Ute som vuxen?
Om man skaffar en katt unge och den får bo inne i 5 år, och sen flyttar man till ett område där den kan vara ute katt, är det svårt att göra den till ute katt då?
förstår inte varför man ska göra det….. ungefär lika dumt som att truga på en 35-åring som aldrig rökt en cigg.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Varför jag tycker en katt ska va ute om det går har inget med miin fråga att göra.
Min fråga är, går det att lära en vuxen inne katt att bli ute katt?
Javisst går det, var med den ute först så den inte blir skrämd av något. Men överväg verkligen om du ska ha en utekatt, ju äldre den är desto svårare får den.

Har katten förr varit ute och gått i sele? Annars kan det vara en bra start, då får den vänja sig vid omgivningarna samtidigt som du som ägare har full koll på vart katten är och vad den gör.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Men man kan väl knappast jämföra att tvinga på nån cigaretter med att släppa ut en katt?! Visst kan en katt skada sig och fara illa när den är ute, men det måste ju samtidigt vara härligt att komma ut och få springa, klättra i träd, jaga möss och få leva ut sina naturliga beteenden till fullo.
min åsikt. varför göra något bra till något sämre? OCh ok, då tar vi jämförelsen kokain då. Finns inget, som är så beroendeframkallande. OCh vad de som håller på med det, mysigt.MEn det är klart, bryr man sig inte om sin kat så var så god släpp ut den då.
#3 har sen ja föddes haft 7 ute katter, och 1 inne katt. Så vet allt vad det innebär att ha dem ute ;)
Jobb sökande nu och när jag får jobb kommer jag ju troligen bo i lägenhet och just nu bor min katt hos min pappa, bor helt perfekt ute på landet, så kommer inte ta med henne om jag flyttar (skulle nog inte heller få det för pappa XD), men älskar katt och har alltid haft katt, så funderar då på att skaffa katt när jag bor i lägenhet och ha den som inne katt, och sen om jag senare flyttar och kommer till nåt bra ställe så låta den bli ute katt.
#4 min katt just nu är ute katt på landet, det är bara en fundering inför framtiden ;)
#5 ja jag har haft 7 ute katter i mitt liv, och anser att en katt mår bäst ute.
Och den åsikten kan ingen ändra på ;)
#6 din åsikt, katter mår bäst inne. min åsikt, katter mår bäst ute ;)
ja låt trafik, rovdjur och allt ta katten. spelar ju ingen roll. finns ju nya hur många som helst.
#9 konstigt att alla mina 7 katter har överlevt utan problem ute då ;)

Vi kanske ska släppa lös alla andra typer av djur också då? Kor, hästar, grisar, hundar, getter osv… Varför är det just katter som anses ha större behov av att springa lösa utomhus jämfört med alla andra djurarter? Vi kanske ska släppa människorna lösa också och flytta från betongbyggnader och flytta ut i skogen, bodde inte vi människor i grottor i skogen från början?
#1 Jag tycker din liknelse var klockren!! :)) Kan inget annat än instämma.
#11 Vi har haft lösgående gris, häst, höns och katter :)
Hundarna går dock inte löst utan uppsikt då dem kan sticka iväg ;)
Har ni inget svar eller ideer ang #0 behöver ni INTE svara mer i denna tråd!
Du går ut med en hund under uppsikt. OCh vad gör katterna? JUST det sticker iväg…. GÖR då så i så fall med din katt också. Ok, om jag skulle flytta till en ö, liten utan andra människor(kan vara djurplågare)utan farliga gömmor i skogen, utan rovdjur och rovfåglar och utan fordon och ön ska vara liten kanske 1 km i diameter, då hade jag släppt ut mina katter…..Förstår inte poängen med att sabba en sak som är bra?????
eller släpp alla varelser loss det är vår….. hej vilt…..
och #0, som man ropar i skogen får man svar.
#15-16
Och som jag sa, har du inget att svara på min fråga behöver du inte svara alls!
Ta allt annat via PM tack
ja, jag har och har haft hund. Nu har vi en jämthund alltså en jakthund. Plus att i familjen finns en drever och en dunkerstövare. Har innan dess haft New Foundländare och Rottweiler. Kadaverdiciplin på dem.
OCh varför förstöra något som är bra? En trygg innekatt är ju det allra bästa som finns. Varför ändra på sånt? OCh du, mästra inte mig, det har du inte kragnummer för…..OCh du har ju själv svarat på frågan. Min och många andras åsikt är, att släppa ut en katt, som är van vid ett tryggt inne liv hej svejs som du tänker göra, är fruktansvärt ansvarslöst. KAn du köra bil? Skulle du sätta en person i en bil bakom ratten i en bil, bara för att han kan vrida på startnyckeln och få igång motorn? Ungefär lika huvudlöst…..
#18 jag ska ju gå med katten i koppel från det den är liten och sen vänja den vid det nya områder å sen får den väl välja själv om den ska gå ut eller inte.
Kommer inte kasta ut den och stänga dörren så den är ute stängd precis -_-'
Och har jag inne katt i hus/gård kan jag inte ha fönster öppna som jag vill och inte ha dörren öppen för hunden ska kunna gå ut och in som den vill, och lär katten sig öppna dörrar är det ett h*lvete.
ja varför göra det enkelt för sig när det KAN bli komplicerat…….Så dumt……
#20 förklara tack?
Sluta bråka och ägna er åt trådens ursprung istället!
Otrevliga inlägg hjälper väl inte.
Om katten under den tiden trivs bra med sitt inneliv så känns det ju väldigt onödigt att ändra på det. För då ändrar man ju bara på saken för att man själv tycker att det är bäst så, inte för att det egentligen är bäst för katten.
Ta ut den katten i koppel istället. Bygg en rastgård. Ta samma ansvar som med alla andra djur. Då behöver katten aldrig hålla på att behöva försvara sitt revir och slipper den stressen. Den kommer inte springa iväg. Och man minskar alla risker och så får katten vara ute ändå och få friskluft.
Annars går det ju säkert att vänja en lite äldre katt till ett uteliv också. Med exakt samma faror som att vänja en yngre katt vid det.
Förutom skillnaden att katten är van att vara inne. Den är inte van att ha in andra katter på sitt revir. Det blir nog en rejäl omställning kan jag tänka mig.
#23 det blir bäst för mig, hunden och katten för väl välja om den vill vara ute eller inne. Den kommer inte må dåligt av nåt av det(fast jag tror den kommer välja ute för den tycker bättre om det)
Och eftersom jag har haft 7 ute katter utan problem undrar jag vad ni gör för att era katter ska kunna skada sig så mycket ute? varför skadade sig inte mina för? Är mina yber smarta kanske?
Kan man lära en katt att inte hoppas över staketet? hur gör man då för att lära den stanna på gården?
För kan man lära en katt det och lita till 100% att den inte gör det, ja då kan jag göra med den precis som jag gör med min hund och ta samma ansvar för den som min hund = jag har en trädgård med staket runt, släpper ut min hund och låter dörren stå öppen så han får välja om han vill vara ute eller inne.
Jag kan ha min hund löst i skogen, det kan jag inte med min katt. Olika djurarter!
#24 Dina katter kan ha haft mycket tur också. För det är mycket vad det handlar om när man har katter ute. Att dom ska ha turen att inte råka ut för något.
Ska man bygga rastgård måste man ju såklart antingen bygga ett tak eller sätta något slags hinder längst upp på rastgården så att katten inte kan klättra över eller hoppa över. Det beror ju hur stor rastgård man vill ha hur man ska göra.
Tyvärr tror jag det är väldigt svårt att lära en katt att inte hoppa över staket eller att inte lämna gården. Eller det kan säkert gå att få katten att förstå , men att få den att lyda när husse eller matte inte ser är en annan sak.
Men har du staket runt hela gården som håller katten inne på gården så är det ju bra. Det blir ju en mer kontrollerad utevistelse. Dock kan det ju vara bra att se till att det inte går att klättra eller hoppa över ifall det hälsar på andra katter. Då behöver din katt aldrig försvara sitt revir mot andra katter.
#25 7 stycken som haft tur? hur många till måste jag haft ute för att det ska kallas tur? vi har 2 stall katter i stallet också, ett sten kast från motorvägen typ, vi har bekanta som har katter ute, grannar som har katter ute. Det enda problem jag vet är långhåriga får tovor=måste rakas 1 gång/år, en katt försvann i 1 år, och kom sen hem, då hade ägaren skaffat ny katt, så vipps hade dem 2 katter :)
Även våran ute katt har rymt 5 gånger, alla gånger kommit hem oskadd utan problem samma kväll, lite smutsig å tovig dock (långhårig)
Så vad gör ni med era katt krackar för att dem ska råka ut för alla olyckor, kastar ut dem i centala stockholm elr?
Men kan inte ha katter ute över allt, men jag har haft 7 ute katter på 5 olika ställen (dem gamla katterna har flyttat med när vi har bytt hus) och har vart i villa områden, radhus, bondgård, skogen och t.o.m nära E18 och dem har levt tills dem blev gamla, dem flesta har dock hållt sig mer inne på ålderns höst ;)
när jag snackar staket menar jag vanligt staket, sånt jag kan slänga över benet på men som hunden inte kan hoppa över, katter kan ju hoppa över nästan allt ;)

Jag har en kompis vars katt levde som innekatt sina första två år. När de sen flyttade till ett nytt ställe med möjlighet för katten att gå ut så tränade de henne genom att gå ut med sele ett tag innan de lät henne gå ut själv. Det gick jättebra och nu kan hon vara ute när hon vill och inne när hon vill det. 
#26 Bor man nära motorvägen har man absolut tur. Och jag tycker heller inte man riktigt tar sitt ansvar om man skaffar en utekatt då heller.
Du kan ju bara kolla statistiken hur många katter som dör i trafiken varje år. Varje dag. Och det är bara en av alla faror som finns.
Då får man skaffa ett högre staket så inte katten kan ta sig över. Och även då sätta något slags hinder längs upp så inte katten kan klättra över eller hoppa över. Det är väl värt att fixa?
#27 vad bra då vet jag :D tack ;)
#28 ja i det fallet var de inte min katt utan min styvmors, dock har vi aldrig sett katten gå emot motorvägen, vi har skog och äng i direkt anslutning till gården och hon går alltid ut på dem ist :)
Vi hade ute katt och flyttade till nytt hus, och då hamnade huset lite närmare motorvägen.
Ja men statestiken berättar inte hur många katter som ägaren gått med i sele ute innan dem släppte ut katten, eller gått i sele när dem flyttat, eller hur många som bott direkt olämpligt för att ha ute katt.
Det finns puckon till allt, dem som skaffar 3 katter, alla blir påkörda på samma väg å dem fortsätter skaffa katter. (läst det i en tråd på nåt kattforum för länge sen, jag känner ingen sån person)
Anledningen till att det blir inne katt för mig i början är ju för att jag troligen kommer få bo i lägenhet och där är det oftast ganska centralt och inte lämpligt för att ha ute katt.
Inte lätt att fixa direkt, tror katten kommer hitta 70 nya sätt att rymma, tex gräva sig ut, eller kanske hittar ett hål vid grinden osv.
Vet hur svårt det är att bygga säkra rast hagar om man inte har som en 4-kantig box typ.
#29 Nej men statistiken visar ju ändå att katter inte riktigt håller sig undan vägar. Och bor man då nära en motorväg t.ex och katten en dag väljer att gå åt andra hållet. Då kan olyckan lätt vara framme.
Tyvärr finns det puckon till allt ja. Jag har några såna grannar som jag inte förstår alls hur dom tänkte när dom skaffade katt här.
Men det går att fixa om man vill. Man måste nog självklart gräva ner en bit för att det ska bli så rymningssäkert som möjligt. Man får ju även hålla koll så att dom inte börjat gräva sig ut ändå. Men det är i alla fall inte omöjligt att göra katternas utevistelse ännu säkrare.
Tycker bara man ska fundera över det när man har katt. Man har ju ett ansvar över sitt djur vilket man inte fullt kan ta när man "bara" släpper ut dom.
Och har man en bra rastgård så kommer katten fortfarande ha ungefär samma trygghet som den hade när den var innekatt. Men den kommer att kunna gå ut när den vill ändå och få friskluft. Och gör man då en större rastgård så kan det finnas mycket aktivering.
Då kan man ju dock inte göra tak och det kommer fortfarande finnas risken för t.ex rovfåglar.
#30 aldrig haft en katt som blivit tagen av en rov fårgel, dock tror jag inte vi har så pass stora rovfråglar här omkring, vi har mindre rovfåglar som kan döda hönor dock, men dem är inte stora nog för en katt.
Även räv å lo har vi på landet, dock har vi aldrig haft problem med dem å fått lära mig att katter kan försvara sig mot såna djur :) om man inte avlat bort deras medföda instinkter för mkt ;)
Kattungar löpe nog störst risk för vilda djur.
Har du grannar som gör stå förstår jag att du är så himla anti utekatter, usch för folk som aldrig fattar :(
#31 Men bara för att det inte hänt något tidigare så betyder det inte att det inte kommer fortsätta så.
Jag tycker bara att folk ska hålla koll på sina djur. Och jag ser inte hur man skulle kunna göra det om man släpper ut ett djur helt själv.
Men sen blir jag ännu mer ledsen när folk släpper ut katten bara för att katter ska vara ute, och så skiter dom helt i hur miljön är. Såna som inte tänker på katten eller grannarna eller dom vilda djuren.
Jag önskar helt enkelt att folk ska börja fixa rastgårdar till sina katter. Ta ut dom på promenad i koppel. Näta in balkong.
Att engagera sig lika mycket som dom flesta gör med sina hundar. Att göra en bra miljö för katten inomhus. Att aktivera sin katt med lekar. Så dom får använda sin jaktinstinkt utan att behöva ut och döda smådjur. Dock kan det ju hända att katten får den chansen ändå om man har en rastgård.
Jag önskar att folk inte bara ska se katter som dom självständiga djuren som kan klara sig själv. Såna man skaffar för att dom ska jaga råttor. Såna man bara kan köpa nya om dom dör.
Och jag önskar verkligen att alla kattägare ska kunna börja tänka på andra. Som det är idag så är det jag som måste skydda mig mot andras katter om jag inte vill ha in dom på gården. Det är jag som måste skydda mina djur mot andras katter. Och det känns inte som att det ska vara mitt ansvar när det gäller andras husdjur. Men tyvärr är det många som inte lyssnar om man försöker prata med dom. Min granne kommer fortsätta ha ute sina katter trots att den jagade min kanin.
Jag är nog bara väldigt less på synen på katter i allmänhet. Jag är less på att kattägare inte har samma ansvar som en hundägare.
Nu finns det kattägare som tänker längre än såhär. Tyvärr verkar det inte vara överdrivet många bland alla kattägare som finns.
#24 "Den kommer inte må dåligt av nåt av det(fast jag tror den kommer välja ute för den tycker bättre om det)"
Hur vet du det??
#33 för jag haft haft 7 utekatter som alla mått bra ute och valt att gå ut. Och har 1 innekatt just nu som tar alla chanser han får att rymma(driver mig till vansinne), spelar ingen roll om man leker med honom, går ut med honom i koppel, friheten är en annan sak och det är den han är ute efter.
Och jag tror inte kattern mår dåligt inne, men tror dem mår bättre ute.
Sen finns det ju individer, vissa mår dålgit som innekatter, andra mår dåligt som ute katter, alla djur är ju individer ;)

Jag slutade läsa tråden när alla idiotiskt envisa inlägg kom… Så med risk för upprepning:
Självklart går det att vänja en vuxen/äldre katt vid utevistelse! Men hur lätt/svårt det är beror på katten själv såklart.
Vissa katter är väldigt känsliga och ängsliga av sig, och blir lätt skrämda. Gör man utekatt av en sådan kisse är risken större än "vanligt" att katten blir skrämd och inte vågar sig hem. Det kan vara grannar, andra djur eller annat som skrämmer katten.
Andra katter är väldigt sociala och går fram till alla de möter. Mycket trevlig för oss som gillar att träffa trevliga grannkatter, men livsfarligt för katten om den stöter på en person, hund eller annat som inte har goda avsikter (vilket det finns väldigt gott om i tätbebyggda områden).
Ute på landet är risken större att katten råkar ut för rovdjur/rovfåglar än i ett sammhälle, såklart. Däremot minskar ju andra risker såsom trafik (såvida man inte bor vid vältrafikerad väg..), elaka grannar och att andra katters/djurs revir ligger så nära att katten riskerar att bli bortjagad.
Jag tycker att katter ska få vara utomhus, precis som de är skapta för att vara. Detta tycker jag lika mycket som att jag tycker att andra djur också ska få ha det så! Men detta ska vara i lämpligt område, alltså inte i tätbebyggt område, precis vid vältrafikerad väg, etc, utan det ska vara i kattens naturliga miljö, eftersom den miljö vi människor skapat inte är naturlig för djur.
Men många katter stormtrivs som innekatter, och många till och med föredrar att bara vara inomhus även om de får gå ut när de vill. Och om din katt nöjer sig bra med innelivet som det är så behöver han inte få tillgång till utevistelse, även om han kanske skulle gilla det om han får smak på det. Men om han VILL ut i friheten, så ser jag inget bättre för honom än att få flytta ut till lämpligt hem på landet :)
Om jag fattat det rätt så har du en katt som ska flytta till din pappa på landet, och du ska senare skaffa en katt som du ska promenera med i sele? Mitt råd är först och främst att verkligen tänka igenom det där med att ta ut katten i sele. Hur ofta kommer du göra det? Vissa katter nöjer sig med att gå ut någon gång i veckan eller så, men det är MASSOR av katter som omplaceras eller avlivas pga att ägaren börjat ta ut katten i sele några gånger men sen blir galen på katten när den skriker vid dörren hela tiden och börjar protestkissa utanför lådan för att den inte får gå ut oftare. Så ska man ta ut sin katt i sele bör man vara inställd på att man måste göra det "minst" varje dag. Sen kanske det räcker men någon/några gånger i veckan, men det troliga är att katten kommer vilja gå ut just varje dag, så man bör vara inställd på det så att det inte blir kaos ifall det inte blir som man tänkte sig..
Sen är mitt andra råd att du då tar hand om en katt som är van att gå ut i sele, eller som vill/behöver få luftast! Det finns alldeles för få hem på landet, för få som har luftgård, för få som tar ut katten i sele… Så det är stor konkurrens om sådana hem för de oändligt många omplaceringskatterna som är vana vid något av det. Så om du är beredd att gå ut med din katt så ofta, så vore det en välgärning om du tog dig an en katt som är van vid det livet - så den slipper stängas in i ett hem där den inte trivs till fullo.

Justja, tillägg:
Din katt verkar vara van vid sele, så mitt råd är att ni först håller honom instängd i nya hemmet i nån vecka eller två, tills han verkligen bott in sig ordenligt. Sen tar ni ut honom i sele och visar honom området, lite i taget. När ni går in är det positivt om det bjuds på gottgott, så att han vill in igen. Ta ut honom i sele varje dag, i några dagar, för att sedan ta ut honom lös men under uppsikt, gärna med godsaker i handen. Och samma visa att det bjuds på gott inne sen så han blir glad även av att komma in - inte bara av att komma ut. Så småning om kan han gå iväg på egna upptåg, men ropa på honom då och då och ge honom riktigt ordentligt med beröm och gos när han kommer.
Så skulle jag göra :)
jisses, du verkar inte veta mycket om vilda djur eller trafik eller elaka männskor… För det första, rovfåglar tar katt om de behöver. Inte större skillnad på en katt och en hare. Betänk, att en hare kan sparkas och skada den med, den är inte precis fösvarslös. Lo tar katt. Grävling tar katt. Varg tar katt. Bilar tar katt. Glykol förgiftar katt. Råttgift förgiftar katt. Slåmaskiner gör spagetti av katter. Elaka människor plågar gärna katt. Och tror du att dina katter är några Einstein? Vare sig katt eller hund har större intelligens än en tvååring.I synnerhet om de har varit i hemmets lugna vrå i halva sitt liv, där inga faror finns. nä, förlåt, men dina inlägg börjar faktiskt likna skogstroll i allra högsta grad. OCh dressera katt att inte gå utanför staketet. jag tror jag gir mi over…..Det ligger mer än komik i ordspråket att hundar har ägare katter har personal. En katt går sin egen väg. En hund dominerar du. Väx upp!!!!
#36 jätte bra tips, tack :D
#37 har du inte fattat det ännu? vi har ju super smarta katter ;)

#37 Det finns risker med ALLT, men jag ser inga som helst fel i att låta en katt som dessutom VILL ut bli utekatt i ett lämpligt område! Självklart älskar jag mina katter och skulle bli helt fruktansvärt förkrossad om något hände dem! Men deras livsglädje när de är utomhus, man kan bara inte låta den försvinna genom att tvinga dem vara inomhus! Hur förkrossad jag än blir när det händer mina missar något (ja, det har hänt) så kan jag inte ändra åsikt om att katter är lyckligare utomhus om de VILL vara utomhus. Katter som vill vara inne är ju en helt annan sak, men de som VILL ut, det är dem jag pratar om.
Respektera andras åsikter precis som att andra respekterar dina åsikter! Det ÄR farligt för katter ute - men herregud, de måste få leva också! Om de inte trivs som innekatter anser jag det som plågeri att tvinga dem att vara inne! Och finns det möjligheter för katten att ha ett kanonliv ute på lämplig plats på landet så är det ju toppen, för där är de onaturliga riskerna betydligt mindre.
Trivs katten som innekatt så låt den vara det - har den ett bra liv så är det ju förhållandevis tryggt och bra. Men om katten inte trivs - anser du det rätt att envisas att ha den som innekatt? Om du vantrivdes i din lägenhet/ditt område men hade möjlighet att flytta till ett annat ställe och dessutom få hela flytten fixad - skulle du då stanna kvar ändå för att det nya området eventuellt kanske inte är lika tryggt trots att andra talat gott om det? Jag skulle flytta direkt! Rafflans katt har i stort sett detta val, bara det att det är upp till Rafflan att besluta om flytten. Inget ställe är tryggt nej, men JAG skulle inte tvinga min katt att vara på det ställe "mamma" anser tryggast och bäst i alla lägen när jag ser att katten inte är lycklig. Herregud..
#39 Fast i såna tillfällen kan man väl bygga en rastgård? Då kan ju katten vara ute när den vill utan att den får springa vart som helst själv.
Då håller man ju koll på sitt husdjur ändå samtidigt som den får vara ute.

Personligen föredrar jag att katten får gå lös (som sagt, om det är i passande, naturlig miljö) än att vara i rastgård.
Menmen, det är upp till TS här.

Ja det är farligt att leva…både för människor och djur!
Jag skulle antagligen ha större chans att nå en hög levnadsålder om jag höll mig inomhus för resten av mitt liv. Men jag tar hellre risken att dö i en bilolycka eller förolyckas på annat onaturligt sätt för att kunna leva det liv jag vill leva.
Likadant tänker jag om min katt. Hon älskar att vara ute och jag ser hellre att hon är en lycklig katt som kan gå in och ut som hon vill, med risken att hon råkar ut för något, än att hålla henne som innekatt.

#42 Naivt tänkt! För det första kan man inte jämföra en fullvuxen människas intelligensnivå och erfarenhet med en katts. För det andra kan man konstaterat att du aldrig någonsin i hela ditt liv råkat ut för något plågsamt och hemskt eller t.ex. fysiskt trauma, för då hade du antagligen resonerat annorlunda. Dessutom, hur kan du vara så säker på att katten är lyckligare som utekatt än som innekatt?
#41 Svårt att hitta en passande naturlig miljö tyvärr.
#42 Fast du är en människa med konsekvenstänkande.
En katt kan få tillgång till utemiljö utan att behöva utsättas för dom riskerna. Varför inte välja ett sånt alternativ?

Jag tycker det är idiotiskt att fortsätta hållas med den här diskussionen… Alla har olika åsikter om vad ens "bäbisar" ska plågas med och inte. Inget emot innekatter, bor jag i onaturlig miljö blir min katt innekatt eller får gå ut i sele.
Men ja: De som anser att det är en plåga för katter att vara ute - håll era katter inne! Men vi som tycker annorlunda gör vad vi anser bäst för våra katter! Man gör helt enkelt vad man själv anser är bästa möjliga liv för ens katt!
Kan det inte räcka nu?!
#45 vad gör man med katter som inte trivs inomhus och inte nöjer sig med att gå i sele eller rast hage? ska vi avliva dem?
#46 Dock handlar det ju heller inte enbart om katterna. Finns mycket annat som man ska tänka på också.
#47 Om man har prövat allt… Byggt en stor rastgård med massa aktivering + massa aktivering inomhus och det fortfarande är någon katt som inte trivs med det så får den väl förflyttas till ett lämpligt ställe. Där eventuella grannar tycker det är okej bland annat.
#48 ja men tex landet då, men då är faran med grusvägar och vilda djur.
Eller kanske mysigt villa område där folk är okey med katter, men då är problemet elakt folk och fortfarande bilar. så du kan aldrig isolera katten helt från alla dem faror ni nämner.
Vilka faror är det då man ska undivka och vilka faror är okey?
#49 Man måste ju först och främst tänka på allt. Bo en ganska bra bit bort från vägar där det kör mycket bilar, eller lite bilar för den delen. Om det finns grannar så ska det vara okej med dom.
Man kommer inte undan alla faror, det går inte. Men är det en katt som inte ens går att aktivera tillräckligt i en rastgård och en stimulerande innemiljö så finns det ju inte så mycket till val eller hur?
Men det ska inte vara första lösningen tycker jag. Kan man ge sin katt en säker utemiljö förstår jag inte varför det inte ska vara första lösningen på "problemet"?
nu var det inte frågan om att det rörde sig om en katt som var van att gå ute. Här var det frågan om en fiktiv katt, som ska vara innekatt i 5 år utan andra val. Då finns det väl ingen anledning i världen att vänja den med en olat som att gå ut själv? håll lika stor koll på din katt som på din hund. innan vi kommit så långt kan vi aldrig få respekt som djurägare på samma nivå som hundägare. Och jag märker att många av er inte ahr så många års livserfarenheter och har levt i en skyddad bubbla och tror att allt är bara så fint. OCh det finns inte några intelligenta hundar eller katter. De saknar slutledningsförmåga. De kan vara smarta, det är en annan sak. MEn kloka nej.

#49 Uppenbarligen är ingenting som har med utomhus okej för vissa, vare sig det händer nåt eller inte - för faran finns.
Jag vet en stackars innekatt som lyckades smita ut genom ett föntster och trillade ner. Hon föll från 12:e våningen och blev endast 3,5 månader gammal… Det är inte första olyckan med innekatter, det kan hända mycket.
Tråden låses på TS begäran.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Oh ja! de kan bli klämda i dörrar, drunkna i dass, bränna sig på spisen, bita ihjäl sig på elsladdar, förgifta sig av växter, käka snören och dö…… Precis som med en liten bebis, så får man ta säkerhet, säkerhet säkerhet! Du lämnar inte fönster på glänt med en bebis. likaså inte med en katt. Håller man samma säkerhetsnivå på sin katt som på sin bebis, så är chanserna stora att inget händer. MEn 100 kan du aldrig vara. Och Nota BEne, trots att jag aldrig skulle vilja släppa ut mina katter, så respekterar jag folk som har sina katter ute, men inte detta förfarande som verkar beskrivas här. hålla en katt som innekatt i 5 år, då den både åldras och kommer att förlora mycket naturliga kunskaper för att hej svejs i lingonskogen tro att den kan gå ut själv efter en snabb invänjningstid i sele, som den kanske inte alls gillar….
Nä utevistelse antingen sele eller rastgård. och katter gräver inte i jorden för att komma ut. Därmed inte sagt att jag låter mina katter vara i rastgården när vi inte är hemma. Elaka folk finns även på landet….. Men de kan välja när vi är hemma. Att vädra är bara bra och fönstret är lite lagom på glänt hela den ljusa tiden på dagen så att de kan gå in och ut.