att vi bor vid en stor väg och har fått många katter påkörda. Hur jag än försöker övertala dem blir resultatet alltid detsamma. Därför har jag nu tagit beslutet att omplacera min underbara älskling. Gråter
Detta är nog ett av de allra svåraste beslut jag någonsin tvingats ta, jag är så otroligt fäst vid Zimbah. Men av ren kärlek har jag nu funnit den lösning som känns som den rätta, att Zimbah ska få ett nytt hem där han kommer få vara innekatt föralltid. Hos denna person som ska bli hans nya matte bor en annan katt som kommer från mig. Den katten är nu ca 7 månader gammal och har bott hos henne i 4 månader nu. Det ska bli roligt att träffa lilltjejen igen. Zimbah kommer få det så bra där, denna person är nämligen den största djurvän man kan tänka sig. Så det känns bra att han ska få bo där.

Imorgon flyttar min underbara Zimbah, det känns mycket jobbigt men jag vet att han kommer ett långt, underbart liv utan att varje dag behöva riskera livet på grund av vägen, andra djur och elaka människor.

Ville bara berätta detta…

Ha en trevlig kväll alla underbara kattvänner därute!

kramar

Starfall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild på min vackra Zimbah Kyss

GhostAdventures
0

shit vem kan göra sånt mot en katt som första ägaren skärskilt mot en sån vacker katt som Zimbah

ps Zimbah är jätte vaker och söt

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Konstiga du bor med där du inte får välja att ha din katt inomhus, förstår du är väldigt lessen över att behöva omplacera Zimbah. All heder åt dig som satte din katts väl i första rummet och trots säkert många tårar för dig, ger honom chansen till ett gott liv inomhus långt borta från den stora vägen.

noir
0

Låter som om de du bor med inte vet hur man tar hand om katters bästa. En katt med rätt inredning och tillbehöver trivs ypperligt som innekatt. bara regelbundna utevistelser så är det bra sen…

Så jag tycker du ska vara stolt över dig själv att du ser till kissen bästa trotts att det är nått du egnetligen inte vill…
Du får åka och hälsa på kissarna och kela lite :)

[Emma--]
0

Vilken historia, tråkigt att du måste omplacera honom Rynkar på näsan Men det låter ju i alla fall som att du har hittat ett bra hem åt honom och det måste ju kännas härligt Glad

Starfall
0

I söndags åkte jag 10 mil och lämnade min älskling hos en helt underbar djurvän där han kommer få det så otroligt bra. Kattflickan som redan bodde där (och som också är från mig) accepterade Zimbah direkt och nu leker de tillsammans som om de aldrig gjort annat. Det känns så tomt utan honom men vetskapen om att han är trygg nu betyder allt för mig <3
Och bäst av allt: Jag ska troligen åka och hälsa på inom en inte allt för lång tidsram:) Så det ser jag fram emot:)

Ha en trevlig kväll alla!

miasofia
0

Stackars dig vilka rumskamrater du harGråter, jag skulle bli så arg på dom.

Zoraya
0

Åh, vad vacker han är Zimbah Kyss Förstår att det känns oerhört svårt att behöva omplacera, men han får ju ett alldeles underbart kattliv. Heder åt dig som kan bortse från dina egna känslor och göra det som är bäst för Zimbah!

Rafflan
0

Vad söt :D
Låter konstigt att dem inte vill låta dig ha innekatt om du vill :S

Säkert att det bara är deras åsikt om att dem mår bäst ute som gör att dem tycker så? eller är det kanske nåt dem måste ändra i sin livstill pga att det kommer en innekatt i huset?