Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3074 ggr
[the-mobe]
0

Mycket tragiskt

Att detta ens kan hända är något helt oförståligt, låter som en mycket oproffisionell veterinär för mig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7928068.ab

Busangardens
0

Hur i *******. Bortblåsta veterinär. Jag hoppas innerligt att åklagaren ändrar sig och tar upp fallet och att det kommer stå veterinären dyrt. Det är av dessa anledningar jag alltid dubbelkollar med veterinären varför jag är hos de med ett djur så de verkligen gör rätt.

[Emma--]
0

I luleå.. och en privat veterinär. Det måste väl tyvärr vara en veterinär som i övrigt är väldigt duktig. För det finns inte så många privatpraktiserande som jag vet om i alla fall. 

Tragiskt.

Men sånt ska verkligen inte få hända.

[Emma--]
0

efter lite undersökande så är jag nu säker på att det är han jag trodde det var. Det finns dessutom bara en veterinär att hitta på eniro som är i luleå. 

Tragiskt för han har hjälpt till mycket för dom hemlösa katterna här i Luleå.

Det här lär inte bli bra för hans rykte dock.

Jag själv har valt att sluta gå till den där veterinären med större saker. Men mindre saker som t.ex vaccinering och sånt kan jag tänka mig att gå dit.
Han är duktig på det han gör men jag störde mig på att han svarade i telefon efter att han sövt ner min kanin. Jag tycker ju att när man har påbörjat en operation så ska man inte svara i telefon även om man har handsfree. 
Sen tycker jag väl heller inte operationsmiljön är den bästa.

Signe-Jonna
0

Låter som en slarvpelle! Alternativt är veterinären i fråga så stressad och har så mycket att göra att han inte vet vad han sysslar med till slut. Men att prata i telefon när man påbörjat operation… nej det går bort! Om det nu bara finns en enda privat veterinär i Luleå så är ju konkurrensen noll, vilket innebär att man knappast behöver vara speciellt skicklig för att kunna starta en klinik. Självklart skyller han allt ansvar på djurägaren, så moget! Skrikandes

vino
0

harman inte en kommunikation när manlämnar in katten? närjag åker in med min, såpratar vi innan något görs, så jag tyckeratt detta låter helknäppt.

har nu veten gjortfel så skahan ju prickas,det tycker jagallt!

[Emma--]
0

#4 Jag tror han har mycket att göra just för att han är den som har bäst priser. Att kastrera en katthona kostar t.ex ca 750 kr. vilket är flera hundra billigare än djursjukhuset.

Men han är duktig på det han gör, men det blir ändå så fel. Man tar inte emot samtal när man har påbörjat en operation.

Så det är synd det här. Gör man ett sånt misstag ska man kunna erkänna det också. Det är ju tillräckligt hemskt för ägarna som råkade ut för det här, men att sen bara få höra honom skylla ifrån sig…

#5 Jag som varit där kan väl säga att det inte sker så mycket kommunikation där om man inte frågar saker själv.

vino
0

#6  jaalla kanske inte är som jag, jag frågar,frågar och frågarigen. de får nästansparka ut mig… men jagvill veta allt vad deska göra.

[Emma--]
0

#7 Jag gör också så. Egentligen mycket för att jag är rädd att något ska gå fel, att det ska bli nåt missförstånd. att veterinären ska göra fel.

vino
0

#8   det, ochatt jag blir ledsen närjag lämnar kvar katten, jag vill veta precis vad som ska ske. har separationsångest vadgäller missen. Flört

Maxima06
0

Någon på sks forum hade läst på tjejens facebook sida och efter att ha gjort detsamma är jag inte längre så säker på att vet gjort fel!

[Emma--]
0

#9 Haha förstår dig verkligen.

#10 Hon har uttryckt sig lite klumpigt, men inget som säger att veterinären inte gjort fel. Varför skulle dom ljuga om det egentligen?

Maxima06
0

Förbaskat klumpigt, men nä jag vet givetvis inte vad som är rätt och vad som är fel men det finns två sidor av varje mynt. Jag börjar iaf undra när man uttrycker sig så. Är hon inte ledsen över katten kanske?

lambero
0

#10 Blev nyfiken så jag kollade. Kan inte annat än att hålla med dig. Tyckte det lät hemskt först men nu tycker jag inte alls lika synd om dom.
Hela händelse är förstås väldigt tragisk ändå..

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[Emma--]
0

#12 & #13
jag vet att veterinären är duktig på det han gör, det har jag inga funderingar över. Men jag är ändå inte superförvånad att det har hänt med tanke på hur han betedde sig när min kanin skulle kastreras.

Men hur det gick till exakt kan vi inte veta. Och alla uttrycker inte alla känslor på facebook direkt. Men jag kan tänka mig en särskild mening som störande och som skapar vissa frågor. Den angående kortet till piteåtidningen. Men det kanske var just tidningen som ville ha en bild där hon såg ledsen ut?
Eller är det problem med att hon vill ha ersättning för vad som hände katten?

Vi kan inte veta exakt i alla fall. Men jag förstår inte varför man skulle ljuga om vad som skett.

Och hon verkade ju ledsen när det hade hänt, utifrån det man kan läsa på fb-sidan när det just hade hänt.

Maxima06
0

Jag vet inte vad som skett, är det sant så är det klart att han ska stå för det och ge skälig ersättning samt få en prick eller vad de nu får. Men ja, jag undrar om hon brydde sig så mkt med tanke på hur hon skriver.

[Emma--]
0

Fast misstaget är ju lika illa av veterinären även om det skulle hända en ägare som inte skulle bry sig.

Men tycker inte det finns tillräckligt på hennes facebook som gör det rätt att börja undra hur mycket hon bryr sig.
Dom nyaste kommentarerna t.ex är från ett mycket senare skede än när själva händelsen inträffade. Och när det hände verkade dom ju vara väldigt ledsna över vad som har hänt.

Såg att det finns dom som stör sig på att det inte finns bilder på katten. Nu har hon en begränsad fb verkar det som. Så det går inte ens att avgöra. Jag har inte bilder på mina katter på fb, men det betyder ju ingenting heller. 

Och hur det än är, så är det väldigt hemskt att en katt fått somna in av misstag.  

Och jag såg på råttor iFokus att veterinären kommer börja med att folk ska skriva under ett intyg när katter ska avlivas. Och det är ju bra.

Cathy
0

Mina tankar finns hos den stackars tjej som fick vara med om detta.Fy så fruktansvärt att behöva vara med om en sån här sak. Det är nog de flesta kattägares värsta mardröm. Håller med om att man brukar ju ha ett samtal med veterinären innan om vad man ska göra. Kan undra hur det kom sig att de inte pratade om det. Veterinären brukar ju kolla journaler på datorn och man brukar ju prata med de i receptionen. Men det kanske inte finns hos privat vet.

Har klappat lite extra på mina katter sen jag läste detta i aftonbladet. Stackars stackars ägare. Sånt här får inte hända.

[Emma--]
0

#17 Han har ingen dator.

Maxima06
0

Håller med dig, det är hemskt om det har skett oas om tjejen bryr sig eller ej.

Cathy
0

Klart att hon byr sig. Både hon och hennes sambo. De var ju väldigt fästa vid katten stod det ju. Det är säkert jätteledsna.

Signe-Jonna
0

Hur hittar jag den där facebook-sidan?

vino
0

jagkan inte förstå att folk vill läsa på folkspersonliga sidor för att ta reda påsaker och ting. man behöverju inte tro på allt som står i tidningarfaktiskt. det finns ofta två sidorav en historia.

händernågot liknande mig så kommerjag aldrig att ställa upp i tidningen, detblir ju en jaktefter personer på internet, det pm:as länkar till fb ochallt vad det är. ochsedan diskuteras det hejvilt på forum om hur detegentligen var.

Är man bara rent nyfiken eller villman veta mer för att mangår till samma vet?

nej, fyvad hemskt det skulle vara att se en diskussionom sig själv på ett forum!

Maxima06
0

Du söker på hennes namn, går in på sidan och trycker sedan på visa logg.

Signe-Jonna
0

Jag har hittat den. Tycker inte jag kan hitta något som tyder på att händelen skulle vara fejkad, snarare verkar hon väldigt upprörd och ledsen. Det där med fejkbild är ju skrivet långt senare och hon menar väl att hon fick ta en bild som inte fanns redan, för de flesta vill ju se snygga och glada ut när de fotograferas. Fruktansvärt detta, stackars brownie och hennes familj! Gråter

[Emma--]
0

#22 Fast det är ju bra att såna här fall uppmärksammas. Finns en veterinär i Arvidsjaur t.ex där folk aldrig gått till tidningen med sina händelser. Han har gått i pension och borde inte hålla på med sitt gamla yrke längre. 
Men när det inte uppmärksammas så råkar personer om och om igen ut för hans misstag. Bland annat en katt som inte sövdes ordentligt och började vakna upp medans han kastrerades. En hund som skulle skickas för att kremeras försökte han köra och lämna på soptippen.

Själv kan jag säga att jag letade upp hennes facebook för att vara säker vilken veterinär det gällde då det ändå gäller "min" stad.

Men jag tycker det bara är hemskt att börja spekulera i om hon bryr sig eller inte. Det är bara elakt och onödigt. Det skulle knappast kännas bra för ägaren att hitta en sån diskussion där folk ifrågasätter om hon ens blev ledsen över att kissen dog…

Signe-Jonna
0

#22 Vad menar du? hennes Fb-sida kan hon ju begränsa för några få om hon inte vill att alla ska kunna läsa vad som står där och att gå till tidningen är ju ett eget beslut och folk diskuterar alltid allt som yppas i media. Är det alltid av ondo? Eller är det bra att folk får veta vad som hänt? Sen ska man alltid bilda sig en egen uppfattning förstås…

Hawknestgrove
0

Signe John, kan du pma mig länken med hennes Facebook? Hittar den inte…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Signe-Jonna
0

#27 Verkar inte som att det går att läsa hennes logg längre, hon har förmodligen begränsat den.

Hawknestgrove
0

Ok…..för jag fick upp flera med namnet.

vino
0

Detär väl inte så konstigt att honbegränsar sin fb, voreväl konstigare omhon inte gjorde det. attläsa en personlig sida föratt sedan diskuteradet på ett forum, detlåter väl ingetvidare.

tyvärr inserinte alla att fb ärofficiellt om man integör vissa sekretessinställningar.

Ärman riktigtnyfiken så finnsdet säkert dokumentkopior somman kan beställa från myndigheter, detfinns folk som gör sådantmed.

Jovisst, jagkan låta grinig,men nyfiket folkär det värsta som finns. attläsa en tidning ochbilda sig en egen uppfattning,heltok, men attsedan hålla påoch rota på folks fbsidor och diskuterapå forum, nej detär inte min melodi.är det officiella bloggar somär helt öppnapå internet, detär en heltannan sak, de ärtill för att alla skakunna läsa.

Hawknestgrove
0

ja, i och med att detta diskuteras även på andra forum, så är det av intresse och att det bland kommentarerna här

ska ha kommit fram att hon vill ha 7000 kr av veten och att bilden på henne i FB var "fejkad" så vill i alla fall jag se flera sidor av saken…

Signe-Jonna
0

#30 Ska du komma undan "nyfiket" folk så får du antagligen flytta ut till ett hus ute i ödemarken. Och på allvar… vad tror man ska hända om man går ut i media, att folk inte kommer bry sig eller? Det man lägger ut på nätet för allmänt beskådande har man just lagt ut på nätet för allmänt beskådande. Man kan ju inte komma efteråt och beklaga sig över det. Hon har väl själv lagt ut fb-texterna?

Hawknestgrove
0

ja nu har jag fått länken till hennes sajt, men den är som sagt spärrad nu.

Busangardens
0

Jag tror knappast hon gick till media för att folk skulle jaga henne och ta reda på så mycket information som möjligt eller att hon skulle disskuteras på forum heller. Det är inte därför man går till media med en sån här sak. Och oavsett hur offentlig ens fb sida är så är sidan fortfarande personlig. Sedan med hänsyn till PUL-lagen får information om en person inte användas hur som helst heller.

Signe-Jonna
0

#34 Jagat henne? Är det någon här inne som jagat henne? Det är väl klart att folk diskuterar vad som står i tidningen, inte minst här inne när en kisse blivit avlivad när den skulle kastreras.

Imasy
0

Är det bara jag som finner detta lite smått obhegaligt att dessa två parter blir infrågasatta in i sömmarna vem som gjort/sagt vad?

Var någon med på kliniken?

Varför ber ingen tjejen i fråga komma hit till tråden och säga sitt, istället för att gissa vad det hon skrivit på FB betyder?

Busangardens
0

#35 Sa jag att någon här inne jagat henne?

Men att ta reda på all information man kan komma över om personen och situationen och sedan disskutera det strider inte bara mot PUL-lagen utan kan ur lagens synvinkel ses som förföljelse.

Signe-Jonna
0

#37 Vem åsyftar du då? Du kan ju inte på allvar mena att jag förföljer någon! Ett sådan påstående kan betecknas som förtal…

vino
0

#36  onej, intebara du som tycker det!Flört

Busangardens
0

#38 Sa jag att du gjorde det?

Ledsen om du tar åt dig men jag styrker enbart det Vino skriver och om du sedan anser att jag riktar det mot dig kan jag inte göra något åt.

Imasy
0

Ni som har länk till hennes FB, varför kan ingen pma henne och be henne eventuellt säga sitt här, istället för att spekulera vidare? För det leder väl ingen vart endå?

Signe-Jonna
0

#40 Det är ju mig du svarar… Tar åt mig? Nej knappast! De som vet vem jag är och sett mig live skulle helt klart skratta gott åt dylika påståenden.

Maxima06
0

Men vet någon här inne hur det gått till? Det är en massa här som ifrågasätter vetten..men nåde den som ifrågasätter tjejen. Åtalet lades ner. Tas det upp igen så får man se vad som händer då. Vi behöver inte spekulera i det alls. Jag tycker det är onödigt att svartmåla vetten, vi har som sagt ingen aning om hur saken har gått till.

vino
0

förslagsvis kanju sajtvärden låsatråden eller redigera inläggsom anses opassande. Glad

Busangardens
0

#42 Inte mitt första meddelande i #34 som du svarade på och hade texten varit riktat mot dig hade jag sagt det.

Signe-Jonna
0

#43 Man får väl fundera och diskutera hur man vill i ett forum eller, så länge man inte bryter mot PUL? Veterinärer blir sällan ifrågasatta… jag vet bland annat en veterinär som ingen har förtroende för, personen kan nämligen ingenting, men leg. har den vetten fortfarande. Frågan är ju varför matte skulle ljuga ihop en sån här händelse? Vem skulle göra det?

Imasy
0

Eftersom tråden har tappat sitt fokus och det istället har börjat trätas inbördes låser jag denna tråd.

Inlägget är låst för nya kommentarer