Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4384 ggr
Elin8
0

Dräktig? Hjälp!!

Hej!

Jag har en honkatt på 2 ½ år som jag misstänker är dräktig. Hennes spenar har blivit rosa och är större, magen ser också aningen större ut (kan vara inbilning) och känns spänd när man försiktigt känner på den. Är detta tecken på dräktighet? och i så fall när tror ni ungarna kommer? Tacksam för svar :)

MonicaLagerquist
0

När blev hon parad?En katthona är dräktig i 62-70 dagar.

Stolt ägare till tre La permer

Elin8
0

Det är en utekatt som har blivit dräktig under något tillfälle då hon vart ute. ;)

MonicaLagerquist
0

När löpte hon?

Elin8
0

Jag måste ärligt säga att jag inte märker när hon löper. Hon har ungefär samma beteende året runt och hon visar inga andra tydliga tecken på att löpa. Jag minns inte när det va men kanske 4, 5, 6 veckor sedan misstänkte jag att hon löpte men var som sagt inte säker.

Denna kommentar har tagits bort.
Josefa
0

Ähum, vadådå? Hur aningslös som helst. Har du hört talas om att det finns 100-tusentals hemlösa katter i Sverige? Alla katthemmen är överfulla. Alla som jobbar med hemlösa katter sliter häcken av sig. Hur f.. kan man då sitta på sig r.. och låta sina okastrerade katter springa runt okontrollerat och yngla av sig? Räcker det inte med katter som det är redan?

Elin8
0

Bara för att det finns folk som inte bryr sig om sina katter och kattungar betyder inte det att jag är en av dom. Jag ska se till att sälja dessa katter till bra hem och om jag inte hittar något hem åt dom så kommer jag självklart behålla dem och ta hand om dem. bondkatter tycker jag och många andra är mycket sötare än raskatter, och de har samma rätt att leva. Och som sagt så är jag ingen skit, jag kommer älska katterna och ta hand om dem i alla lägen!

Imasy
0

Nu handlade tråden om huruvida TS katt kan vara dräktig eller ej. Katthemsproblematiken får diskuters i en egen tråd om man vill fortsätta att prata om det, så får denna tråd hålla sig till sitt ämne.

Josefa
0

Jaha. Dem du inte får sålt behåller du själv. Och låter dem springa okastrerade och yngla av sig ännu mer? Det kallar jag inte för att älska katter. De kattungar din honkatt kommer att få, tar hemmen som de hemlösa katterna så väl hade behövt.

Elin8
0

Tack! 
Kan någon svara på de frågor jag hade, jag känner att dom är viktiga, om inte för mig, för katterna! :)

Elin8
0

Ja jag skulle behålla dom katterna själv. Jag skulle naturligtvis kastrera dom då jag inte vill ha oönskade kattungar, men jag skulle behålla dem och ta hand om dem.

Josefa
1

Varför har du då inte kastrerat din honkatt som är 2 1/2 år?

Elin8
0

För att jag ville ha en kull med henne, precis som ni vill ha kullar med era raskatter

Josefa
0

Och hur ska vi andra kunna veta när ungarna kommer? Man måste veta när honan blivit parad om man ska kunna veta på ett ungefär när det är dags. Spenarna brukar iaf ändra utseende och bli rosa när honan är i tredje veckan. Sen får du räkna ca 6 veckor framåt.

Elin8
0

Jag sa inte att ni skulle kunna svara, jag frågade för att se om nån av er kanske kunde göra en bättre gissning än jag. Okej tack, då ska jag se till att jag är redo den veckan dom borde komma.

Imasy
0

Du behöver inte måla f*n på väggen och komma med anklagelser som inte ens har hänt, och TS har heller inte gjort något sken av att ev behållna kattungar så få gå okastrerade heller.

Vill man komma någon vart tror jag alltid att man når längre genom att vara trevlig och informativ, inte genom att vara anklagande.

Josefa
0

Hos mig finns bara en massa dumpade, oönskade kattungar, så några raskatter hittar du inte här.

Jag vet, men orkar helt enkelt inte längre. Blir bara tvärilsk.

MonicaLagerquist
0

noir
0

Jag skulle dock råda dig till att kastrera eller låta henne äta p-piller.
Det är inte problemfritt för katten att få ungar (men det tror jag du vet) men tänker även på sjukdommar din katt kan få när den parar sig med andra katter där ute.

Inte så många som är medvetna om det nämnligen.

Om det blir kisseungar så lycka till med dom små! :)

[Norrbysa]
0

Vill bara förklara. Anledningen till att det är oseriöst att låta en honkatt para sig med slumpvisa katthanar:

Ska man ta en kull på en katt är det viktigt att välja rätt partner eftersom katter har en del genetiska defekter. Dessa går en att se med blotta ögat utan måste upptäckas med tester. Om mammakatt och pappakatt inte matchar så kan ungar födas med allvarliga missbilningar.

Om kattföräldrarna råkar ha olika blodgrupper så dör hela kullen när de diar. Det går att försöka rädda dem genom att stödmata men det innebär att vara hemma dygnet runt i flera veckor.

En annan risk är att din katt blir smittad av en könssjukdom. Det finns en motsvarighet till människans HIV hos katter.

Anledningen till att man ska planera sin avel är för att undvika att sprida sjukdommar och undvika lidande hos katterna.

Det går att avla på huskatter oxå. Åsikterna om detta är delade.

Jag föreslår att du går till ditt lokala bibliotek och läser på om kattens dräktighet. Det är inte så enkelt att ta en kull alla gånger och mycket kan gå snett.

Din katt bör vara försäkrad. Kolla upp vad som gäller. Om katter behöver snitt bli det dyrt och mjölkersättning och veterninärbesök kan göra att pengarna drar iväg.

Om du älskar dina katter - gör då det allra bästa för att de ska må bra. (En honkatt mår inte bra av att utsättas för slumpvisa hanar.)

Tänk oxå på att hålla honan inne när ungarna kommit. Hon kan börja löpa och bli dräktig igen och då överge sina små.

noir
0

Jag kan också hålla med om att det inte alls är bra att inte ha koll på vem hanen är och vad den har för fel o.s.v

som jag skrev så kan katten bli riktigt sjuk av att para sig med vem som helst, inte bara katt hiv utan andra sjukdommar också.

Så därför är det bättre att informera och hjälpa än att klanka ner på dom. För då blir dom bara sura och tänker saker i stil med "den ska inte bestämma över vad jag ska göra och inte göra"

Bättre att då informera om allt som kan gå galet på ett schysst vis och leda kattägaren i rätt riktning

ett annat sätt är att ringa veterinär och be om råd och vad dom rekomenderar för ens katt. det kostar inte mycket att ta upp telefonen och ringa ett samtal. iaf inte om man jämför vad det kostar att föda upp kattungar med alla vacinationer och avmaskning plus allt annats som tillhör. Så det tar på ens tid och ens ekonomi.

Imasy
0

En annan sak rörande försäkringar, så kolla att bolaget täcker för snitt på huskatter.

Tror det var Agria som inte inte längre täcker för snitt på den "vanliga" försäkringen, utan då måate man ha avelsförsäkring som tillägga, och den får man bara på raskatter, så alltså tolkar jag det som att huskatter inte täcks av försäkringen om de måste snittas.

noir
0

#23 Tror det stämmer bra om jag tänker efter

[Emma--]
0

#20 p-piller är ingen bra idé eftersom det bara tar bort löpet. Det skyddar inte mot dräktighet.

Mona22
0

Och ett litet tillägg. är hon redan med ungar så får du ingen försäkring för kejsarsnitt. Hoppas du har undanstoppade pengar, allt kan gå bra men det kan även gå fel om en unge ligger fel eller så. Jag fick ta snitt på min rex då en låg tvärs över. hennes andra kull. Det skulle kostat mig 13000 utan försäkring.Nu gick det på 3000.

Lycka till med bebisarna om hon visar sig vara med ungar.

noir
0

#24 Helt riktigt det glömdet jag säga när jag skrev om p-piller
chansen minskar men Hanarna kan "våld ta" honan och då spelar p-piller ingen roll längre

Tasspuls
0

#21 "Om kattföräldrarna råkar ha olika blodgrupper så dör hela kullen när de diar. Det går att försöka rädda dem genom att stödmata men det innebär att vara hemma dygnet runt i flera veckor."

Stämmer verkligen detta? Min foderkatt har blodgrupp A och hanen hon ska paras med har blodgrupp B. Uppfödaren har sagt att det innebär att ungarna inte får dia första dygnet, utan då ska jag stödmata varannan timme (hon erbjöd sig att göra det, men jag har tagit på mig att göra det). Tror att jag även läst på någon sida om att det är första dygnet de inte får dia.

Mona22
0

#28 Det är tvärt om. Har honan B-blod och hanen A, då måste man stödmata, och ja, de kommer dö om de äter från mamman om det är fel blodgrupp.

A+A funkar
B+B funkar.
A hona med B hane funkar men är honan B och hanen A, då blir det krångel.

mer info här http://hem.passagen.se/karlstads.katt.klubb/webmissen/blodgrupp.htm

Tasspuls
0

#29 Okej, då blandade jag nog ihop det, alltså att honan var B, för uppfödaren känner nog till sånt :) Men alltså är det bara första dygnet och inte flera veckor man ska stödmata?

Mona22
0

#29 första dygnet, men det betyder inte att allt går perfekt efter det. Glad

Det är jobbigt!! Jag har inte haft en sådan kull man måste mata för att de ska överleva pga blodgrupp, men denna kull jag har nu blev min hona tyvärr snittad så jag fick hjälpa till och mata pga det och det är verkligen jobbigt. är du säker på att du orkar det själv? Du måste nästan ha någon som kan byta av. det är hela dygnet och det blir inte mycket sömn.

Jag fick hjälpa henne i över 2 veckor och fick då vara hemma från jobbet.

Signe-Jonna
0

Hur ska man kunna veta något om hankattens temperament om man låter honan gå ut och para sig med slumvis vald hane? En del menar att temperamentet ärvs från hanen till kattungarna, jag vet inte om jag tror att det är så enkelt, men absolut kommer hans temperament påverka hur kattungarnas blir. Bland de hanar som får para utomhus när det finns många konkurrenter är det just de med sämst temperament, de som är mest aggressiva och skygga som får para mest.

[Norrbysa]
0

Hoppas att Elin89 läser svaren i denna tråd.

Elin8
0

Jag läser svaren och tar till mig all viktig information. Efter att ungarna kommit ska jag kastrera min lilla flicka samt undersöka efter sjukdommar. Vi har alla pengar som behövs i fall något skulle gå fel, vi vill ju absolut inte döda våran älskling eller hennes bebisar.

Angående temperamentet tror jag det är lugnt då vi har en misstänkt kattpappa som strukit runt han några veckor. Han är väldigt kelig och verkar inte ha ett dåligt temperament.

:)

[Norrbysa]
0

Härligt att höra! Hoppas allting går väl!

Det finns mångder av duktiga kattuppfödare här på forumet så det är bara att skriva om du undrar något.

Tasspuls
0

#37 Med risk att bli påhoppad ja :/

tuska
0

Va då ??? det är inte kattuppfödarna som är värst att "hoppa på" tycker jag mej märkt.

Tasspuls
0

#38 Nej sorry menade inte så. menade bara generellt att man riskerar att bli påhoppad om man frågar här. Vet att det är dem som jobbar med hemlösa katter som hoppar på och inte uppfödarna.

tuska
0

Det är lätt att bli frustrerad för de som är belastade i hemmet med fullt av hemlösingar,  de får ta rätt på allt som andra tycker är "skräp".

Hawknestgrove
0

och jag vill betona, att du kan faktiskt kastrera/abortera nu. Så slipper du alla problem. Det funkar ända upp till 7:e veckan. TRent medicinskt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Elin8
0

Jag ser inte abort som en lösning, skulle jag vilja döda katterna skulle jag gjort det, och skulle jag inte velat ha några ungar skulle jag kastrerat min hona för länge sen. Jag ser fram emot en kull, sen får det va stopp :)

Vi har i alla fall konstaterat att hon är dräktig och vi gissar på att dom kommer vecka 44 vilket är perfekt då jag har planerad ledighet då. Sen får vi ju göra de bästa av situationen om dom kommer senare.