Ett himla tuggande!
Skulle behöva lite hjälp med min katt Bowser. Han är nu en söt underbar huskatt på 1,5 år men har fått en dålig ovana.
Han har av någon anledning börja tugga på i princip ALLT.. allt från pennor, kartonger, väskor och speciellt sladdar.. börjar ju bli lite orolig när han börjat ge sig på ström sladdar!
Har ni något tips för att få honom att bli av med detta beteende?
Kan han vara understimulerad? Hur aktiveras han om dagarna?
och för att lösa faran med sladdarna får du försöka gömma dom på något sätt. Finns ju kabelskydd t.ex.
djurmaxi har en tugg leksak för katter :)
Tack så mkt för tipsen :)
Har också haft tanken att han är understimulerad, leker med honom varje dag nu och har även hängt upp en mus som hänger i en lång gummitråd i dörrkarmen som jag sprayat kattmynta på och som det lekt med ganska flitigt med :) men problemen återstår :/
Men jag kan ju testa denna tuggleksak som #2 nämde :D
Om det går, stryk på lite tabasco på det han tuggar på?
En liten säkerhetskommentar bara:
Lämna inte en sådan leksak som hänger i ett gummiband framme när du inte ser på. Katten kan strypa sig om du har otur.
Angående bitandet så tror jag oxå på stimulering, ersättning och illasmakande saker på de saker som inte får bitas på.

Sysselsätt honom mycket mer! Alla katter har ju olika aktivitetsbehov, och blir understimulerade och hittar på hyss när de inte har nåt annat att göra. Lek ofta och mycket, och variera lekarna. Kör koncentrationsövningar för att trötta ut skallen på honom, inte bara benen, tex kan man lära katten trick såsom sitt, ligg, give me 5, rulla runt (japp det går med godis och tålamod, mina lärde sig detta rätt snabbt). Släng in godis under mattan, i en toarulle som är vikt i ena änden, i en glasburk, tillbringare, äggkartong, kila fast det i hål som du borrat i en träbit/vedklabbe/kartong/etc, eller vad som helst där han får jobba för att få tag i godiset.
Godiset kan vara vanligt torrfoder av annan sort. Royal Canins babycat brukar vara megapoppis!

Sånahär aktiveringsleksaker är ju kanonbra.Jag har gjort egna prototyper av dem, det är ju inte så svårt med en träplatta, ett par överblivna lister, pappmuggar, några spikar och lite lim.
ser ingen tuggleksak… vad är artikelnumret
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
ett tips, köp ett torkat grisöra, kanske blir poppis, om inte ta med det till nån vän som har hund……
#6 Testade toarullen och jädrar vad han kämpade :D slutade med att han däckade i soffan senare :D
haha billigt och bra!!!!!

#10 Haha vad kul att det funkar! :D Lite hjärngympa gör susen, så orkar han inte hitta på hyss ;)
Ge honom en kattkompis.
#13 han har en kompis, sin flicka nintendo som han är uppvuxen med :)

Hahaha, honan heter Nitendo… Säg inte att Bowser är döpt efter Super Mario-bossen? :D
#15 hahaha joo :D

Hahaha xD