Vifta på svansen?
Vad betyder det när ens katt viftar på svansen?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Mina gör det när dom är busiga. När dom är lite irriterade. När dom spanar fåglar. Tror det kan betyda mycket.
När katter verkligen piskar med svansen kan den vara arg.
#1 Okej
Han viftar på svansen och stryker sig mot mina ben och jamar samtidigt..
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
vi har också en sån som viftar på svansen sakta sakta. OCh hon är vänligheten själv. Mee.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Min katt gör det när hon är busig eller arg :P
Hade en katt som gjorde det när hon var orolig/osäker. Hon kom till oss och svansen gick hit och dit hela tiden när hon gick. Har också haft en rex på besök, han viftade på svansen hela tiden, men var bara "som vanligt", inte upprörd på något sätt. Det kändes konstigt, svårt att läsa kropsspråk på en katt som beter sig som en hund ;)
Min cornish rex vifftar på svansen hela tiden då hon inte kramar sig själv med sin svans, dvs slingrar den tätt intill kroppen. Hon vifftar när hon är som hon är och när hon är glad och busig. När hon är arg så berättar hon det verbalt med höga klago-mjau, Svansen gör inte direkt nått speciellt, lite stel kanske
Min ena skogis viftar på svansen hela tiden! Många tror att han är arg men det är han inte. Han har alltid gjort det.. :)
Satan är också en svansviftare, han kan vara glad, kelig, arg eller busig. You'll never know :O
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vår skogis viftar massor på svansen. Ibland undrar jag om det inte är lite som när jag gungar med mina ben. Det är rogivande och en vana.
När han är arg piskar han med svansen och man ser en tydlig skillnad.
När jag retar min katt så hoppar han ut i hallen och tittar tillbaka på mig med en ond blick och svansen åker snabbt fram och tillbaka; irriterad.
Asså den piskar inte men den åker bara snabbt åt sidorna.
När han är exalterad, nyfiken eller glad så brukar han, utom att ha svansen uppe i luften, så brukar han ha den i samma höjd som ryggen och svaja den fram och tillbaka som en segelbåt.
Lilla Mees svans liksom rör sig som en orm hela tiden. upprätt dessutom. OCh hon är den snällaste katt jag nånsin träffat.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har fött upp en kull skogisar som alla viftar på svansen när de är glada. Tydligen ett släktdrag för deras avkommor i sin tur har också gjort så när de är glada.
Det är inte små viftningar utan hela rumpan gungar med 
Precis som hundar men aningen saktare, inte så hysteriskt utan mer med värdighet.