Varför kliar det?
Hej!
Jag har två innekatter, tjejer som båda är steriliserade. Jag undrar lite över varför den ena "kliar" sig i rum pan så ofta. Dels så tvättar hon sig rätt ofta i jämförelse med den andra, men framför allt så drar hon upp bakbenen och drar sig fram med frambenen och liksom åker på rumpan på våran matta bla, för att klia antar jag. Det ser rätt festligt ut men känns inte så fräscht och dessutom undrar jag varför hon gör så?
Jag har kollat lite i bak, men det ser inte konstigt ut, det enda jag reagerat på är att det ibland kan sitta små, små svarta smulor i själva öppningen. Antar att det kan vara lite bajs. Brukar det fastna lite på alla katter?
Har funderat på mask, men de är ju inte ute och jag ser som sagt inget konstigt i varken rumpan eller bajset. De var ute några tillfällen i somras, men alltid i sele och då åt på sin höjd en fluga.
Är det nån som kan hjälpa eller råda mig?

Hej!
Vet inte om det här stämmer men jag har hört att innekatter kan få mask genom att slicka på skor. Fast har din katt mask så borde det synas i avföringen. Prova med att ta lite avföring på papper och smula sönder. Då kan det vara lättare att se.
Det är ganska typiskt för katter som har mask att de åker kana på det sättet. Annars kanske det är bajsresterna som kliar.
Hoppas du får reda på vilket.

Det kan vara analsäcksinflammation! Då brukar de dra rumpan mot mattan och tvätta sig mycket! Boka tid hos veterinär det första du gör imorron! Det kanske kan vara något annat, men hon är ju uppenbart besvärad och bör undersökas.

Hur går det?
Tack för era svar. Det går bra, fick en tid på onsdag. Jag har bara haft mina katter i drygt ett år, och aldrig varit hos veterinären med dom. Vad på ett ungefär kan det kosta tro? De är försäkrade om det nu har nåt med saken att göra.