Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8343 ggr
sagaalfons
0

Vänja katt vid sele?

Hej alla!

Jag & min sambo har precis flyttat från lägenhet i stan till 6-familjshus "på landet".  Våra två katter (3 och 1½ år gamla) är renodlade innekatter men har tidigare haft tillgång till balkong, vi har i vår nuvarande bostad bara tillgång till uteplats i samband med ytterdörren, inget inhägnat, men jag vill gärna ge dem möjligheten att gå ut ibland.

Jag känner att jag behöver lite tips och råd angående att vänja katter vid att gå i sele så de kan få njuta av naturen som finns här, men vill inte släppa ut dem lösa eftersom en liten bilväg och parkering finns precis utanför huset.

De är ju inga små kattungar längre och jag undrar om det är helt hopplöst att vänja dem? Den yngre låter mig gärna sätta på selen men när hon väl har den på sig lägger hon sig bara på golvet, alternativt "smyger runt". Den äldre vill inte ens se åt selen.

Har ni några tips eller egna erfarenheter där ni vant era katter vid sele?

Vore supertacksam för alla råd!

sagaalfons
0

Tar också gärna emot tips på säkra och bekväma selar om det är någon som vet nåt bra :-)

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min variant av sele är i mitt tycke den bästa och rymlingssäkraste. kostar inget extra heller… kolla bilden….zooma in den så ser du hur jag har gjort…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jullan92
0

jag började med att kissen fick ha på sig selen inomhus några gånger om dagen, och berömde osv, så att selen kopplades ihop med något bra (hon tyckte nämligen inte den var så rolig att ha på i början) Sen när hon väl fick komma ut i koppel så tvärstannade hon i början och förstog inte alls, men nu har hon börjat bli riktigt duktig, tar med henne till lite ställen med långt gräs och så.

Rekommenderar ett koppel på minst två meter. och massa tålamod! Flört

Hawknestgrove
0

och  passa på när inga andra ser dig. För det kan se tufft ut…..

sagaalfons
0

Gunilla: Vilken smart lösning! Ska se vad mina katter säger om detta.

jullan92: tack för att du delar med dig, skönt att höra att det faktiskt går. vore så härligt att kunna ta med dem ut och upptäcka skog och natur. jag ska prova vidare!

Hawknestgrove
0

ja den är supersmart. OCh garanterat rymningsfri och katten lär sig snabbt att inte dra för hårt.

MajaBack
0

Min Knytte var 4 år när hon kom till oss. Första gångerna jag provade med selen inne la hon sig bara ned, såg ut som att hon föll och inte kunde gå när jag hade gjort så otäckt. Nu har hon lärt sig att gilla selpromenaderna. Att ta på och ha selen på sig inne är hon fortfarande skeptisk till, men så fort vi kommer ut brukar hon slappna av.

Tror absolut att det är bra att träna inne så att katten inte får panik utomhus, men tycker inte att du ska ge upp om de verkar störas av selen, kan mycket väl bli bättre utomhus. När jag har med båda katterna samtidigt brukar jag ta med en transportbur, så att jag har en lösning om någon krånglar eller så.

IceJossan
0

Lek, gos och mat med sele på inne, tills kissen glömt bort obehaget. Korta stunder i början om selen är fruktansvärd, sen längre och längre. Det brukar kunna gå snabbt, bara man får kissen på andra tankar första gångerna selen är på. Sen tränar ni promenader inomhus också, så att kissen inte blir rädd när det tar stopp med kopplet. Små kommandon som "stanna" eller "vänta" är bra att ha med sig när man går ut sen också :)

Viktigt är att du inte lämnar katten med sele på utan uppsikt, eftersom selar inte har något säkerhetslås som går upp om katten fastnar eller kliver i med ett framben i halsbandet.

kejal
0

Jag lärde min katt som rätt liten att gå i sele. Han förstod inte alls poängen med att ha den på sig inomhus (jag hade då läst att man skulle börja träna inomhus), utan försökte rulla av sig den och blev hemskt olycklig. Jag slutade prova inomhus och tog, efter en viss tids fönstertittande så han vant sig vid alla ljud, helt enkelt på honom selen och satte ut honom i gräset. Det klickade då direkt att sele = promenad och nu kommer han springandes så fort jag petar på selen, sätter sig redo utanför dörren och kurrar medan jag tar på den Skrattande Han vill dock fortfarande inte ha sele på sig inomhus.

Värt att tänka på innan du koppeltränar katterna är att det kan bo en utekatt i dem. Min systers (mycket envisa) katt koppeltränades när han var något år gammal och han sitter mer ofta än inte och jamar innanför ytterdörren. Visserligen kan hans problem vara att han inte vet när han ska få gå ut, eftersom deras promenader är irregulära. Men det tåls ju att tänka på, ifall man har envisa katter!

Då dina katter haft tillgång till balkong och därför borde vara lite vana vid alla utomhusljud skulle jag helt enkelt sätta på dem en sele en och en, öppna ytterdörren och säga varsågod. Intresset för allt spännande utomhus borde toppa selens obehaglighet. Men de bör ju haft på sig sele/koppel inomhus någon gång innan det så det inte blir flera nyheter på samma gång.

Jag använder en vanlig Trixie-sele med knäpplås. Den fungerar utmärkt då den går snabbt att klicka på och reglera.

Dorkiis
0

Min Sidney bara lägger sig ned när man tar på henne selen inomhus. hon rullar och försöker få av sig den trots att hon borde ha vant sig vid den efter att ha haft den på sig någon gång i veckan i ett år.. Men så fort jag öppnar dörren glömmer hon bort den och kilar ut =) Första gångerna fick jag bära ut henne för hon låg bara kvar på golvet men sen fattade hon snabbt!

Jag hade tur med Ellie, hon lät mig ta på selen (när vi vande in henne) men gav mig en blick som tydligt sa hur jobbig jag var. Men så fort man öppnade dörren för henne första gången flög hon ut som skjuten ur en kanon! Glad

Det är nog helt enkelt att fortsätta vänja katten. lek och busa med selen på så glömmder de snart bort att de har den på sig =)

sagaalfons
0

Tack för alla era svar! Vad jag blir glad :-)

Min yngsta katt visar redan stora framsteg och har gärna på sig selen och sitter utanför dörren en stund. Längre än så är inte intressant att gå än så länge.

Den lite äldre katten springer fortfarande så fort hon ser selen, men hon har heller aldrig varit särskilt intresserad av vad som finns utomhus. Hon ligger helst i soffan med husse och ser TV :-)

Vi fortsätter iallafall kämpa och hoppas att selen en dag ska vara en positiv sak för dom båda!